Duitse autobouwer brengt elektrische Lotus op de markt
Elektrus
De elektrische Lotus Elise van PG heet Elektrus. PG heeft naast de montage van een elektrische aandrijflijn, ook het uiterlijk van de Elise ingrijpend veranderd. De Duitse designer Michael Fröhlich is verantwoordelijk voor het uiterlijke ontwerp. PG maakte de afgelopen jaren naam door carbon frames te ontwikkelen voor elektrische fietsen en de Elektrus is de eerste auto die de firma uit Düsseldorf op de markt brengt. De elektrische Lotus Elise is volgens PG voorzien van een accupakket dat, volledig opgeladen, een actieradius mogelijk maakt van ongeveer 215 miles (350 kilometer). Ondanks de zware accu is PG er met de toepassing van carbon erin geslaagd om het gewicht van de sportauto te reduceren tot zo’n 907 kilo. Een 200 kW sterke elektromotor die 350 Nm trekkracht produceert stuwt de elektrische Elise in ongeveer drie seconden naar de 100 km/uur. De topsnelheid bedraagt 250 km/uur. Al dat geweld mag wat kosten, PG vraagt namelijk 285.600 euro voor de auto
Snufjes
Omdat PG zich niet allen qua uiterlijk wil onderscheiden is de auto voorzien van een aantal kekke snufjes. Achter de stoelen is bijvoorbeeld een zonnepaneel bevestigd, dat de accu en de elektrische systemen van prik voorziet. En voor wie de stille elektrische aandrijflijn afbreuk doet aan het rijplezier, heeft PG de perfecte oplossing bedacht. De auto is namelijk voorzien van een geluidssimulator. Met de boordcomputer kan de bestuurder onder meer een roffelende V8 of hoogtoerige gejank van een F1-auto uit de ‘uitlaat’ laten galmen.
Nog geen reacties