Elektrische auto’s rijden ’s winters minder ver
Zomer/winter actieradius
Elektrische auto’s hebben ’s winters een kleinere actieradius omdat er meer elektriciteit nodig is voor verwarming, verlichting, ruitenwissers en achterruitverwarming. Bovendien functioneren accu’s minder goed bij lage temperaturen. Dat is overigens bij de 12V accu van een auto met verbrandingsmotor niet anders. De reden daarvoor is dat het elektrolyt (de geleidende substantie die tussen de plus- en de min-pool van een accu zit) met het dalen van de temperatuur dikker wordt en daardoor de afgifte van stroom bemoeilijkt. Bij lithiumion-accu’s kan het elektrolyt bij minus 20 graden Celsius zelfs gaan bevriezen.
Smart Fortwo
Uit de praktijktests van Auto Motor & Sport en TÜV Süd blijkt dat de elektrische zomers zelfs 73 km verder rijdt dan de 135 km die de fabrikant opgeeft. zidra de temperatuur daalt tot min zeven graden Celsius bedraagt de actieradius slechts 84 kilometer. De Mitsubishi i-MiEV, haalde bij deze omstandigheden nog maar een actieradius van 64 kilometer.
Nog geen reacties