E-Way geopend in Zweden
Zweden heeft een deel van de snelweg E16 nabij Gävle omgedoopt in een heuse E-Way met bovenleidingen boven de weg, vergelijkbaar met een treinspoor. De bovenleidingen maken het mogelijk om omgebouwde vrachtauto’s volledig elektrisch te laten rijden.
Heel lang kan dat overigens niet. De bovenleiding is slechts twee kilometer lang, waardoor vrachtauto’s voor beperkte tijd geen emissie hebben. Het is een proef om de CO2-uitstoot terug te dringen.
Het idee van een bovenleiding is interessant, ook al wordt de technologie al jaren toegepast voor het aandrijven van trams, treinen en bussen. Het concept is vrij simpel. Het dak van de vrachtautocabine kan openklappen. Vervolgens verbindt een pantograaf met de bovenleiding en kan de vrachtauto elektrisch rijden. De dieselmotor wordt dan volledig uitgeschakeld.
De omgebouwde vrachtauto’s van Scania hebben eveneens een accupakket van 5 kWh aan boord, waarmee ongeveer drie kilometer elektrisch kan worden gereden. In totaal rijden ze dus vijf kilometer elektrisch, tot de dieselmotor weer tot leven komt. Heel mooi zijn die bovenleidingen natuurlijk niet. Heel efficiënt ook niet. Inductieladen zou een betere manier zijn om vrachtauto’s emissievrij te laten rijden. De Zweedse overheid onderzoekt welke mogelijkheden er zijn.
Nog geen reacties