Daarom verhoogt IONITY de stroomtarieven
Je gaat straks per kilowattuur betalen, gevolg is enorme prijsstijging
Het snellaadnetwerk IONITY – de joint venture tussen BMW Group, Mercedes-Benz AG, Ford Motor Company en de Volkswagen Group (Audi en Porsche) – vraagt vanaf 31 januari 2020 aanzienlijk meer geld voor het opladen van een elektrische auto. Je betaalt vanaf dan per kilowattuur. Maar waarom verhoogt Ionity de stroomtarieven? Hier een toelichting.
Snelladers van IONITY
IONITY heeft momenteel meer dan 200 laadstations met meer dan 860 laadpunten in twintig Europese landen. De snelladers van IONITY hebben een toplaadvermogen van 350 kW. Onder meer Audi e-tron Charging Service, Mercedes me Charge, BMW ChargeNow, Porsche Charging Service, Volkswagen WeCharge en binnenkort ook de laadoplossingen van Hyundai en Ford maken gebruik van het laadnetwerk van IONITY en bieden daar ook financieel aantrekkelijke laadpakketten voor aan. Toch is niet iedereen aangesloten bij een van deze merken.
Vaste prijs per kWh
Omdat het laadnetwerk van IONITY ook beschikbaar is voor andere zogeheten Mobility Service Providers (MSP’s), hanteert de joint-venture voor deze merken een vaste prijs per kilowattuur. “Klanten die geen contract hebben met een MSP, kunnen hun elektrische auto opladen bij alle laadpunten van IONITY. Je betaalt dan wel per kilowattuur, te weten 0,79 euro per kWh”, laat IONITY in een statement weten.
Vaarwel introductietarief
Het introductietarief van 8 euro per laadsessie – ongeacht de hoeveelheid kWh’s – gaat daarmee vervallen per 31 januari 2020. Hiermee stippen we ook direct de reden aan waarom IONITY de prijzen verhoogt. De genoemde 8 euro per laadsessie was een introductieprijs om mensen kennis te laten maken met het snellaadnetwerk van IONITY. Het introductievoordeel is nu voorbij.
IONITY is wel wat duurder
De nieuwe prijsstructuur van IONITY maakt het bedrijf wel direct een van de duurdere op de markt. Fastned rekent bijvoorbeeld 0,59 euro per kilowattuur en Allego brengt 0,69 euro in rekening. Het Supercharger-netwerk van Tesla is met 0,25 per kilowattuur een van de voordeligste.
Prijs met abonnement
Ter verduidelijking: de genoemde 0,79 euro per kWh geldt alleen voor EV-eigenaren zonder abonnement. Bij Audi, Mercedes-Benz, Volkswagen, Porsche, Hyundai en Ford zijn abonnementen op IONITY mogelijk en die zijn stukken voordeliger. Audi vraagt bijvoorbeeld 0,33 euro per kWh in combinatie met een IONITY-abonnement van 17,95 euro per maand. Michael Hajesch, CEO van IONITY, zegt: “Met betrekking tot de snelle ontwikkelingen op het gebied van elektromobiliteit biedt ons nieuwe prijsstelsel een levensvatbare en transparante prijsstructuur in Europa.”
Dit gaat het per elektrische auto kosten zónder abonnement
Berekend met de volgende formule: 0,79 euro x aantal kWh = prijs per laadsessie
Audi e-tron 50 quattro – 71 kWh – 56,09 euro
Audi e-tron 55 quattro – 95 kWh – 75,05 euro
Mercedes-Benz EQC – 80 kWh – 63,2 euro
Porsche Taycan – 79,2 kWh – 62,56 euro
Porsche Taycan – 93,4 kWh – 73,78 euro
Hyundai Kona Electric – 39 kWh – 30,81 euro
Hyundai Kona Electric – 64 kWh – 50,56 euro
Kia e-Niro – 64 kWh – 50,56 euro
Kia e-Soul – 64 kWh – 50,56 euro
Ford Mustang Mach-e – 75,7 kWh – 59,80 euro
Ford Mustang Mach-e – 98,8 kWh – 78,05 euro
Mazda MX-30 – 35,5 kWh – 28 euro
Renault ZOE – 52 kWh – 41,08 euro
Jaguar I-PACE – 90 kWh – 71,1 euro
Tesla Model 3 Standard Range – 40 kWh – 31,6 euro
Tesla Model 3 Long Range – 72,5 kWh – 57,27 euro
Nog geen reacties