‘Elektrische auto moet meer geluid maken’
Geluid
De National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) stelt dat elektrische of hybride auto’s bij snelheden boven de 30 km/u wel genoeg lawaai maken. Pas zodra de auto’s onder die grens komen, vormen ze een gevaar voor andere verkeersdeelnemers. De Amerikaanse verkeersveiligheidsdienst wil autofabrikanten de vrijheid geven om zelf te kiezen uit een aantal geluiden. Het geluid moet voldoende onderscheidend zijn van achtergrondlawaai. Daarnaast moeten de voertuigen in dezelfde categorie, ook hetzelfde geluid maken. Audi ontwikkelde eerder al een speciaal geluid voor de elektrische e-tron modellen. De geluiden komen uit een onder de motorkap geplaatste luidspreker. Voor de bestuurder is de e-sound nagenoeg niet te horen.
Veiligheid
Volgens NHTSA scheelt het toevoegen van een geluid aan de EV, circa 2.800 gewonden per levensjaar van de auto. De verkeersdienst geeft het publiek 60 dagen inspraak over de voorgestelde maatregel. Het is niet de eerste keer dat de Amerikanen aandacht besteden aan de veiligheid van de EV. Eerder al kwam de Chevrolet Volt in opspraak vanwege vermeend onveilige accu’s. In 2010 is er in de Pedestrian Safety Enhancement Act besloten dat er een maatregel moet komen tegen de gevaarlijk stille EV. Ook in Nederland buigen diverse partijen zich over de veiligheid van de elektrische auto. Zo vonden onder meer de PvdA-fractie in Amersfoort en het Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid de elektro-auto onveilig voor brandweermannen. RTL Nieuws besteedde al eens aandacht aan het geluid van de elektrische auto.
Wat denk jij, is het toevoegen van geluid aan de EV noodzakelijk?
Nog geen reacties