Crashtest: Waarom de Tesla Model 3 een van de veiligste auto’s ooit is
Hoe Tesla de topscore in alle veiligheidstests haalt
De Tesla Model 3 is een van de veiligste auto’s ter wereld. De elektrische sedan krijgt topscores van veiligheidsorganisaties in Noord-Amerika, Europa en Australië. De Amerikaanse pioniers zijn maar al te trots op deze resultaten en geven nu een kijkje in de keuken.
Vijf sterren kreeg de Model 3 dit jaar van het Europese veiligheidsinstituut Euro NCAP. Al eerder behaalde het merk hetzelfde resultaat in Amerika en Australië. Het maakt de Model 3 een van de veiligste auto’s die ooit gemaakt is. Maar hoe doen ze dat precies?
Crash voorkomen
Voorkomen is beter dan genezen. Dat vinden ze bij Tesla ook. Verschillende rijhulpsystemen – zoals sensoren, camera’s en computersystemen – zorgen ervoor dat een Tesla niet betrokken raakt bij een ongeluk. Dit resulteert weer in een extra hoge veiligheidsscore. De Amerikaanse veiligheidsorganisatie IIHS gaf de Model 3 onder meer een superieure beoordeling voor het automatische noodremsysteem.
En als je dan toch in een ongeluk verzeilt raakt zit je in een Tesla dus behoorlijk veilig. In andere volledig elektrische auto’s overigens ook. Daarvoor zijn twee duidelijke redenen:
1. Geen brandstofmotor
Er zit geen traditionele brandstofmotor voorin een Tesla. De gehele voorkant van de auto kan daardoor als een grote kreukelzone dienen, zonder dat er een grote motor in de weg zit. Daarnaast raak je tijdens een frontale botsing als passagier niet bekneld of gewond door de traditionele brandstofmotor die met grote kracht het interieur wordt ingeduwd. Tesla CEO Elon Musk vergelijkt een crash met een traditionele auto dan ook met een duik nemen in een zwembad vol rotsblokken.
Tesla voert zelf ook crashtests uit. Ze hebben zelfs een heus Tesla Crash Lab:
2. Het batterijpakket.
Het onderstel en het batterijpakket van een Tesla kan je zien als een groot rechthoekig skateboard. Het is de basis waarop de auto gebouwd is. Het batterijpakket van de Model 3 is zwaar. Het weegt net geen 500 kilo. Dit zorgt er wel voor dat het gigantisch sterk is.
Een Tesla geeft daarom geen krimp wanneer hij van de zijkant geraakt wordt. Daarnaast belandt de auto bijna altijd weer op zijn wielen, want het pakket ligt in de bodem en trekt de auto weer overeind. De hoge Tesla Model X behaalde hierdoor als eerste SUV een perfecte score.
Nog geen reacties