Dit merk en model ken je nog niet: Mobilize Limo
Elektrische sedan met 450 kilometer range (WLTP)
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Ooit gehoord van Mobilize? De onderneming maakt deel uit van Renault Group en beheert mobiliteits-, energie- en datadiensten. Mobilize komt nu ook met een eerste auto: de Mobilize Limo. Het is een elektrische sedan voor personenvervoer, met name taxi’s en huurauto’s met chauffeur.
Joint venture
Mobilize Limo is ontstaan uit de joint venture die Renault Group en Jiangling Motors Group Co., Ltd (JMCG) in 2018 hebben opgericht. Zowel de auto als de services plukken de vruchten van alle knowhow en ervaring die Renault Group en zijn netwerk de voorbije tien jaar hebben opgedaan op het gebied van elektrische mobiliteit. De Mobilize limo is 4,67 meter lang. De vierdeurs sedan is ontwikkeld voor gebruik als taxi of huurauto met chauffeur. Hij zal enkel worden gecommercialiseerd met een abonnement in de vorm van pakketten en mobiliteitsaanbiedingen.
“Met Limo, het allereerste Mobilize-model, speelt ons nieuwe merk in op de evoluties op de markt van het personenvervoer. Dit aanbod, dat een voertuig met flexibele diensten verenigt, illustreert als geen ander het vermogen van Mobilize om gebruikers te ondersteunen in hun nieuwe behoeften. Ook geeft het blijk van de unieke knowhow die is ontstaan door de ervaring van Renault Group op het gebied van mobiliteitsdiensten te combineren met de kracht van RCI Bank and Services voor de financiering”, aldus Clotilde Delbos, algemeen directeur van Mobilize.
‘Ride-hailing’-segment
In Europa kent het ‘ride-hailing’-segment (taxi’s en huurwagens met chauffeur) een sterke groei: het segment zou tegen 2030 goed moeten zijn voor 50 miljard euro, tegenover 28 miljard nu. Het is bovendien een markt die zich snel en op grote schaal moet elektrificeren. Elektrische modellen zullen immers onmisbaar worden om toegang te krijgen tot stadscentra met verkeersbeperkingen, zoals de lage-emissiezones (LEZ’s) die in heel Europa in sneltempo worden gecreëerd. De chauffeurs rijden vooral in stedelijke en voorstedelijke omgevingen. Zo telt Frankrijk 47.500 huurwagens met chauffeur, waarvan 70 procent zich in Île-de-France bevindt (cijfers van 2020, Stacian).
Prestaties
De Mobilize Limo is 4,67 meter lang, 1,83 meter breed en 1,47 meter hoog. Met die afmetingen leunt hij dicht aan bij het D-segment. De Limo wordt aangedreven door een elektromotor van 150 pk (110 kW) en een onmiddellijk beschikbaar koppel van 220 Nm. De auto accelereert in 9,6 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 140 km/u.
Actieradius
Het model heeft een vloeistofgekoelde lithium-ionbatterij met een capaciteit van 60 kWh. Zo legt hij tussen twee laadbeurten ongeveer 450 kilometer af (WLTP-cyclus onder voorbehoud van homologatie). Dat volstaat ruimschoots om een intensieve werkdag van professionals (gemiddeld 250 km per dag) te overbruggen en zelfs meer om veelrijders gerust te stellen.
Opladen
Mobilize Limo is compatibel met de meest voorkomende laadsystemen op wisselstroom of gelijkstroom, wat betekent dat hij kan worden opgeladen aan alle openbare laadpalen en huishoudelijke installaties van het type Wallbox. Opladen via een eenvoudig stopcontact is ook mogelijk. Met de snellaadmodus kan in slechts 40 minuten 250 kilometer aan rijbereik worden gerecupereerd.
Drie rijmodi
De bestuurder krijgt de keuze uit drie rijmodi (eco, normal en sport). Hij biedt ook keuze uit drie niveaus van energierecuperatie, die in het menu van de wagen kunnen worden ingesteld. De draaicirkel komt uit op 11,2 meter van stoeprand tot stoeprand. De auto beschikt ook over een extern VSP-geluidssysteem (vehicle sound pedestrian) om voetgangers en andere voertuigen in de stad te waarschuwen. Dit systeem is permanent actief tot 30 km/u en zodra de Drive-modus is ingeschakeld.
Drie kleuren
De Limo wordt geleverd in drie kleuren, te weten Metallic Black, Metallic Grey en Glossy White. De auto heeft verder geïntegreerde deurhandgrepen, slanke led-koplampen, Mobilize-logo’s voor- en achteraan en een specifiek Mobilize Limo-monogram vlak naast de buitenspiegels en donker geverniste 17-inch aluminium wielen. In het interieur valt een 10,25-inch-scherm van het digitale dashboard op, evenals een 12,3-inch-aanraakscherm in het midden van het dashboard voor de multimediafuncties.
Mobilize: “De cockpit van Limo werd ontworpen om professionele chauffeurs een maximum aan ergonomisch en akoestisch comfort te bieden in een stimulerende omgeving. De bestuurderszetel is in acht richtingen elektrisch verstelbaar (vier richtingen voor de passagierszetel) en het stuurwiel is in de hoogte en diepte verstelbaar zodat alle bestuurders een ideale rijhouding vinden, ongeacht hun lichaamsbouw. Tussen de zetels zit een gekoeld compartiment. Dankzij zijn lange wielbasis van 2,75 meter genieten achterpassagiers in Mobilize Limo een uitzonderlijk plaatsaanbod, met onder meer een knieruimte van 288 mm, een waarde die niet moet onderdoen voor die in het hogere segment. De toegang tot de achterste plaatsen wordt bovendien vergemakkelijkt door de brede openende deuren. De achterbank biedt comfortabel plaats aan drie personen, mede dankzij de vlakke vloer. In het midden is een afneembare armsteun met twee bekerhouders voorzien. De achterpassagiers beschikken ook over twee USB-aansluitingen waarmee ze een smartphone of tablet kunnen opladen. Achteraan bevindt zich een regelknop voor het audiovolume, evenals verstelbare verluchtingsmonden om de luchtstroom aan te passen en leeslampjes. De achterklep van Mobilize Limo geeft toegang tot een koffervolume van 411 liter, met een royale en praktische laadlengte voor grote reiskoffers. Onder de koffervloer ligt een ruimtebesparend reservewiel.”
Ook goed bedacht
Het geïntegreerde multimediasysteem van Mobilize Limo biedt de mogelijkheid om smartphone-apps weer te geven op het centrale 12,3-inch-aanraakscherm. De meeste chauffeurs gebruiken immers hun eigen toestellen voor navigatie of toegang tot platformen (bijvoorbeeld Uber).
Een specifieke Limo-app geeft de bestuurder ook toegang tot informatie over het voertuig en maakt het mogelijk om de wagen te lokaliseren en bepaalde functies vanop afstand te bedienen (openen/sluiten van de deuren, thermische preconditioning, starten van het laadproces, enz.).
Veiligheid
Standaard heeft hij acht airbags (twee frontale airbags, twee zijdelingse airbags vooraan, twee zijdelingse airbags achteraan en twee gordijnairbags). Ook aan rijhulpsystemen (ADAS) is gedacht:
– Adaptieve snelheidsregelaar (Adaptive Cruise Control)
– Dodehoekdetectie (Blind Spot Detection)
– Rijstrookwaarschuwing en rijstrookassistent (Lane Change Assist, Lane Keeping Assist, Lane Deviation Warning)
– Automatisch remhulpsysteem met voetgangersdetectie (Front Collision Warning, Pedestrian Collision Warning, Advanced Emergency Braking)
– Verkeersbordherkenning (Traffic Sign Recognition)
– 360°-camerasysteem (Around View Monitor)
– Parkeersensoren voor- en achteraan (front and rear parking radar)
– Waarschuwing voor achteruitrijdende voertuigen (Rear Cross Traffic Alert)
– Verklikker voor geopende deuren (Door Opening Alarm)
– In bepaalde landen kan Mobilize Limo worden uitgerust met een winterpack met verwarmde zetels en een verwarmd stuurwiel.
Thank you for your sharing. I am worried that I lack creative ideas. It is your article that makes me full of hope. Thank you. But, I have a question, can you help me?