Dit zijn de vijf duurste EV’s van het moment
Topprestaties met een flink prijskaartje
De subsidiepot voor nieuwe elektrische auto’s voor 2021 bedraagt 1.108.000 euro. Alleen een elektrische auto met een catalogusprijs van 12.000 tot 45.000 komt hiervoor in aanmerking. Maar wat als je het hele bedrag aan één auto zou mogen uitgeven? We zetten de duurste elektrische auto’s eens op een rij.
5. Nio EP9
De Nio EP6 werd in 2016 gepresenteerd. Nio is een Chinese autofabrikant, die ook actief is in de Formula E. De kennis die men met die raceklasse heeft opgedaan, past men nu toe in straatauto EP9. De prestaties liegen er dan ook niet om. De EP9 heeft een vermogen van 1.360 pk, bereikt in 2,7 seconden de 100 km/u en heeft een topsnelheid van 350 km/u. De actieradius bedraagt, bij een rustiger rijgedrag, een nette 427 km. De eerste zes exemplaren werden verkocht aan investeerders voor het bedrag van omgerekend net geen 2,9 miljoen euro. Nu werkt men aan nog eens tien exemplaren voor gewone kopers en die kosten zo’n 1,1 miljoen euro.
4. Rimac Concept Two
Het Kroatische Rimac Automobili is vooral bekend geworden met de Concept One. Men heeft echter een opvolger gepresenteerd: de Concept Two. Die is met 1.914 pk, een 0-100-sprinttijd van 1,9 seconden en een topsnelheid van 415 km/u nog krachtiger en sneller dan het eerste model. De actieradius bedraagt een indrukwekkende 647 km. Op het prijskaartje staat een bedrag van 1,7 miljoen. De levering van de eerste exemplaren vindt dit jaar plaats.
3. Lotus Evija
De Lotus Evija is de nieuwste creatie van het Britse sportwagenmerk en hun eerste elektrische model. De 2.000 pk sterke supercar bereikt in minder dan drie seconden de 100 km/h en gaat door tot een topsnelheid van 320 km/u. De actieradius bedraagt een nette 400 kilometer. Indrukwekkender is dat de Evija in slechts 18 minuten volledig opgeladen kan worden. De productie wordt gelimiteerd op 130 exemplaren, met een prijskaartje van net geen 1,9 miljoen euro per stuk.
2. Pininfarina Battista
Het huidige Automobili Pininfarina is gevestigd het Duitse München, maar heeft zijn oorsprong in het gelijknamige, beroemde Italiaanse designhuis. De naam Battista is een eerbetoon aan oprichter Battista Pininfarina. Met een vermogen van ruim 1.900 pk sprint de supercar in minder dan twee seconden naar de 100 km/u en gaat hij door tot een snelheid van 350 km/u. Op een volle acculading komt de auto 450 km ver. Er worden 150 exemplaren gebouwd. Kosten: bijna precies twee miljoen euro.
1. Aspark Owl
De duurste elektrische auto die we konden vinden is de Aspark Owl. De wat? Aspark is een Japans bedrijf, met productie in Italië. De conceptversie van de Owl werd in 2017 gepresenteerd en het model ging vorig jaar in productie. Er worden 50 exemplaren gebouwd. De 100 km/u is in 1,7 seconden bereikt en de top ligt op 400 km/u. De auto komt zo’n 450 km ver op een acculading. Vanafprijs: 2,5 miljoen euro.
Duurste in Nederland
De duurste elektrische auto die in de officiële Nederlandse prijslijsten staat, is de Porsche Taycan Turbo S. Die heeft een vanafprijs van een stevige 191.700 euro. Dat is toch een stuk betaalbaarder dan de auto’s in het rijtje hierboven. Helaas wel nog steeds te duur voor de subsidie. Wel is het mogelijk om te besparen op de autoverzekering. Zo is de dure Porsche toch nog een beetje voordelig.
Nog geen reacties