DOET wil handhaving ‘nulprocentsregime’ voor elektrische auto’s
Handhaven
DOET roept de 2de kamer op om het kabinetsvoorstel van 0% bijtelling voor alle auto’s met een CO2-uitstoot van minder dan dan 50 gram/km uitstoten te handhaven. “De aangekondigde maatregel van Staatssecretaris Weekers voor 0 procent fiscale bijtelling voor voertuigen met minder dan 50 gram CO2 uitstoot dreigt door het voorstel van kamerleden Huizing, Omtzigt en van Vliet 7 procent te worden. Het effect van dit voorstel is een verslechterende luchtkwaliteit, het stoppen van grootschalige geplande investeringen in elektrisch vervoer en het tenietdoen van de banengroei in deze nieuwe industrie,” verklaart bestuurder Roland Steinmetz.
[yframe url=’https://www.youtube.com/watch?v=4t2TYaAa4qE&feature=player_embedded’]
Nederland verliest koppositie
Doet Stelt dat de plannen van de coalitie een streep trekken door het huidige elektrisch rijden plan van het kabinet. “Hierdoor verliest Nederland de Europese koppositie vanwege inconsistent overheidsbeleid. Een grootschalige uitrol van elektrisch vervoer gaat alleen met een duidelijke visie. Door de 7 procent die wordt voorgesteld wordt de nek van het elektrisch rijden omgedraaid. Elektrisch vervoer vergt vooral in deze introductiefase grote investeringen in infrastructuur en de branche heeft al 80 nieuwe Nederlandse ondernemingen voortgebracht. Al deze bedrijven worden direct geraakt door de maatregel. 5 van de 87 gesloten Green Deals hebben betrekking op elektrisch rijden. De toch al wankele duurzame visie van het kabinet wordt steeds verder uitgehold.”
Onevenredig
De plannen veroorzaken een onevenredige situatie voor pioniers die elektrisch willen rijden, stelt DOET. “De elektrische auto is nu nog relatief duur in aanschaf vanwege de gedane investeringen in de techniek en de kleine aantallen,. Een 7 procent bijtelling is ook onevenredig vanwege het hoge aanschafbedrag van de elektrische auto. In de afgelopen maanden hebben ongeveer 1.200 zakelijke rijders een elektrische auto besteld, die voor 90 procent pas in het eerste kwartaal van 2012 zullen worden uitgeleverd. Deze mensen voelen zich ronduit bedonderd door het kabinet,” aldus DOET-bestuurder Steinmetz. “Een groot deel van de gedane bestellingen komen nu op de tocht te staan. Voor Nederland gereserveerde auto’s zullen nu door importeurs aan andere landen worden uitgeleverd.”
[yframe url=’https://www.youtube.com/watch?v=MbLseOovOOU&feature=player_embedded’]
Luchtkwaliteit
Indien de plannen van het kabinet doorgaan, vreest DOET dat de Nederlandse luchtkwaliteit verslechterd. “Grote delen van Nederland kampen met een slechte luchtkwaliteit. Een probleem dat voor 25 procent wordt veroorzaakt door de uitstoot van voertuigen met een verbrandingsmotor. Het in september door Minister Verhagen gepresenteerde kabinetsbeleid is een wassen neus zonder de bijbehorende fiscale maatregelen. Met name de bijtelling is nu al een krachtig instrument gebleken om zakelijke veel rijdende berijders voor elektrisch te laten kiezen. “Stimuleer groei elektrisch vervoer en houd vast aan het voorgestelde beleid,” aldus DOET.
Nog geen reacties