Een week lief en leed met de Renault Fluence Z.E.
Performance
We beginnen met de performance. Daar is niet op bezuinigd. De aandrijflijn levert altijd voluit power. Er is geen extra economisch rijprogramma die de prestaties afknijpt, dus kun je altijd 70 kW en 226 Nm oproepen. Daardoor vliegt de toch niet kleine Fleunce Z.E. er vlot vandoor. Op snelweg en binnenweg is dat heerlijk – in druk verkeer laat de snelheid zich goed temmen, dus dat gaat ook prima. Soms schrapen de voorwielen over de weg, een signaal om het even wat rustiger aan te doen.
Elektriciteit opwekken
Niet alleen zorgt de elektromotor voor een stevige versnelling – bij het loslaten van het snelheidspedaal remt hij ook vrij stevig af om elektriciteit op te wekken. De overgang tussen versnellen en vertragen zorgt er, zeker in het begin, voor dat je heen en weer schudt in de auto. Inmiddels heeft de rechtervoet er een goede oplossing voor gevonden: door bij het uitrollen het pedaal iets in te trappen, kun je de kracht van het regenereren regelen. Het zorgt in elk geval voor een vloeiende rijstijl. Prettig ook voor de andere inzittenden.
Navigatiesysteem
Renault mikt met de Fluence Z.E. (een sedan) nadrukkelijk op de zakelijk rijder. Dus heeft de auto alle zaken die in die categorie thuishoren. Navigatie. Cruise control. Gescheiden temperatuurregeling. Stuurwielbediening voor audio en telefoon. Boordcomputer. Achteruitrijsensor. Noem het en het zit er (zeer waarschijnlijk) op. Het navigatiesysteem (TomTom) kent oplaadpunten, files en flitspalen, dus is een praktische bron van informatie. Hij waarschuwt ook als de opgegeven bestemming buiten het bereik ligt en vertelt dan waar langs de route kan worden opgeladen.
Opladen
Ja, het opladen. Met een aansluiting links en rechts op het voorspatbord kun je kiezen waar je de stekker inplugt. Mooi is dat de auto de stekker vergrendelt samen met de centrale pottiervergrendeling, dus grappenmakers hebben geen kans de stroomlevering te saboteren (tenzij ze de draad doorknippen). Jammer genoeg kan de Fluence Z.E. niet snelladen. Dus onderweg even in een kwartiertje de accu stevig bijpiepen zit er niet in. Wie de accu leeg rijdt, moet een paar uur geduld oefenen. Bij een compleet lege accu gaat het om 7 tot 8 uur. Eind 2012 komt er wel verandering in en introduceert Renault versneld laden met 11 kWh en zelfs meer via een gewone laadpaal. Ben je in zo’n 2 uur helemaal klaar.
Op papier
De accu biedt op papier een bruikbare capaciteit van 22 kWh. Kou en winterbanden vreten in op het bereik. De boordcomputer houdt het op zo’n 84 km maximaal op een geheel volle accu. Dat cijfer brengt de bruikbare accucapaciteit rekenkundig op 18,5 kWh, want dezelfde boordcomputer rekent een gemiddeld verbruik van 0,22 kWh voor. De 351 gereden kilometers kosten in totaal 77 kWh. Rustig rijden helpt altijd – maar de 185 km NEDC zijn wel ver weg van de praktijk. Een hulpmiddel is om de klimaatregeling in de eco-stand te zetten. Maar bij een temperatuur van rond de 0 graden lever je wel in op comfort.
Comfort
Voor de dagelijkse kilometers is de Fluence Z.E. een wonder van comfort. Hij is razend stil en voelt snel. Qua ruimte en uitrusting zit hij op het niveau van een luxueuze zakensedan. Het dashboard, de pook voor de transmissie en de bediening van audio, klimaatregeling en navigatie: alles is precies als bij een auto die rijdt op diesel of benzine. De accu zit achter de rugleuning van de achterbank. Voor scheurneuzen misschien niet de meest logische plek vanwege de grote massa bij de achterwielen, tijdens het woon-werkverkeer merk je er weinig van. De vering achter is niet te hard en niet week – maar gewoon zoals het zijn moet.
Prijs
Al met al levert Renault een complete en comfortabele auto af met hightech aandrijving. De prijs van 26.990 euro is netjes. De metallicblauwe lak, de halflederen interieurbekleding en de zonneschermen bij de achterruiten komen nog bij de prijs. En wei juist minder wil betalen kan voor 25.990 euro een Fluence Z.E. mee naar huis nemen – weliswaar iets minder luxueus maar echt afzien is het ook niet.
Accu huren
De aanschafprijs is exclusief de verplichte maandelijkse accuhuur. Bij 15.000 km/jaar voor een periode van 4 jaar gaat het om 96 euro per maand (totaal 4.608 euro). Elke kilometer meer kost wel 5 eurocent extra aan accuhuur.
Original post blogged on b2evolution.
Nog geen reacties