Elektrisch rijden voordeliger dan je denkt
‘Elektrische auto’s zijn nog veel te duur’, is een vaak genoemd argument om niet over te stappen naar elektrisch rijden. Toch valt dat prijsverschil in de praktijk reuze mee. Elektrisch rijden kan zelfs veel voordeliger zijn. Zeker met private lease. We maken een vergelijking.
Elektrische auto’s worden vooral duur gevonden door hun aanschafprijs. Inderdaad, die ligt nog altijd een stuk hoger dan die van een vergelijkbare benzineauto. Dit verschil wordt wel verkleind door de overheidssubsidie, die in 2023 voor de aanschaf van een nieuwe elektrische auto 2.950 euro bedraagt en 2.000 euro voor een tweedehands elektrische auto. De subsidie krijg je ook bij private lease. Dan wordt de subsidie verrekend tot een korting per maand. De enige vereiste is dat de elektrische auto in kwestie hooguit 45.000 euro kost.
Gekocht? Dan direct besparen!
Heb je de elektrische auto eenmaal voor de deur staan, dan begint het besparen eigenlijk al meteen. Voor het volledig opladen van de batterij betaal je per gereden kilometer namelijk veel minder dan voor het voltanken van een brandstofauto. Met de hoge brandstofprijzen van nu hoef je niet eens zo veel te rijden om met een elektrische auto voordeliger uit te zijn.
Rekenvoorbeeld elektrisch versus benzine
We geven er een rekenvoorbeeld bij. De Peugeot 208 is een voorbeeld van een betaalbare auto die ook leverbaar is in volledig elektrische uitvoering. Stel dat je de auto gaat private leasen en dat je dan voor de benzineversie 309 euro per maand kwijt bent. Voor een vergelijkbaar uitgeruste elektrische versie is dat dan 384 euro per maand.
Je zou dan zeggen dat je met de elektrische versie veel duurder uit bent. Je krijgt echter omgerekend 58,33 euro subsidie per maand voor de elektrische Peugeot. Dan kost die nog maar 325,67 euro per maand. Dan is het verschil al een stuk kleiner.
Aan de pomp/laadpaal vind het echte omslagpunt plaats. Voor het rekenvoorbeeld gaan we uit van een maandelijkse rijafstand van 833 kilometer. De Peugeot is met een verbruik van 1 op 15 lekker zuinig, maar aan de pomp betaal je wel 2,40 euro per liter (nationale adviesprijs). De stroomprijs bedraagt momenteel 0,14 euro per kW. Zo betaal je iedere maand 135 euro aan brandstof of 63,27 euro aan elektriciteit.
Onder de streep kost de Peugeot 208 met benzinemotor je 444 euro per maand, terwijl de elektrische Peugeot e-208 met 388,94 euro de voordeliger optie is.
Elektrische auto’s steeds voordeliger
Gelukkig is het daarnaast ook zo dat elektrische auto’s steeds voordeliger worden. Ook in het compacte segment zijn steeds meer elektrische auto’s te vinden. De Dacia Spring bijvoorbeeld, die al leverbaar is vanaf 20.850 euro (of 279 euro per maand). De actieradius van deze compacte elektrische auto’s is vaak wel beperkt, maar voor veruit de meeste Nederlandse autoritten is het al ruim voldoende. Anders is voor een kleine meerprijs al snel een grotere actieradius beschikbaar. De Peugeot e-208 is bijvoorbeeld al leverbaar vanaf 32.250 euro (of 384 euro per maand) en komt in de nieuwste versie 362 km ver op een volle batterij. De genoemde aanschafbedragen zijn overigens nog zonder subsidie, dus die gaat er nog af.
Tweedehands elektrische auto
Wil je nog meer besparen op de aanschaf, dan kan je ook kijken naar een tweedehands elektrische auto. Die zijn er namelijk ook steeds meer, al is het aanbod wel nog altijd wat beperkter dan dat van nieuwe elektrische auto’s. Wel is een tweedehands elektrische auto veel voordeliger, zeker met de 2.000 euro subsidie. Het is zelfs mogelijk om een tweedehands auto te private leasen.
Koop of private lease?
Overtuigd? Dan sta je nog voor de keuze van koop of private lease van de elektrische auto. Het voordeel van koop is dat de auto in één keer van jou is. Bij private lease kan je het bedrag spreiden, zodat je het niet eerst bij elkaar hoeft te sparen. Bij koop kan je wel voordeliger uit zijn, maar bedenk dat de private leaseprijs inclusief verzekering en onderhoud is. Zo kan dat toch weer voordeliger zijn.
Nog geen reacties