De groene plannen van de politiek
CDA – Interregionale fietsroutes
Het CDA wil een uitbreiding van het netwerk van (inter)regionale snelfietsroutes voor woon-werkverkeer. Het stimuleren van fietsen naar het werk vermindert de filedruk en draagt bovendien bij aan een schoner milieu. De partij rept met geen woord over elektrische auto’s, wel over de wegen en verbetering van het spoor. Voor het CDA gaat optimaliseren en benutting van de huidige infrastructuur vóór uitbreiding. De grootste fileknooppunten op het wegennet moeten worden aangepakt met onder andere de Spoedwet Wegverbreding. ‘Voor een toekomstbestendige rol is de bereikbaarheid van de mainports in de Randstad alsmede de brainport Zuidoost Nederland, het logistiek knooppunt Venlo, het energieknooppunt in Groningen en de driehoek Wageningen-Nijmegen-Enschede een aandachtspunt.’ Het CDA wil een wegennet met voldoende capaciteit en ‘nieuwe schakels tussen bestaande snelwegen, die bij voorkeur in samenwerking met het bedrijfsleven worden gerealiseerd.’
VVD – Geen hogere lasten automobilisten
Deze partij wil voor het uitbreiden van het wegennet jaarlijks 500 miljoen euro extra uittrekken. ‘Elke vorm van verkeer zou zijn eigen wegen moeten hebben. Nieuwe snelle verbindingen, zoals grote internationale wegen met weinig afslagen, moeten ook door particuliere partijen kunnen worden aangelegd.’ Oplossingen ziet de partij in meer wegen aanleggen, de maximumsnelheid waar mogelijk optrekken naar 130 km/uur en ook mensen stimuleren vaker thuis te werken of dichter bij het werk te gaan wonen. Automobilisten zijn nu al genoeg geld kwijt aan het bezit en het gebruik van hun auto. Bovenstaande maatregelen moeten daarom worden betaald uit de inkomsten die de overheid ontvangt van automobilisten. De lasten voor de automobilist mogen daarbij, voor zover beïnvloedbaar door de overheid, niet verder stijgen. De VVD is tegen invoering van de kilometerheffing. Het niet invoeren van dit systeem levert de overheid een fikse besparing op.
PvdA – 32% groene stroom in 2020
De PvdA is terughoudend met de aanleg van nieuwe wegen en kiest voor investeringen in beter openbaar vervoer om wegen te ontlasten. Kolencentrales moeten meer duurzaam stroom
opwekken door duurzame biomassa bij te stoken. De partij wil fietsgebruik stimuleren. Het aantal snelfietsroutes tussen woon- en werklocaties, evenals de hoeveelheid stallingsplekken bij treinstations, wordt sterk uitgebreid. Subsidies aan energieproducenten voor groene stroom vervangen we door
een verplicht aandeel groene stroom (35% in 2020).
D66 – In 2050 geen fossiele brandstoffen meer
In het programma D66 klinkt een pleidooi voor biobrandstof. ‘Wij willen de 4% bijmenging bij fossiele brandstoffen handhaven tot 2014 en vervolgens langzaam verhogen tot 10% in 2020. In 2020 moet minimaal 50% van alle biobrandstoffen gewonnen worden uit afval (tweede generatie) en uit algen (derde generatie).’ D66 kiest daarbij voor het vergroten van de capaciteit van het bestaande hoofdwegennet en opwaarderen van belangrijke regionale wegen. In 2050 moet onze maatschappij helemaal zonder fossiele brandstoffen kunnen voor de energiebehoefte. De partij wil invoering van een kilometerheffing en lagere lasten voor hybride- en elektrisch aangedreven auto’s.
SP – Subsidie op zonnestroom
Opvallend bij de SP is de wens voor beter taxivervoer. ‘Gemeenten moeten zeggenschap krijgen over de taxi. We gaan de taximarkt reguleren, door een capaciteitsbeleid en door eisen te stellen aan de kwaliteit van de chauffeurs.’ We nemen slimme maatregelen om de doorstroming in het verkeer te verbeteren, met wegmarkeringen, verkeerslichten en navigatiesystemen. Zolang de kilometerheffing niet meer is dan een filebelasting, gaan we er niet aan beginnen. Met hoogwaardig openbaar vervoer op maat maken we woon-werkverkeer meer milieuvriendelijk. Thuiswerken en gespreide werktijden gaan we stimuleren. In een Klimaatwet nemen we maatregelen voor een duurzame energievoorziening. De subsidie voor duurzame energie wordt beperkt tot technieken die nog volop in ontwikkeling zijn, zoals zonnestroom. Voor wind, biomassa en andere technieken die al bijna volwassen zijn, komt er een verplicht aandeel duurzame productie voor de energieleveranciers.
GroenLinks – Tramoffensief
Wat GroenLinks betreft start Nederland een ‘tramoffensief.’ In grootstedelijke regio’s gaan regionale treinen, metro, sneltram en snelbus een samenhangend net van metrokwaliteit vormen. GroenLinks kiest pertinent voor de kilometerheffing, waarin schonere auto’s minder betalen. ‘Die wordt zo snel mogelijk ingevoerd, waarbij vrachtverkeer duurder wordt. Er komen geen nieuwe wegen die ons land nog meer versnipperen. Waar dat nodig is voor het milieu gaat de maximumsnelheid naar 80 of 100 km per uur.’
PVV – Geen windmolens, wel kerncentrales
De PVV ziet het totaal anders. Deze partij wil de komende vijf jaar 2 miljard euro extra investeren in de aanleg van nieuwe wegen en het verbreden van bestaande wegen. ‘We willen geen kilometerheffing. Deze verkapte belastingmaatregel lost de files niet op. Wij willen geen spionagekastjes in onze auto’s. Wel willen we de maximumsnelheid op snelwegen verhogen naar 140 km/uur op rustige tijden en de 80-kilometerzones mogen afgeschaft worden.’ De PVV kiest voor kernenergie. De derde en vierde generatie kerncentrales zorgen bij uitstek voor veilige en constante energie. Kerncentrales kennen hoge opstartkosten maar zijn snel rendabel te krijgen. Er moeten de komende decennia meer kerncentrales worden gebouwd. Op die manier worden we een stuk minder afhankelijk van buitenlandse energie en fossiele brandstoffen. Het geld dat nu naar onrendabele windmolens gaat kan daar prima voor gebruikt worden, zo stelt de PVV.
ChristenUnie – Stimuleringsmaatregelen elektrische auto
Ook de ChristenUnie houdt vast aan de kilometerheffing. ‘Bij een start in 2013 moet de invoering uiterlijk in 2018 zijn afgerond. De auto blijft in veel gevallen het belangrijkste vervoermiddel. Hiervan uitgaande wordt er ingezet op verduurzaming van de automobiliteit. Technische mogelijkheden om voertuigen zuiniger te maken, overlast en vervuiling te beperken en de veiligheid te bevorderen worden maximaal benut. Nederland zet zich in voor het aanscherpen van de Europese CO2-normen voor personenauto’s naar 80 gr/km in 2020. Elektrisch rijden is voor Nederland een interessante toekomst. Hiervoor zijn onder andere de volgende stimuleringsmaatregelen nodig: realisatie voldoende oplaadpunten; handhaving vrijstelling motorrijtuigenbelasting; 0% bijtelling zolang de elektrische auto in de introductiefase zit; aantrekkelijk maken voor de leasemarkt door bijvoorbeeld een restwaardegarantie voor accu’s of een aantrekkelijk afschrijvingsregime.
Nog geen reacties