Eerste rij-impressie Mercedes-Benz GLC 350e (Plug-in Hybrid)
De nieuwe Mercedes-Benz GLC350e plug-in hybrid komt volgend jaar en is misschien wel de begeerlijkste uitvoering van de GLC, zelfs zonder fiscale voordelen.
We reden tijdens de introductie in Frankrijk met alle motoriseringen van de nieuwe Mercedes-Benz GLC. Na eerst in de ‘reguliere’ benzine- en dieseluitvoeringen gereden te hebben, werden we aangenaam verrast door de semi-elektrische uitvoering. Met een gecombineerd vermogen van 235 kW (320 pk) is het de snelste GLC verkrijgbaar. De sprint vanuit stilstand naar 100 km/u is in 5,9 seconden gedaan. Bovendien kan je in alle rust 34 kilometer volledig elektrisch rijden, een mooie toevoeging voor het al-zo-comfortabele rijgedrag van de GLC. De GLC350e plug-in hybrid herken je aan de laadklep in achterbumper.
De techniek
De semi-elektrische auto is voorzien van één elektromotor tussen de zeventrapstransmissie en de 2,0-liter benzinemotor. De GLC350e plug-in hybrid is voorzien van permanente vierwielaandrijving. Geen overbodige luxe als je nagaat dat de elektromotor 340 Nm koppel in de schaal legt, en de benzinemotor 350 Nm. Een aanhangwagen trekken mag de hybride GLC ook, tot 2.000 kg. De CO2-uitstoot bedraagt 60 g/km, dat betekent 21 bijtelling voor de zakelijke rijder in 2016.
De 8,7 kWh batterij ligt achterin en kost 150 liter bagageruimte. Als je de achterbank plat legt, toont de GLC350e een vlakke laadvloer en maar liefst 1.450 liter bagageruimte. In de bochten is het verschil met de reguliere GLC merkbaar, hij voelt zwaarder. Dat komt door de extra 250 kg die het hybride-systeem met zich meebrengt. Maar laten we eerlijk zijn, als je hard door de bochten wilt, kan je misschien beter een C-Klasse 350e kopen.
[parallex id=”1″]
Comfort
Onderhuids deelt de GLC veel techniek met de C-Klasse. Dit zorgt voor comfortabel rijgedrag op de verharde wegen. Het optionele Dynamic Select voegt hier meer rijmodi aan toe. In de sport+ modus wordt de demping merkbaar stugger en houdt de automaat de motor hoger in de toeren voor sportieve prestaties. Bij de modus comfort deint de GLC meer door een zachtere demping. Wil je eigenschappen combineren? Stel dan je eigen individual-modus samen, bijvoorbeeld met een zuinige gasrespons maar een stugge demping.
De elektronische stuurbekrachtiging wordt zwaarder naarmate je harder rijdt. Fijn op de snelweg, want dat helpt bij de koersvastheid. De GLC voelt erg stabiel. Bovendien zijn bijna alle opties die we kennen van hogere klassen, zoals de E- en S-Klasse, beschikbaar op de GLC. Bijvoorbeeld adaptieve cruisecontrol, grootlichtassistent en een headup-display.
[parallex id=”2″]
Slimme navigatie
Het zuinigst rijdt je op de navigatie. Niet alleen omdat je dan de snelste route pakt, maar omdat het hybridesysteem slim gebruik maakt van de routeinformatie. De GLC350e weet wanneer je in de stad rijdt en gebruikt dan zoveel mogelijk elektromotor. Buiten de bebouwde kom doet de crossover een beroep op de interne verbrandingsmotor. Zo wordt de gecombineerde aandrijving optimaal benut.
Mercedes-Benz Nederland verwacht de eerste GLC350e plug-in hybrides begin volgend jaar in Nederland. De prijs is nog onbekend.
Nog geen reacties