Elektrisch rijden: verder en meer
Meer bereik. Meer laadpunten. Als er iets op het verlanglijstje van de EV-rijder staat, dan zijn het deze twee zaken. Tesla en Duitsland laten de wensen uitkomen.
70 kWh aan laptopbatterijen
Tesla krikt het bereik van de Roadster nog eens flink op van 390 kilometer (ook niet weinig) tot 640 kilometer. De Roadster? Jawel, de auto die niet meer gebouwd wordt. De auto waarmee Tesla een reputatie bouwde – ook al rolden er slechts zo’n 2.600 uit de werkplaats. Het ding zit propvol laptopbatterijen van Panasonic. De fabrikant heeft een upgrade ontwikkeld, de Roadster 3.0. Om te beginnen wordt de accucapaciteit vergroot met ruim 30 procent tot 70 kWh. Verder verbetert Tesla de stroomlijn en gaat de rol rolweestand omlaag met ongeveer 20 procent.
Geld verdienen
Allemaal leuk en aardig – prijzen van de upgrade die in het voorjaar van 2015 beschikbaar komt, zijn niet bekend. Het betekent wel dat Tesla ook geld kan verdienen aan reeds afgeleverde auto’s. Het spreekt voor zich dat over enige tijd de tienduizenden Model S-rijders eenzelfde aanbod kunnen verwachten.
400 snelladers
Dan de extra laadpunten: die gaan we vinden bij onze oosterburen. De Duitse verkeersminister Alexander Dobrindt heeft aangekondigd dat langs de hele Autobahn snelladers moeten komen. In 2017 kunnen EV-rijders snelladen op 400 Duitse snelweglocaties. De Duitse overheid wil (nog steeds) 1 miljoen elektrische auto’s op de weg hebben per 2020, maar er rijden er nog maar 24.000.
B&W Rotterdam
Dan nog nieuws van eigen bodem: B&W van Rotterdam ruilen hun BMW-dienstauto’s in voor elektrische auto’s. Daarmee wil de gemeente de strijd tegen vuile lucht in de stad kracht bijzetten. Overigens rijden B&W van Utrecht en Amsterdam ook elektrisch.
Nog geen reacties