Elektrisch aangedreven auto levert de overheid miljarden op
De fiscale stimuleringsmaatregelen voor (semi-)elektrisch aangedreven auto’s, die sinds 2008 van kracht zijn en waarmee de overheid de CO2 -uitstoot wil terugdringen, leveren miljarden op.
Dit meldt DOET (Dutch Organisation for Electric Transport), een branchevereniging op het gebied van elektrisch vervoer in Nederland, in een reactie op een onderzoek van de Volkskrant. Daarin wordt gesteld dat de stimuleringsmaatregelen de overheid een half miljard euro kosten.
Door de stimuleringsmaatregelen zijn miljarden euro’s bespaard op de kosten van vervuiling door uitstoot van CO2 en fijnstof. In de elektrische-mobiliteitsbranche verdubbelde de omzet, verdrievoudigde de werkgelegenheid en steeg de export met een factor vier.
De Europese Unie stelde in 1999 grenswaarden vast voor de uitstoot van fijnstof. Het schadelijkst is fijnstof uitgestoten door het wegverkeer. Sinds 1999 investeert de overheid miljarden om te voldoen aan de Europese normen voor luchtkwaliteit.
In 2035 mogen auto’s geen CO2 meer uitstoten van de Europese Unie. Hoe meer elektrisch aangedreven voertuigen op de weg verschijnen ter vervanging van conventionele auto’s, des te lager op termijn de uitstoot van fijnstof door het wegverkeer. Vanwege het succes van de fiscale maatregelen draaide de Nederlandse overheid de stimuleringsmaatregelen met ingang van 2014 voor een deel terug. De verwachting is dat de komende tien tot twintig jaar de stimuleringsmaatregelen continu worden aangepast en uiteindelijk afgeschaft, zodat de markt weer zelfstandig zijn werk kan doen.
Nog geen reacties