Daarom komt Citroën met de elektrische Ami
In gesprek met Citroën CEO Vincent Cobee
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Citroën doet een gewaagde move: het Franse automerk komt met een elektrische stadsauto die aan de specificaties van een brommobiel voldoet. De auto heet Citroën Ami, heeft twee zitplaatsen, kost 7.000 euro en kan 70 kilometer afleggen op een acculading. Waarom komt Citroën met de Ami? Citroën CEO Vincent Cobee geeft het antwoord.
U Arena
De presentatie van de Citroën Ami wordt groots aangepakt. De Europese pers – waaronder AutoRAI.nl/ZERauto.nl maakt voor het eerst kennis met het model in de opvallende U Arena, ook bekend als Paris La Défense Arena. Dit stadion ligt in Nanterre, een westelijke buitenwijk van Parijs. Vanwaar een onthulling in een metropool als Parijs?
“In steden gebeurt alle actie.”
De trektocht naar de grote stad
Citroën CEO Vincent Cobee: “Veel mensen willen in steden wonen, want daar gebeurt alle actie. Dat heeft ons doen besluiten om het concept van de Citroën Ami One Concept uit 2019 verder uit te werken. Ongeveer 60 procent van de wereldbevolking woont in 2050 in steden. Er is dus behoefte aan een schone, compacte stadsauto. Met de Ami zijn we uniek en doen we iets gewaagd. Dit hadden niet veel mensen van ons verwacht.”
Hoge kosten
Volgens de Citroën CEO neemt de interesse in een auto ook af bij de jeugd, door hoge prijzen. “Een autorijbewijs kost in Frankrijk al snel 1.800 euro. Dat is voor veel mensen al een stap te ver. Daarna moeten ze nog een auto aanschaffen”, aldus Cobee. Kortom: zo’n Ami is geen slecht idee. In Frankrijk mag je hem al rijden vanaf 14 jaar. In Nederland is dat vanaf 16 jaar. Vanaf die leeftijd mag je brommer rijden, of in een brommobiel.
“De interesse in een nieuwe auto neemt af bij de jeugd, te duur.”
Gemiddelde leeftijd en prijs
Volgens Citroën zijn veel mensen in Europa vijftig jaar of ouder als ze een nieuwe auto kopen. In Frankrijk bedraagt de gemiddelde nieuwprijs van een auto 27.000 euro. In Nederland was dat door de torenhoge BPM zelfs 35.411 euro. Een nieuwe auto lijkt dus vooral voor oudere personen weggelegd. De hoge vanafprijzen zet de jeugd dus feitelijk buitenspel.
70 kilometer
Reden genoeg voor Citroën om met een product te komen dat wel bereikbaar is voor de jeugd: de Citroën Ami. De auto is 2,41 meter lang en haalt dankzij een batterijcapaciteit van 5,5 kWh een afstand van maximaal 70 kilometer. Gemiddeld leggen we in Europa 45 kilometer per dag af. Met een topsnelheid van 45 km/u verlaat een Citroën Ami bijna nooit de stad.
LEES OOK: Alle details Citroën Ami
Vergelijk met andere brommobielen
Het financiële concept achter deze brommobiel is ook opvallend. Want kopen hoeft niet. In Frankrijk begint de prijs bij 6.900 euro. Inclusief 900 euro subsidiebonus daalt die vanafprijs naar 6.000 euro. Ter vergelijking: een brommobiel als de Ligier JS50 Sport Young kost al snel 12.995 euro en voor een elektrische Canta ben je 15.995 euro kwijt. Dan is de Citroën Ami stukken voordeliger.
Private Lease
Het wordt helemaal leuk als je kiest voor private lease. Met een huurconstructie betaal je in Frankrijk na een aanbetaling van 2.644 euro (inclusief ecobonus van 900 euro en een looptijd van 48 maanden slechts 19,99 euro per maand, exclusief stroomkosten. In totaal ben je dan het volgende kwijt:
Citroën Ami Private Lease 48 maanden
Aanbetaling: 2.644 euro
Maandbedrag x 48: 959,52 euro
Totaal: 3.603 euro
Smartphone
“Dat lage maandbedrag is gelijk of zelfs lager dan het maandbedrag dat je voor je smartphone-abonnement kwijt bent”, zegt Cobee. Je stelt hem online samen en rekent online af. De aflevering vindt vervolgens thuis plaats met een zogeheten ‘product genius’. Je kan hem ook bij de dealer laten bezorgen. Medio 2021 komt de Citroën Ami op de Nederlandse markt. Uit de eerste reacties van lezers blijkt dat het concept aanspreekt, maar dat sommige mensen ook verlangen naar een variant die 80 km/u haalt. Maar toch: voor heel veel 16-jarigen zal een auto als de Citroën Ami als muziek in de oren klinken, vooral omdat die zo bereikbaar is.
Nog geen reacties