‘Elektrische auto versneller van energietransitie’
Energiemaatschappij Engie bij presentatie E-Smart range
Batterijen van elektrische auto’s als buffer gebruiken voor de opvang van wind- en zonne-energie. Met het huidige aantal elektrisch aangedreven auto’s in Nederland kunnen we al een heel eind komen volgens energiemaatschappij Engie. Nu nog een kwestie van doen.
Onbalans in netwerk tackelen
Het Nederlandse wagenpark bestaat voor ruim 2% uit elektrisch aangedreven auto’s. Bij een aandeel van 3% is het al mogelijk om stroompieken van zon en wind op te vangen. Mits de batterijen van die auto’s zijn aangesloten op het elektriciteitsnet. “Dan kunnen we dus de onbalans op het Nederlandse elektriciteitsnet tackelen”, stelt Jacco van der Burg, Manager Innovation & Development bij Engie. Hij brengt deze gedachte over het voetlicht bij de presentatie van de elektrisch aangedreven Smart Fortwo en Forfour.
LEES OOK: Autotest – Smart Fortwo Cabrio Electric Drive
Versneller van energietransitie
“De stekkerauto zien we dan ook als een versneller van de energietransitie”, gaat Van der Burg verder. “Als we energie lokaal kunnen opslaan, dan stopt onze business zelfs. Dan zijn er geen grote energiemaatschappijen meer nodig die centraal energie opwekken, opslaan en leveren. Decentralisatie is de toekomst. Mensen kunnen straks zelf energie opwekken met zonnepanelen of wind en in batterijen opslaan. Dat wordt de toekomst. Voor ons, voor Engie, zien we dan vooral een rol weggelegd in faciliteren en dienstverlening.”
Beloning voor rijders elektrische auto in studie
Engie denkt bijvoorbeeld aan applicaties voor bijvoorbeeld mobiele telefoons, waarmee mensen hun eigen energiehuishouding kunnen controleren en sturen. Applicaties die het proces zelfs helemaal automatisch kunnen aansturen. “We zijn er al mee bezig. Er moet nog veel gebeuren, zeker. En wellicht zijn ook laadpalen nodig die we kunnen sturen. Dat die ook uit een autobatterij kunnen terugleveren aan het net. Dat kan nu nog niet. Ook een beloningsstructuur voor rijders van een elektrische auto om de batterij als buffer te mogen inzetten is onderdeel van studie.”
12 miljoen elektrische kilometers in Rotterdam
De ontwikkelen gaan snel. Elektrisch rijden neemt vooral in steden toe. In Rotterdam zijn in 2016 al 12 miljoen elektrische kilometers afgelegd. Tussen 2014 en 2016 is het aantal laadsessies bij openbare laadvoorzieningen verdrievoudigd. Binnen de gemeentegrenzen zijn er inmiddels zo’n 2.000 laadpunten.
Het zijn cijfers die volgens Lutske Lindeman van gemeente Rotterdam aantonen dat zich een omslag aftekent. De gemeente is in gesprek met Car2Go, het deelautoproject waarin de Smart Fortwo een hoofdrol speelt. Er ligt een plan voor een Second Life Battery project, dus hergebruik van oudere batterijen.
Rol van smart in smart grid
Smart kan en wil in deze toekomstplannen en in toekomstige lokale smartgrids zeker een rol spelen. De elektrisch aangedreven modellen zouden interessant kunnen zijn voor kleine gemeenschappen en bedrijven waar mensen niet allemaal persoonlijk een auto voor de deur nodig hebben.
Gemeenschappen die prima gebaat zouden kunnen zijn met een aantal elektrische deel Smart’s voor meerdere gebruikers, die in de wijk of bij het bedrijf aan de laadpaal staan geparkeerd. Smarts die met hun batterijen een rol spelen in lokale stroomnetwerken. Het is nog niet zover, maar het zijn wel scenario’s die volgens Jo Willems van Smart Benelux zonder meer denkbaar zijn.
Nog geen reacties