achtergrondafbeelding
Electric Car Charging

‘Elektrisch rijden (nog) 10% duurder dan benzine’

Volgens berekening van ANWB bij vergelijking van totale autokosten

4 dec 2017, 11:48  •  Autonieuws  •  Door Wim Otten

Rijden met een elektrische auto is gemiddeld nog zo’n 10 procent duurder dan met een benzineauto. Dat meldt de ANWB in zijn Elektrische Rijden Monitor 2017. Het verschil is echter kleiner dan in voorgaande jaren.

De ANWB maakt elk jaar een vergelijking van autokosten tussen elektrische auto’s met een aanschafprijs tot 50.000 euro en benzineauto’s uit de middenklasse. Dan blijkt dat een elektrische auto je per kilometer 55,9 cent kost. Bij een benzineauto zit je gemiddeld op 50,6 cent. In de berekening is rekening gehouden met alle kosten; dat zijn onderhoud, energie/benzine, belasting, verzekering en ook afschrijving over een periode van 4 jaar en 15.000 kilometer per jaar. Volgens de ANWB is de tien procent hogere prijs per kilometer met name het gevolg van de hogere aanschafprijs van elektrische auto’s. De afschrijving is dientengevolge hoger dan bij benzine.

Autotest 2017 Opel Ampera-e

Kilometerprijs kan verder dalen

Onderhoud van een elektrische auto kost minder en ook de kosten van stroom zijn per kilometer lager dan die van benzine. Over een langere periode dan vier jaar zal de kilometerkostprijs van een elektrische auto dan ook lager uitpakken dan bij een benzine-auto. In de eerste jaren is de afschrijving immers het hoogst. anwb_elektrisch_rijden_monitor_2017

Verdere stimulering dringend nodig

Het kabinet Rutte III wil dat per 2030 in ons land nieuw alleen nog elektrische auto’s worden gekocht. Dat is dus over twaalf jaar. De ANWB stelt dat verdere stimulering van elektrisch rijden nodig is om dat streven te halen. Dus:

  • De elektrische auto moet financieel haalbaar zijn voor alle automobilisten. Daarvoor is het nodig dat zowel particuliere als zakelijke rijders gebruik  kunnen maken van tijdelijke stimuleringsmaatregelen;
  • Er moet een dekkend (snel) laadnetwerk zijn in Nederland en Europa. Concreet betekent dat: meer laadpalen in gemeenten en op het werk en voldoende snellaadpunten onderweg;
  • Er moet sprake zijn van maximale prijstransparantie ‘aan de paal’. Automobilisten die elektrische rijden, moeten altijd weten wat de ‘getankte’ stroom kost.

Laadpaal Randstad

Nog geen reacties


Reageer

Share Tweet Share Share E-Mail

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

Je kunt hier aangeven welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Die staan dus altijd aan. Voor een perfect werkende website – dus inclusief embedded content als video’s – kun je het beste alle vakjes aanvinken. Hoe dan ook: veel plezier! Lees onze volledige privacyverklaring hier.