Delta onthult elektrische E-4 op circuit Silverstone
Delta E-4 Coupé
In ongeveer 5 seconden sprint de Delta E-4 Coupe naar de 100 km/uur. Op volle toeren haalt de elektrische sportauto een topsnelheid van 240 km/uur en op een volledig opgeladen accupakket rijdt de E-4 Coupe ongeveer 320 kilometer ver. Dat zijn uitstekende prestaties voor een elektrische auto uit de koker van de Britse Delta-ingenieurs. Voorheen waren het vooral de Japanse en Amerikaanse fabrikanten die voorop lopen in de ontwikkeling van elektrische auto’s. Delta-oprichter Simon Dowson zegt daar verandering in te willen brengen. “We willen laten zien dat een kleine firma uit Engeland in staat is om het op te nemen tegen multinationals in deze branche zoals Tesla en Nissan.”
Silverstone
Dowson onthulde de elektrische Delta E-4 onlangs in het Britse Silverstone. De auto is ontwikkeld met geld van de Britse East Midlands Development Agency en Technology Strategy Board (TSB). Vooralsnog is er slechts een prototype van de auto gebouwd. Het chassis is vervaardigd uit lichtgewicht carbon, weegt ongeveer 85 kilogram en heeft ruwweg dezelfde afmetingen als de Audi A4. De constructie voldoet tevens aan alle veiligheidseisen van de Europese Unie. Tijdens de onthulling in Silverstone kropen diverse journalisten achter het stuurwiel van de Delta E-4 om de elektro-sportauto uit te testen op het circuit.
Testtraject
Delta heeft de auto voorzien van twee 88 kW sterke elektromotoren en een 32 kWh lithiumion-accupakket dat 350 kilo weegt en volledig opgeladen een actieradius realiseert van 320 kilometer. Daarvoor moet de auto echter tien uur aan het stopcontact. Eind dit jaar start Delta in samenwerking met TSB een testprogramma met de elektrische E-4 Coupé. 12 vooraf geselecteerde Britten mogen een jaar lang rijden met de elektrische sportauto in het Ultra Low Carbon Vehicle Demonstrator-programma. In totaal heeft de ontwikkeling van het prototype 700.000 pond gekost.
80.000 euro
Technisch-directeur Nick Carpenter stelt dat er nog eens 1,5 miljoen pond nodig is om de geplande jaarlijkse productie van 50.000 stuks te realiseren. “De auto is ontworpen met de bedoeling een type goedkeuring te krijgen. We willen de productie gedeeltelijk bij andere autofabrikanten onderbrengen om de kosten te drukken,” aldus Carpenter. Hij denkt dat de elektrische E-4 een prijskaartje krijgt van ongeveer 70.000 pond (ongeveer 80.000 euro). Dat is een stuk voordeliger dan de Tesla Roadster die in Groot-Brittannië 90.000 pond kost (ongeveer 102.000 euro). Tevens wil Delta concurreren door ook een vierwielaangedreven versie aanbieden tegen meerprijs.
Nog geen reacties