“Dacia Spring Electric wordt heel betaalbaar” – ALLE DETAILS
Dacia Spring gebaseerd op Renault Kwid
Dacia onthult zijn eerste 100% elektrische model: de Spring Electric. De productieversie van de Spring Electric – die in het voorjaar van 2021 op de markt komt – wordt leverbaar als reguliere versie, plus twee versies gericht op vormen van nieuwe mobiliteit: één voor de deelautomarkt, om het delen van een elektrische auto toegankelijk te maken voor iedereen, en een bedrijfswagenversie, de ‘Cargo’, voor uitstootvrije last mile delivery (in enkele specifieke landen). Prijzen zijn nog niet bekend. De Dacia Sprint is gebaseerd op de Renault Kwid die onder meer in India wordt verkocht.
Goedkoopste elektrische stadsauto
De Spring Electric moet de goedkoopste elektrisch aangedreven stadsauto op de markt worden en elektrische mobiliteit toegankelijker maken voor een grote groep mensen. De auto is niet te vergelijken met de Citroën Ami van ongeveer 7.000 euro. De Spring Electric is een volwaardige auto, terwijl de Ami een ‘brommobiel’ is met een topsnelheid van 45 km/u.
Technische specificaties Dacia Sprint Electric
- Lengte: 3.734 mm
- Breedte: 1.622 mm (1.770 mm met spiegels)
- Hoogte: 1.488 mm
- Wielbasis: 2.423 mm
- Bodemvrijheid onbeladen: 150 mm
- Topsnelheid: 125 km/u
- Actieradius: 225 km WLTP / 295 km WLTP City
- Elektromotor: 33 kW (44 pk)
- Batterij: 26,8 kWh
Bagageruimte
De bagageruimte van de Dacia Sprint Electric komt uit op 300 liter, exclusief de ruimte voor het optionele reservewiel onder de laadvloer. De achterbank is neerklapbaar en dan biedt deze auto een bagageruimte van ongeveer 600 liter.
Interieur Spring Electric
Het interieur van Dacia Spring Electric is voorzien van blauwe inserts in de ventilatieroosters en het middenscherm. De transmissie is eenvoudig te bedienen met de verchroomde draaiknop met drie standen: D (drive/vooruit), N (neutraal) en R (return/achteruit). Verder heeft de Spring een 3,5-inchdisplay en een knop op het stuur om Google- of Apple-spraakherkenning te activeren. Het Media Nav-multimediasysteem is optioneel verkrijgbaar en omvat een 7-inch touchscreen, navigatie, DAB-radio, compatibiliteit met Apple CarPlay en Android Auto, Bluetooth en een USB-aansluiting.
Draaicirkel
Dankzij de kleine draaicirkel van 9,6 meter laat de Dacia Spring Electric zich gemakkelijk door het stadsverkeer loodsen. De als optie verkrijgbare parkeerassistent biedt visuele en akoestische ondersteuning dankzij drie ultrasone sensoren in de achterbumper en een achteruitkijkcamera waarvan het beeld wordt weergegeven op het multimediascherm, met dynamische lijnen.
Gratis app
Met de gratis MY Dacia-app kan de berijder via zijn smartphone het batterijniveau en de resterende actieradius in kilometers raadplegen, de preconditioning van het interieur (klimaatregeling) starten en de auto in realtime lokaliseren. Wanneer de Dacia Spring Electric aangesloten is op een laadpunt, dan is via de app de laadstatus te checken en het opladen te starten en te stoppen.
Elektromotor
De 33 kW (44 pk) en 125 Nm sterke elektromotor haalt zijn energie uit een 26,8 kWh batterij, goed voor een elektrische range van 225 kilometer volgens de WLTP-testnorm. Extra zuinig en rustig rijden kan door simpelweg op de ECO-knop op het dashboard te drukken. De actieradius wordt dan met bijna 10% uitgebreid dankzij de vermogensbeperking tot 23 kW van de elektromotor (in plaats van 33 kW) en een snelheidsbeperking tot 100 km/uur.
Opladen
Om de Spring Electric zo veel mogelijk onafhankelijkheid te geven, biedt Dacia een ruime keuze aan oplaadmogelijkheden: via een wallbox thuis of publiek oplaadpunt met max 7 kW, via een 220-volt stopcontact thuis met de standaard meegeleverde noodlaadkabel en via een DC-laadstation (optioneel).
De oplaadtijd van de lithium-ion-batterij is:
• minder dan een uur tot 80% opgeladen via een 30 kW DC-lader
• minder dan 5 uur tot 100% opgeladen via een 7,4 kW wallbox / publiek oplaadpunt
• minder dan 8.30 uur tot 100% opgeladen via een 3,7 kW wallbox
• minder dan 14 uur tot 100% opgeladen via een stopcontact van 2,3 kW
• AC-laden tot 6,6 kW / DC-laden tot 30 kW (optie)
Garantie
Dacia biedt op de Spring Electric een garantie van 3 jaar of maximaal 00.000 kilometer en op de batterij 8 jaar tot 120.000 kilometer.
Dacia Spring Electric Cargo
De Dacia Spring Electric Cargo is gericht op professionals en is uitgerust met een laadruimte in plaats van de achterbank, een plastic coating op de vloer en op de wielkasten aan de binnenkant, vier sjorringen en een scheidingswand tussen de inzittenden voorin en de laadruimte achterin. De laadlengte van deze specifieke versie is 1.033 mm, met een volume van 870 liter en een laadvermogen van 324 kilogram.
De Spring Electric Cargo is verkrijgbaar in wit en wordt standaard geleverd met handmatig te bedienen airconditioning, Bluetooth-radio, USB-aansluiting en voorziening voor een telefoonhouder, stoffen bekleding, zwart gepoederlakte buitenhandgrepen en spiegels en 14-inchwielen met ‘gewone’ wieldoppen. Omwille van gewichtsoptimalisering heeft deze versie geen reservewiel.
Dacia Spring Electric voor autodelen
In Europa bedraagt het gemiddelde gebruik van een deelauto 40 minuten voor een afgelegde afstand van 7 kilometer. De Dacia Spring Electric is perfect geschikt voor dit gebruik: 100% elektrisch, gebruiksvriendelijk, betrouwbaar en robuust. Bovendien sluit de auto door zijn prijsstelling bijzonder goed aan bij het economische model van het autodelen.
Op basis van de ervaring van Renault met ZITY, de deelautoservice uitgevoerd door Groupe Renault en Ferrovial in Madrid en Parijs, heeft Dacia een specifieke versie ontwikkeld voor de deelautomarkt. Deze versie is speciaal uitgerust om compatibel te zijn met de technologie van de operator, zoals het openen van portieren met de smartphone en geolokalisatie.
Deze versie is verkrijgbaar in wit en lichtgrijs en wordt aangeboden met stoelen in zwart TEP (sterk en vuilbestendig kunstleder), beklede dorpels van de voorportieren en de bagageruimte, zwarte handgrepen en spiegels voor een betere duurzaamheid en 14-inch Flexwheel design-wielen. In het bestuurderscompartiment vindt de bestuurder de omgeving van het autodeelbedrijf en navigatie- en parkeerhulpsystemen (achteruitrijcamera en achterradars), allemaal via de smartphone.
Nog geen reacties