De toekomst van elektrische auto’s: zes technologieën die je ooit hoopt te ervaren
Het aantal elektrische auto’s blijft elk jaar toenemen en Nederland loopt daarbij voorop in Europa. De actieradius en laadtijden zijn in relatief korte tijd al aanzienlijk verbeterd, maar wat kunnen we nog verder verwachten in de toekomst? Zullen er meer stimulansen komen voor bestuurders om over te schakelen naar een elektrische auto?
Ook op andere gebieden zijn er pioniers, zoals in de iGaming-industrie. Het is daar gebruikelijk om het aanbod voor nieuwkomers te verzoeten met free bets, een bonus of geschenken om meer klanten aan te trekken. Is het denkbaar dat verkopers van elektrische auto’s meer geïnteresseerde klanten vinden met aanbiedingen zoals gratis opladen?
De toekomst van autorijden is elektrisch, maar hoe groter de vraag, hoe groter de bereidheid om te onderzoeken en te optimaliseren. Hier zes technologieën die mogelijk ooit standaard zullen worden.
Bi-directioneel laden optimaliseert het stroomverbruik
Ondanks het grote potentieel en de voordelen die al zichtbaar zijn, is bi-directioneel laden nog niet ingeburgerd. Bi-directioneel laden is een technologie die in beide richtingen werkt. Behalve dat de batterij van de elektrische auto kan worden opgeladen via het elektriciteitsnet, kan de batterij ook stroom terugleveren aan het elektriciteitsnet. Dit maakt het mogelijk het gebruik van hernieuwbare energie te optimaliseren.
Aangezien de meeste auto’s meer dan 80% van de tijd geparkeerd staan, zou deze manier erg interessant zijn als tussenopslag voor zonne-energie. Bij schommelingen in de energievoorziening van het huis, kan de auto als energiebron fungeren. Dan moet overigens zowel de auto als het laadpunt geschikt zijn voor bi-directioneel laden. Er zijn al een handvol modellen die hiervoor kunnen worden ingezet, onder andere van Mitsubishi.
Betere batterijprestaties voor efficiënter rijden
De laatste jaren zijn de prestaties van de elektromotoren en batterijen al aanzienlijk verbeterd. Lithium-ion-batterijen kosten al 85% minder, waardoor elektrische auto’s betaalbaarder worden. Voor veelrijders is het nog wel de vraag of een elektrische auto aan hun behoeften voldoet.
Hoogwaardige modellen zouden de prestaties van benzineauto’s in de toekomst kunnen inhalen. Verdere ontwikkeling van de batterijtechnologie is daarvoor onontbeerlijk. Dit zal de aankoopprijs verlagen. Tegelijkertijd worden elektrische auto’s steeds aantrekkelijker, omdat de actieradius in de buurt komt van die van de conventionele auto. De batterij van de toekomst heeft een hoge energiedichtheid, lage vermogensverliezen en een hoge laadsnelheid.
Tankstations op elke hoek: opladen in het hele land
De infrastructuur voor het opladen van elektrische auto’s is in Nederland sterk verbeterd. Het aantal laadstations groeit en het massale gebruik van elektrische auto’s is al realiteit. Maar het verloopt nog niet zo soepel als met benzineauto’s, waarvoor door het hele land veel tankstation zijn te vinden.
Er zullen nog veel meer openbare laadstations bij moeten komen. Ze moeten overal beschikbaar zijn. Als het aandeel van de nieuwe inschrijvingen van elektrische auto’s stijgt tot 50%, zou dit neerkomen op 150 miljoen nieuwe auto’s in Europa.
Met de permanente uitbreiding van het aantal laadpunten, thuis en in de openbare ruimte, kan ervoor worden gezorgd dat er voor elke elektrische auto altijd een laadstation beschikbaar is. Wat duurzaamheid betreft, is het vooral belangrijk dat de gebruikte elektriciteit afkomstig is van hernieuwbare energiebronnen.
Verbeterde rijassistentie in de auto van de toekomst
Of het nu gaat om achteruit inparkeren, manoeuvreren of rijden op de snelweg: rijassistenten zijn vandaag al een belangrijk thema. In de toekomst zouden ze echter een nog belangrijkere rol kunnen spelen, waarbij ze zich vooral richten op autonoom rijden.
Onderzoek en verdere ontwikkeling op het gebied van camera’s en sensoren zullen ervoor zorgen dat de rijveiligheid op de weg verbetert. Het is onder meer denkbaar dat toekomstige auto’s met elkaar communiceren en elkaar waarschuwen voor gevaren.
Als de auto wordt gewaarschuwd voor gevaarlijke situaties op de route, zoals of ijzel of kans op aquaplaning door hevige regenval, verbetert de verkeersveiligheid. In de toekomst zou de voorruit de rol van het scherm kunnen overnemen, inclusief overlays en waarschuwingen in gevaarlijke situaties.
Sommige autofabrikanten werken al aan verdere ontwikkelingen en leveren nu al auto’s die gebruik maken van tot wel acht camera’s en twaalf ultrasone sensoren om de omgeving van de auto in de gaten te houden en te reageren op gevaarlijke situaties.
Intelligente auto: zelflerende functies voor maximaal comfort
Ook kunstmatige intelligentie is een hot item. De technologie zou in de toekomst een belangrijke rol kunnen spelen om het comfort van de gebruiker in de auto te verhogen. Zelflerende autofuncties zijn al beschikbaar in modellen van bijvoorbeeld Mercedes-Benz. Daar kunnen biometrische scans worden gebruikt om gewenste instellingen in te stellen, zoals de temperatuur in de auto, stoelinstellingen en muziek.
Zelflerende software in de auto maakt het mogelijk dat vaak gereden routes worden onthouden. De auto kan dan zelfstandig de juiste informatie voor deze route verstrekken. Op basis van de stemming van de bestuurder tijdens het rijden van deze route worden muziek of audiobestanden aangeboden.
De configuratie van het interieur wordt voorbereid door een vingerafdruk. In de toekomst is het denkbaar dat een auto meerdere profielen kan opslaan. De bestuurder hoeft dan alleen zijn vingerafdruk te scannen en het interieur wordt klaargemaakt op basis van zijn persoonlijke wensen.
De autonome auto: geen menselijke interactie meer nodig
Vertrouwende deskundigen gaan ervan uit dat zelfrijdende auto’s in 2030 gemeengoed zullen zijn. Die auto’s nemen dan alle relevante taken over, terwijl de inzittenden met elkaar praten, een boek lezen of een videogame spelen. Dankzij automatische biometrische herkenning moet het mogelijk zijn om bestuurders te herkennen en in te laten stappen.
Het voertuig zou kunnen coördineren met andere auto’s en informatie over files rechtstreeks van het internet kunnen halen. Om dit mogelijk te maken, moet vooral de internetinfrastructuur in Europa aanzienlijk worden verbeterd. Als de verbinding tijdens het rijden wordt onderbroken, kan de auto letterlijk uitvallen.
Het programmeren van zo’n auto kost enorm veel tijd. Er moet een mogelijke oplossing zijn voor elke denkbare verkeerssituatie. Zelfs een technische fout kan ernstige gevolgen hebben. Of dit tegen 2030 daadwerkelijk het geval zal zijn, is nog onduidelijk. Wat wel zeker is, is dat autonoom rijden deel zal uitmaken van de toekomst.
I visited various blogs however the audio feature for audio songs present at this site is actually
superb.
Heya i am for the primary time here. I came across this board and I to find It truly useful
& it helped me out a lot. I am hoping to give something back and aid others such as you aided me.
whoah this weblog is fantastic i love studying your articles.
Keep up the great work! You realize, many persons are searching around for this info, you can help them greatly.
It is really a great and useful piece of info. I’m happy that you just shared this useful info with us.
Please keep us up to date like this. Thank you for sharing.
Wonderful goods from you, man. I have take note your stuff prior to and you’re simply too excellent.
I really like what you have received here,
really like what you’re saying and the way in which in which you assert it.
You make it entertaining and you still take care of to
keep it wise. I can’t wait to read far more from you. This is actually a wonderful
site.
Wonderful site. A lot of useful information here. I am sending it
to some friends ans also sharing in delicious. And of course,
thanks to your effort!
I am sure this paragraph has touched all the internet viewers,
its really really pleasant article on building up new weblog.
Quote: “Vertrouwende deskundigen gaan ervan uit dat zelfrijdende auto’s in 2030 gemeengoed zullen zijn”.
Vergeet dat maar snel of het moet op speciaal ingerichte wegen zijn.
Autonoom rijden zal zeker in 2030 nog geen gemeengoed zijn.
De problemen zijn nog veel te groot en de oplossingen daarvoor zijn veel te kostbaar, tevens is het vaststellen van de verantwoordelijkheid bij een ongeval uitermate moeilijk.
De eigenaar van de auto kan namelijk nooit verantwoordelijk worden gehouden, wanneer de auto bij een ongeval betrokken raakt, aangezien vanaf niveau 4 de eigenaar als bestuurder geen input meer levert en de techniek het zelf zal moeten regelen.
Voorlopig zullen wij nog wel 10 tallen jaren op het niveau 3 rondrijden, want zelfs op dat niveau is er nog heel wat te doen om het veilig en betrouwbaar te maken.