D66 Den Haag wil elektrische auto’s zien in de hofstad
Maar 10 oplaadpunten
D66 heeft 8 zetels en levert 2 wethouders. In het coalitieakkoord staat dat de stad in 2012 10 oplaadpunten moet hebben. Dat vinden de democraten hooguit een aardig begin. Amsterdam heeft er nu al meer dan 200 en gaat naar 1.200 oplaadpunten en Utrecht wil er uiterlijk 2012 ook 200 hebben. Met 10 oplaadpunten haalt Den Haag in 2012 niet eens de middenmoot.
Meer ambities
Verkeerswoordvoerder Joost Sneller wil meer ambities zien: ‘Het kabinet wil komende jaren 10 gemeenten aanwijzen als proeftuin waar wordt elektrisch rijden wordt getest. Door deze praktijktest kunnen knelpunten worden opgemerkt en aangepakt.´ D66 vindt dat Den Haag 1 van de 10 steden moet zijn waar zo´n proefproject gehouden wordt.
Schonere lucht
‘In het coalitieakkoord is afgesproken dat Den Haag de komende jaren investeert in oplaadpunten voor elektrische voertuigen. Pas als er opgeladen kan worden, kiezen mensen voor elektrische voertuigen,’ stelt D66-woordvoerder duurzaamheid Tobias Dander. “Daarom willen we van het college weten wat de stand van zaken is en hoe knelpunten het beste opgelost kunnen worden. Op die manier maken we de lucht in de stad stap-voor-stap schoner en dus ook gezonder.’
De partij heeft onlangs vragen gesteld aan het College van Burgemeester en Wethouders en wil weten of de gemeente bereid is zich aan te melden voor een proefproject.
Schriftelijke vragen
Oplaadpunten
elektrische voertuigen
1. Hoeveel elektrische voertuigen (en wat voor soort voertuigen) rijden er
momenteel naar schatting in Den Haag rond? Hoeveel elektrische voertuigen (en
wat voor soort voertuigen) heeft de gemeente Den Haag in bezit?2. Hoeveel oplaadpunten voor elektrische voertuigen zijn er momenteel in Den
Haag? Hoeveel daarvan staan in de voor publiek toegankelijke ruimte?3. Wat is de stand van zaken met betrekking tot de ambitie om in 2012 in Den Haag
over minimaal tien oplaadpunten voor elektrische voertuigen te beschikken? Wat
is de tijdsplanning om tot deze tien oplaadpunten te komen?4. Welk beleid / welke regels gelden er in Den Haag voor het aanleggen van
oplaadpunten voor elektrische voertuigen? Kent de gemeente een
stimuleringsregeling?5. Hoeveel aanvragen zijn er in 2010 en 2011 binnengekomen voor het plaatsen van
oplaadpunten voor elektrische voertuigen? Hoeveel aanvragen zijn goedgekeurd?6. Is het college bekend met de stichting E-laad, een stichting die gratis
oplaadpunten kan plaatsen voor gemeenten? Is het college bereid samenwerking
met deze stichting te onderzoeken en aan de raad te rapporteren wat de
mogelijkheden zijn?7. In september komt het kabinet met een nieuwe visie ten aanzien van elektrisch
rijden. De bedoeling is dat er tot 2015 tien regionale proeftuinen komen waar
elektrisch rijden versneld wordt uitgevoerd. Is het college bereid Den Haag aan te
melden als proeftuin?
Nog geen reacties