De snelste productiemotorfiets van dit moment is elektrisch
De Suzuki Hayabusa was jaren lang de ongeslagen snelheidskoning op twee wielen.
De Hayabusa is de laatste motorfiets geproduceerd voordat de grote motorfietsfabrikanten met elkaar afspraken dat 300 km/u snel genoeg is. Dat is maar beter ook, anders zou de klantenkring waarschijnlijk snel slinken vanwege het gebrek aan rijbewijzen of erger. Een fabrikant die daar tot nu toe maling aan had, is MV Agusta met de F4 R 312, waarbij de laatste drie getallen een hint zijn naar de topsnelheid.
Toen de gentlemen’s agreement in 1999 in het leven werd geroepen, bestond Lightning nog niet. Of is het zo dat het herenakkoord alleen voor interne verbrandingsmotoren geldt? Hoe dan ook, de Lightning LS-218 verbreekt het oude record voor snelste productiemotorfiets niet alleen; hij verplettert hem. De 218 in de naam staat gelijk aan het aantal mijlen per uur. Dat komt neer op 350 kilometer per uur.
De krachtbron van de Lightning LS-218 is een elektromotor met 227 Nm koppel en 150 kW (204 pk). Voor de non-motorkenners, dat is veel. De Agusta F4 R 312 moet het doen met 124 Nm. Wie durft kan ongeveer 160 kilometer ver rijden op één acculading. Lightning heeft inmiddels de orderboeken geopend. De LS-218 kost 38.888 dollar, omgerekend zo’n 35.000 euro.
Dan rest er nog één vraag: How do they do it?
Nog geen reacties