Daimler investeert flink in ‘groene’ technologie
Mercedes-Benz introduceert in 2017 de eerste in serie geproduceerde auto met brandstofcel: de GLC F-Cell. Maar er komt meer, want Daimler, moederbedrijf van Mercedes-Benz en Smart, investeert de komende twee jaar 14,5 miljard euro in research en ontwikkeling, waarvan meer dan de helft gaat naar ‘groene’ technologieën.
Mercedes-Benz GLC F-Cell
Opvallend aan de GLC F-Cell is dat het bedrijf een compact brandstofcelsysteem heeft ontwikkeld dat in een conventioneel motorcompartiment past. Ook een grote lithium-ion-accu maakt onderdeel uit van de aandrijflijn. De accucapaciteit komt uit ongeveer 9 kWh waardoor de accu vooral dient als aanvullende energiebron voor de elektromotor. De accu kan ook opgeladen worden met behulp van een stekker.
In theorie: 500 kilometer
Volgens Mercedes-Benz komt de actieradius van de GLC F-Cell uit op ongeveer 500 kilometer, al is dat wel onderzocht met behulp van de onrealistische NEDC-meetmethode. De GLC F-Cell wordt straks in serie geproduceerd, net als de Toyota Mirai: eveneens een auto met brandstofcel. Bij de Mirai bedraagt de theoretische actieradius ook 500 kilometer, maar in de praktijk komt dat neer op ongeveer 300 tot 350 kilometer.
Nog een belofte
Daimler maakt nog een belofte: van ieder nieuw model verschijnt een versie met elektrische aandrijving. Vat dit niet te letterlijk op, want hieronder verstaat Daimler ook plug-inhybridetechniek en dus niet alleen auto’s met louter een elektromotor en accupakket.
Niet inzetten op één paard
De boodschap is in ieder geval duidelijk: moederbedrijf Daimler gaat flink investeren in ‘groene’ technologieën, maar zet alle centen niet in op één paard. Het merk investeert in verschillende aandrijfsystemen, zodat het bedrijf in de toekomst alle richtingen op kan gaan. Volgens Thomas Weber, ontwikkelingsbaas van Daimler, hebben benzine, diesel, plug-inhybrid, elektrisch en waterstof in de toekomst allemaal bestaansrecht en kansen.
Gemiddelde CO2-uitstoot
Doel van alle investeringen is om de juiste toekomstoplossing te vinden, maar ook om de gemiddelde CO2-uitstoot van alle modellen te reduceren. Sinds 1995 daalde het gecombineerde verbruik van het personenauto-aanbod met bijna de helft van 9,2 l/100 km (230 gr CO2 /km) naar 5,0 l/100km (123 gr CO2/km). De gemiddelde uitstoot bedraagt nu minder dan 120 g/km.
48-Volt
Mercedes-Benz stapt stapsgewijs ook over op een 48-Volt boordnetwerk. Deze techniek biedt volgens Mercedes-Benz bij dezelfde hoeveelheid stroom als de 12-Volt voorganger de viervoudige hoeveelheid kracht, zonder de bijkomende veiligheidsarchitectuur van een hoogspanningsnetwerk. Voordeel van het 48-Volt systeem is dat er ook hybridefuncties op aangesloten kunnen worden, zoals een elektromotor die de brandstofmotor tijdelijk ondersteunt tot en met het elektrisch wegrijden en manoeuvreren.
Nog geen reacties