Eén op de tien auto’s elektrisch in 2020
Elektrische auto's worden goedkoper
De verwachting is dat volgend jaar van alle nieuwe auto’s in de showroom tien procent elektrische auto’s zijn. Dit is een voorspelling die wordt gedaan door autobrancheverenigingen RAI Vereniging, RDC en BOVAG. Dat betekent dat er ruim 42.500 elektrische auto’s op de markt komen volgend jaar. De toename komt met name doordat elektrische auto’s goedkoper worden en de actieradius van deze auto’s toeneemt.
Autoverkoop neemt af
De verwachting is dat er volgend jaar 425.000 nieuwe auto’s verkocht zullen worden. Dat zou betekenen dat de verkoop iets afneemt ten opzichte van de verwachting van dit jaar, die ligt namelijk op 430.000 auto’s. De totale verkoop van auto’s lijkt dus wat af te nemen, maar de vraag naar elektrische auto’s blijft wel groeien. Voor het jaar 2019 werd verwacht dat er 28.000 elektrische auto’s verkocht zouden worden. In november zijn er al 39.000 nieuwe elektrische auto’s verkocht. Behoorlijk wat meer dus dan verwacht. De vraag is of deze trend zich volgend jaar blijft voortzetten. De stijging heeft te maken met de gunstige bijtelling voor elektrische auto’s. Met ingang van 1 januari 2020 verandert die van vier naar acht procent. Echter blijft de elektrische auto met acht procent nog steeds relatief aantrekkelijk voor zakelijke rijders.
Tesla het populairst
Inmiddels zijn er al heel wat automerken die elektrische auto’s op de markt hebben. Ook volgend jaar staan er weer veel modellen te wachten om de showrooms te betreden. De Tesla Model 3 lijkt in 2019 de populairste elektrische auto te zijn. In de maand november was de Tesla Model 3 zelfs het meest geregistreerde model. Na de Tesla Model 3 volgt zijn oudere broer Tesla Model S als populairste auto. Verder komen we in de top vijf de Nissan Leaf, Volkswagen e-Golf en de BMW i3 tegen.
Elektrische auto haalt de dieselauto in
In 2020 zal de elektrische auto nog niet de benzineauto hebben ingehaald, voor wat betreft verkoopcijfers. Maar wellicht wel dieselauto’s. De verkoop van dieselauto’s daalt namelijk. De dieselauto wordt vooral gekocht voor de rijder die veel kilometers maakt. Diesel is namelijk goedkoper dan benzine. De elektrische auto werd nog niet gezien als een auto waar je makkelijk veel kilometers mee aflegt. Echter blijft de techniek zich verbeteren en er komen steeds meer elektrische auto’s op de markt die gemakkelijk 400 kilometer afleggen op een volle accu. Daardoor wordt de elektrische auto met z’n lage bijtelling steeds aantrekkelijker voor de zakelijke rijder. Een elektrische auto is wel duurder in aanschaf, maar de kilometerprijs ligt veel lager. Daar staat tegenover dat de autoverzekering van een elektrische auto wel weer duurder is. De premie voor de autoverzekering ligt hoger, omdat een elektrische auto duurdere onderdelen heeft en een hogere aanschafwaarde.
Dit klinkt als muziek in mijn oren. 2030, 80%, gok ik.
Dit jaar gaan we al richting de 11 procent want inmiddels staat de teller op bijna 45 duizend volledig elektrische auto’s op kenteken gezet in 2019.