Echte elektrische Gran Turismo: Tesla Model S
Het is gewoon onmogelijk om niet enthousiast te zijn over de Model S van Tesla. Hoe kan deze snelle en luxe Signature Perfomance Edition iemand teleurstellen? Vele honderden pk’s, nog veel meer Newtonmeters en een laag zwaartepunt zorgen voor fenomenale prestaties van deze 5 meter lange sedan. Hij is fraai, snel en luxueus: de Model S verdient het label Gran Turismo.
De belofte: effortless performance
Was de elektrische Roadster van Tesla meer een tweepersoons fun car voor autoliefhebbers, de Model S is daarvan een tegenpool. Dus geen kwajongensauto, maar een volwaardig directievoertuig met 4 deuren en 5 zitplaatsen. Hij is groot, een prettig ietsje opvallend (zeker in de witte kleur) maar ook elegant en vol sierlijke en praktische details. Een voorbeeld: de volledig verzonken, aluminium handgrepen die op commando keurig naar buiten schuiven.
De lijnen van de Model S vormen een belofte: je ziet in één oog opslag dat dit een auto is die soepel en sportief rijdt. De glooiende vormen en 21 inchwielen beloven snelheid – zijn indrukwekkende lengte belooft comfort. Dit ontwerp zou ook uitstekend passen bij een auto met benzine- of dieselmotor. Het kost nauwelijks moeite er een Audi in te zien, om maar een voorbeeld te noemen. Helemaal niet vanwege de lange daklijn achter die we kennen van de A7.
Model S in cijfers
De visuele belofte van effortless performance lost de auto zonder meer in. De Model S is leverbaar met verschillende aandrijfopties:225, 270, of 310 kW (302, 362 of 416 pk). De eerste versie sprint van 0 naar 100 km/u in 6,2 tellen. De krachtigste klaart dat klusje in 4,6 seconden. Geen cijfers om je voor te schamen. Zeker niet als de weegschaal 2.100 kilo aangeeft.
Nog meer over de prestaties – het bereik. De uitvoering met 60 kWh-accu haalt 375 km en de versie met 85 kW zelfs 500 km non-stop (NEDC). De 40 kWh-uitvoering komt (voorlopig) niet naar Europa. Van de totale accucapaciteit wordt 80% gebruikt voor het rijden. Bij de 60 kWh-accu betekent dat 48 kWh die naar de wielen kunnen. Bij een bereik van 375 km is dat dus een verbruik van 0,13 kWh/km.
Een Nissan LEAF (kleiner en lichter) zit in de praktijk toch al ergens rond de 0,15 kwh/km, dus de Model S zal eerder richting en voorbij de 0,2 kWh/km gaan. Reken dan op een bereik van 250 km (60 kWh) of 350 km (85 kWh). Zeer functionele afstanden, zeker in ons land.
De 85 kWh testauto werd niet gespaard en reed 0,311 kWh per kilometer (3,2 km/kWh). Dat betekent een bereik van 218,6 km voor 85 kWh. Wat opvalt: de auto toont op het dashboard een lijngrafiek van het stroomverbruik. Zelfs de zuinigste momenten van de laatste 50 km komen nog niet in de buurt van het gemiddelde dat Tesla zelf opgeeft. Da’s wel even opletten dus.
Opladen en snelladen
Rijd je de accu leeg dan kun je 48 kWh thuis laden (3,6 kWh) in 13 uur. De grotere batterij vergt 19 uur oplaadgeduld. Chademo-snelladen kan de auto gelukkig ook. Bij 50 kW snelladen praat je over 1 uur voor de kleine accu en anderhalf uur voor de 85 kWh wat 24 euro kost bij The New Motion. Maar goed, waarom zou je hem helemáál vol willen doen, tenzij je een stevige rit voor de boeg hebt?
Tesla’s extreem krachtige supercharger (90 kW vermogen) komt vast wel een keer ergens in ons land te staan. Maar waar en wanneer? Mogelijk in (de buurt van) Amsterdam waar Tesla’s Europese hoofdkantoor geopend wordt plus flagship store in de PC Hooftstraat. Tweede gok: in de buurt van Tilburg, bij de nog te openen Europese assemblagelijn plus distributiecentrum.
[parallex id=”1″]
Impressies vanaf de bestuurdersplaats
En hoe rijdt de Model S? We mochten kort kennismaken met de meest luxe en krachtige versie. En ja, dat ding gaat dus als een rollende raket dankzij 600 Nm trekkracht. Nauwelijks geluid, verbluffende stabiliteit en steeds in staat tot supersnelle acceleraties. Het stuur gaat aangenaam zwaar op hoge snelheden.
De vering voelt stevig, net niet stug. Nou heeft dit topmodel luchtvering, waarbij de wagenhoogte en vering worden aangepast aan hogere snelheden. De rechtuitstabiliteit is perfect, je kunt het stuur loslaten en hij rijdt trefzeker rechtuit. De massa van de auto is op de snelweg nauwelijks merkbaar, totdat je met snelle stuurbewegingen de auto opzij zet. Dan is voelbaar dat de 2.100 kilo’s tijd nodig hebben van richting te veranderen.
Wat onderweg eigenlijk meteen opvalt, is de sterke remwerking als de motor regenereert. Je voelt de auto flink afremmen. Door het snelheidspedaal iets in te trappen kun je de remwerking wat verminderen. Maar het vraagt een behoorlijk gevoelige rechtervoet om dat geleidelijk te doseren. Iets voor voetballers dus. De regenerator kan tot 60 kW terugwinnen. Via de immense display op de middenconsole kun je de regeneratie iets minder fanatiek maken, waardoor de auto lekkerder rolt en het allemaal wat natuurlijker aanvoelt.
Grootbeeld touchscreen én 3G
De topversie heeft een fraai afgewerkt interieur: leer all the way. Een topitem (een van de vele) is natuurlijk de superheldere 17-inch touchscreen. Alle auto-instellingen, entertainment, klimaat: je regelt en bekijkt het hier. Simpel en makkelijk. De gegevens over prestaties zijn in fraaie grafieken af te lezen. Ook 3G internetbrowsing is aan boord.
Met al die flitsende functies en techniek is de keuze voor de versnellingshendel best opmerkelijk. Met een klassieke stok bij het stuur zet je de Model S voor- of achteruit. Bijna alsof je mechanisch schakelt. Het komt rechtstreeks uit de schappen van Daimler-Benz (mede-eigenaar en klant van Tesla), dus voor Mercedes-eigenaren is dit natuurlijk een pre. De ruimte binnenin is prima – maar niet overdreven.
Leasen, kopen en kosten
Athlon Car Lease heeft in elk geval 150 Tesla’s Model S toegezegd gekregen voor levering in Europa dit jaar. Wie voor de zomer een exemplaar bestelt, kan dit jaar nog rijden en van 0% bijtelling profiteren voor een periode van 60 maanden.
De auto’s maken deel uit van Athlons programma gericht op het verduurzamen van mobiliteit (of zelfs terugdringen ervan). De eerste batch bestaat uit de luxe Signature Editions en komt in de zomer naar ons land. Leasen kan vanaf 1.170 euro per maand (60 kWh – 60 mnd – 20.000 km/jr). Een voorname componenten is de afschrijving? Athlon rekent met zelfde percentages als voor een 5-Serie van BMW.
Zelf kopen kan ook. EV supporter en TU/e professor Maarten Steinbuch heeft er een besteld, dus je bent in goed gezelschap. Dankzij de fiscale voordelen die een goed verdienende ZZP’er geniet, betaalt hij effectief nog geen 450 euro per maand (uitgaande van 25% restwaarde na 5 jaar). Da’s minder dan 18 eurocent per kilometer.
Nog geen reacties