Eerste indruk DS 3 Crossback E-Tense (2020)
De eerste meters in deze Franse elektrische crossover van DS Automobiles
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Wie interesse heeft in de volledig elektrische DS 3 Crossback E-Tense kan dat al kenbaar maken door een exemplaar kosteloos online te reserveren, maar enig geduld tot de levering is nog wel op zijn plaats. De elektrische crossover komt namelijk pas begin 2020 op de markt. Op een militair terrein in Italië – de exacte locatie mogen we niet verklappen – maken we de eerste meters in de nieuwe DS 3 Crossback E-Tense. Hoe zijn die bevallen?
Gevarieerd terrein
Welgeteld hebben we een kleine vijf minuten in de DS 3 Crossback E-Tense kunnen rijden, maar dat was op zo’n gevarieerd terrein dat we eigenlijk al een goed beeld hebben gekregen over de rijkwaliteiten van deze tegenhanger van de Kia e-Niro en Hyundai Kona Electric.
Sneak Preview DS 3 Crossback E-Tense – AutoRAI TV
B-modus
Rijden in de DS 3 Crossback E-Tense is kinderspel. We vinden in deze elektrische versie dezelfde transmissiehendel als in de benzine- en dieselversies met 8-traps automaat. Enig verschil is dat er bij de D-stand een B-modus is toegevoegd. De auto rijdt altijd weg in D. Wie nog een keer aan de pook trekt in de D-stand activeert de B-modus (Brake).
Kruipstand
“De auto remt dan sterker af op de elektromotor”, aldus William Maille, Chief Engineer van de E-Tense, die tijdens onze eerste testrit meerijdt om wat zaken over de auto toe te lichten. “We hebben ervoor gekozen om geen meerdere regeneratiestanden toe te passen. De B-modus staat uit of aan. We wilden het de gebruikers zo eenvoudig mogelijk maken. Als tijdens afremmen een snelheid van 5 km/u wordt bereikt, stopt de B-stand en rijdt de auto in de kruipstand. De bestuurder moet om tot stilstand te komen zelf nog bijremmen.”
Elektromotor
De aandrijflijn doet fluisterstil zijn werk en brengt snel tempo in de elektrische crossover. De techniek van de E-Tense is gelijk aan die van de Peugeot e-208 en de aankomende Opel Corsa ‘Electric’. Voorin vinden we dus een 136 pk en 260 Nm sterke elektromotor die de DS 3 Crossback E-Tense in 8,7 seconden van 0 naar 100 km/u brengt. Vlot genoeg dus.
50 kWh
Het lithium-ion accupakket heeft een capaciteit van 50 kWh en is geplaatst in de bodemsectie van de auto. “Het accupakket weegt ongeveer 350 kilogram. De totale auto weegt net iets meer dan 1.500 kilogram. Het gewichtsverschil ten opzichte van de reguliere DS 3 Crossback komt uit op zo’n 300 kilogram”, aldus Maille.
Drie rijmodi
De auto heeft drie rijmodi: Eco, Normal en Sport. “In die laatste stand levert de aandrijflijn zijn complete vermogen. In de stand Eco bedraagt de maximale actieradius volgens de WLTP-meetcyclus 320 kilometer”, zegt Maille. De actieradius in de praktijk valt door onze korte rit niet te beoordelen, maar reken op minimaal 250 kilometer range.
Opladen
Ook belangrijk: het opladen. De DS 3 Crossback E-Tense is geschikt voor snelladen tot maximaal 100 kW. In dat geval duurt het 30 minuten om de batterij tot 80 procent op te laden. Met een wallbox duurt het minder dan vijf uur om de batterij volledig op te laden. Het accupakket heeft geen gevolgen voor de bagageruimte. Die is met 350 liter gelijk aan de benzine- en dieselversies.
Hobbelige ondergrond
DS Automobiles geeft de 3 Crossback E-Tense een specifieke achteras, mede door het hogere wagengewicht. Tijdens onze korte testrit over een hobbelige ondergrond viel op dat alles goed wordt gedempt. Comfort overheerst. Ook de besturing voelt prettig aan. Je hebt niet heel veel gevoel, krijgt wel voldoende feedback. Kortom: nauwelijks een verschil ten opzichte van de diesel- en benzineversies. Het enige grote verschil is dat de elektrische aandrijflijn lekker stil is en genoeg power in huis heeft.
Geen PHEV mogelijk
Overigens hoef je van de DS 3 Crossback geen plug-inhybride te verwachten. Er is geen ruimte voor zowel een brandstoftank als een accupakket. Bij de grotere DS 7 Crossback is dat wel mogelijk, maar niet bij auto’s als de DS 3 Crossback en Peugeot 208 of Opel Corsa.
Verkoopaandeel
Een verwacht verkoopaandeel voor de elektrische DS 3 Crossback E-Tense kan DS niet geven. Dat komt omdat in elke markt andere cijfers gelden. Volgens het merk varieert het verkoopaandeel van de E-Tense van 5 tot 50 procent van de totale verkoopcijfers. Dat is volgens het merk puur afhankelijk van subsidies in een land en of de laadinfrastructuur in een land op orde is.
Vanafprijs en conclusie
Wat gaat zo’n comfortabele DS 3 Crossback E-Tense kosten? Tja, de Nederlandse prijzen zijn tijdens het schrijven van dit verhaal nog niet bekendgemaakt. Wel geeft DS een prijsindicatie voor Europa: 39.000 euro voor de basisversie tot 45.000 euro voor de dikste versie. Dat betekent in ieder geval dat de E-Tense in aanmerking komt voor 4 procent bijtelling over de volledige cataloguswaarde. En dat is goed nieuws voor zakelijk rijders. Wel een maar: je moet nog even geduld hebben tot begin 2020. Het wachten waard dan? In onze optiek wel, al is dat alleen maar omdat DS met de 3 Crossback laat zien dat het iets afwijkend in de markt durft te zetten.
Nog geen reacties