E-laad: aantal oplaadpunten verdubbeld
Doelstelling e-laad
Dat aantal is wel ver beneden de oorspronkelijke doelstelling. E-laad ging er in 2009 vanuit dat zij in drie jaar tijd 10.000 oplaadpunten zouden plaatsen, verspreid over heel Nederland. Ook de stichting zelf geeft toe dat dit te optimistisch was. “We gingen ervan uit dat de kosten van oplaadpunten snel zouden dalen, maar dat gebeurde niet. En je ziet pas dit jaar een flinke groei in de verkoop van elektrische auto’s”, zegt een woordvoerster van e-laad. De cijfers van de stichting vertonen een groei van het aantal transacties, aantal gebruikte laadpasjes en het stroomverbruik. Ook is duidelijk dat de helft van de klanten van e-laad, laadpalen op vijf of meer plaatsen gebruikt. Slechts elf procent beperkt zich tot een enkel oplaadpunt.
The New Motion
Tot 2014 blijft e-laad oplaadpalen plaatsen, het is niet meer mogelijk om deze aan te vragen. Vooralsnog is het onduidelijk wie deze rol gaat overnemen. Zowel autofabrikant Toyota en mobiliteitsprovider The New Motion spraken onlangs hun steun uit voor de stichting. Volgens deze laatste partij is de markt momenteel nog niet klaar om de rol van e-laad over te nemen. E-laad zelf zoekt nu met deze en andere marktpartijen naar een oplossing voor de financiering. Op het gebied van publieke laadpunten is e-laad verreweg de grootste in Nederland.
Elektrische auto’s
Volgens het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie waren er eind september 2.235 publieke, 2.239 semi-publieke en 44 snellaadpunten voor elektrische auto’s. Momenteel rijden er ongeveer 1.750 volledig elektrisch aangedreven personenauto’s rond, op een totaalwagenpark van meer dan 8 miljoen. Het ministerie heeft als doelstelling om in 2020 zo’n 200.000 elektrische auto’s in Nederland te hebben rondrijden.
Nog geen reacties