Dashcam sterk in opkomst in Nederland
De dashcam wint steeds meer terrein in Nederland. Internet speelt daarbij een belangrijke rol, maar er zijn meer oorzaken waarom de dashboardcamera niet aan te slepen is.
Toename in verkoop dashcams
De dashcam wordt ook wel een autocamera of dashboardcamera genoemd. Ze zijn wereldwijd extreem populair. Ook in Nederland wint de dashcam steeds meer terrein. René Boer van dashcamspecialist Allcam kan uitleggen waarom: “Er verschijnen steeds meer dashcambeelden op internet waarin opmerkelijke situaties te zien zijn. Dit komt de populariteit van dashcams ten goede. Mond-tot-mondreclame helpt ook. Elk jaar merken we een toename in de verkoop van dashcams. Dat gaat jaarlijks om 20 tot zelfs 25 procent. Naar verwachting zet deze trend zich de komende jaren voort.”
Merkwaardige gebeurtenissen
Zonder de dashcam zouden merkwaardige gebeurtenissen of juist serieuze ongelukken in het verkeer niet op beeld zijn vastgelegd. Het filmen met een dashcam is dus niet alleen interessant voor verzekeringskwesties, maar kan ook leuke of spectaculaire beelden opleveren. Vooral die laatste categorie scoort op YouTube. Het platform staat vol met dashcamcompilaties.
Waarom zijn dashcams zo populair?
Het aanbod van dashcams is de laatste jaren sterk gestegen. Dat grotere aanbod drukt ook de prijs. Uiteraard bestaan er wel grote prijsverschillen in dashcams. Je hebt ze voor een paar tientjes, maar kunt ook dik 600 euro kwijt zijn. De ene dashcam heeft een betere beeldkwaliteit dan de ander. In de basis werken alle dashcams op dezelfde manier. Ze leggen vast er onderweg gebeurt. De beelden van een dashcam kunnen cruciaal zijn om de schuldvraag te beantwoorden of om een bepaalde gevaarlijke situatie in het verkeer te analyseren, maar steeds vaker zie je grappige momenten die met een dashcam zijn gefilmd.
Zo werkt een dashcam
Een dashcam wordt vaak gemonteerd op de voorruit, meestal net achter de binnenspiegel zodat een mooi perspectief op de weg ontstaat. Je voorziet hem van stroom via een lange kabel die je inplugt in de sigarettenaansteker of een USB-poort. Als de dashcam stroom krijgt, begint hij meteen met filmen. De beelden worden opgeslagen op een micro-SD-kaartje. De videobeelden worden vaak in korte fragmenten van meestal 3 of 5 minuten vastgelegd.
Geen zorgen over de geheugenkaart
Je zorgen maken dat het kaartje vol raakt hoeft niet, want als de SD-kaart vol is worden automatisch de oudste video’s verwijderd zodat weer ruimte ontstaat voor nieuwe opnames. Zo worden altijd de laatste ritten vastgelegd. Dit principe heet Loop recording. Een SD-kaartje van 256 GB is goed voor ongeveer 40 uur aan 1080P-video (Full-HD). Sommige dashcams nemen vanuit twee kanten op, voor en achter. In dit geval is het SD-kaartje natuurlijk eerder vol, want er worden telkens twee video’s opgenomen.
G-sensor is een G-krachtmetrer
Je kunt bepaalde video’s ook ‘beschermen’. Dat kan handmatig met een druk op de knop, maar een dashcam beschikt vaak ook over een zogeheten G-krachtmeter, een G-sensor. Dit is een soort trillingssensor die grote schokken kan detecteren, bijvoorbeeld bij een ongeluk. De G-sensor merkt het ongeluk op en stelt het fragment direct veilig in een aparte map.
Geschiedenis van de dashcam
Ter afsluiting van dit artikel over de dashcam nog even een korte geschiedenisles. De dashcam is ooit in het leven geroepen om bewijslast te verzamelen tegen corrupte overheidsmedewerkers in Oost-Europese landen. Dat was toen noodzakelijk, want zonder goed bewijs was je al snel in het nadeel. Door het filmen van je eigen autorit beschik je altijd over waarheidsgetrouwe videobeelden. Dat kan handig zijn als je betrokken raakt bij een ongeluk omdat er vaak precies in beeld is wie er fout handelde. Je staat zodoende sterker in je schoenen als er om bewijs gevraagd wordt. Corruptie behoort daarmee tot het verleden.
Nog geen reacties