achtergrondafbeelding

5 reacties

  1. Rene schreef:

    Het laden via eigen zonnepanelen zal op termijn stukken minder relevant zijn omdat het salderen de komende 10 jaar wordt afgeschaft. Wanneer je na zonsondergang via je eigen stopcontact wil opladen, betaal je gewoon het standaard tarief of nacht tarief. Alleen laden wanneer de zon schijnt zal het gewenste effect geven, maar dan zal het laden langzaam moeten gebeuren want een zonnesysteem levert in de praktijk 1 tot 6kw. Om 50kWh te laden uit je eigen panelen gaat dan ruim 8 tot 50 uur duren. Reken in de praktijk voor de lange termijn maar op je tarief van het energiebedrijf, wanneer je tenminste letterlijk uit je eigen stopcontact kunt laden. Alles wat je DIRECT uit je eigen panelen kunt laden is een meevaller, maar zeker niet de regel. Thuis met 11kW of 22kW je eigen auto laden via zonnepanelen is een utopie. Hou het op 2,3 tot tot 3,7kW maximaal, veel meer energie levert een zonnesysteem niet. Mijn 24 zonnepanelen a 310W per stuk in perfecte oost-west setting piekt in mei op ca 5kW rond de middag. Over de gehele dag haalt het systeem ca 50kWh en dat is een fors systeem.

  2. Hans schreef:

    Als je meer dan 50000 Kw per jaar gebruikt betaal je misschien tussen de 7 en 9 cent de KW. laadpaal
    bedrijven verdienen erg veel per KW. 25 cent ? bij tesla is goedkoop.

  3. Jan schreef:

    En die Tel je niet ??

  4. Markske schreef:

    En ik sluit mij aan bij Hans.
    Wie PV panelen heeft zal maar sporadisch laden bij Ionity en dan is een abonnement van bijna 18€ héél duur.
    Huyndai en Kia hadden toch beter naar een andere partij gekeken voor hun klanten gezien hun wagens niet op 350kW maar slechts op 77kW kunnen laden

  5. Hans schreef:

    Heb nu zelf een elektrische auto besteld en ga thuis laden voor 0,18 cent per kwh. en met zonnepanelen kost het niets alleen de investering.


Reageer

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen