Compleet nieuwe elektrische stadsauto van SEAT in 2025
Prijs tussen de 20.000-25.000 euro
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
In 2025 introduceert SEAT een compleet nieuwe elektrische stadsauto. Het prijskaartje komt tussen de 20.000 en 25.000 euro te liggen, belooft het merk.
500.000 elektrische stadsauto’s
“Het is onze ambitie om meer dan 500.000 elektrische stadsauto’s per jaar in Barcelona te produceren – ook voor de Volkswagen Groep –, maar we hebben een concreet commitment van de Europese Commissie nodig”, aldus SEAT S.A. President Wayne Griffiths.
Verantwoordelijk
SEAT beoogt niet alleen de productie van de elektrische auto’s, maar wil ook verantwoordelijk worden voor de ontwikkeling van het gehele project voor de Volkswagen Groep. Griffiths: “Ons plan is om ons Technical Center – het enige in zijn soort in Zuid-Europa en een essentieel R&D-element voor de regio – te transformeren. Wij vinden dat het mede onze verantwoordelijk is om Spanje te elektrificeren. 70 jaar geleden hebben we dit land op wielen gezet. Nu willen we Spanje elektromobiliseren.”
Meer modellen
Elektromobiliteit voor een brede groep consumenten bereikbaar maken hoopt SEAT te bereiken met een betaalbare elektrische stadsauto. Maar onder het kopje ‘elektromobiliteit’ vallen ook modellen met een plug-in hybride aandrijflijn. In de toekomst ontstaat een mix van BEV’s en PHEV’s. SEAT kan ook de komst van een CUPRA Tavascan voor 2024 bevestigen. Voor 2021 staan de vernieuwde SEAT Ibiza en Arona op de planning, maar de auto’s krijgen nog een conventionele benzinemotor, vermoedelijk met mild-hybride ondersteuning.
CUPRA Tavascan
Allereerst even de naam, want waar komt dat Tavascan vandaan? De CUPRA dankzij zijn naam aan een dorpje in de Pyreneeën. De vierdeurs crossover benadrukt volgens CUPRA dat sportieve prestaties naadloos samengaan met elektro-aandrijving. Het studiemodel had twee elektromotoren: één is geïntegreerd op de vooras, de tweede aan de achterzijde. Dat maakt samen vierwielaandrijving. Samen leveren de elektromotoren 306 pk (225 kW). Genoeg kracht om in minder dan 6,5 seconden naar 100 km/u te sprinten. In de bodemsectie verwerkt CUPRA een 77 kWh lithium-ion accu waarmee de SUV-coupé ongeveer 450 kilometer moet kunnen afleggen (WLTP). CUPRA heeft de auto zo aerodynamisch mogelijk vormgegeven. CUPRA monteert zelfs 22-inch lichtmetalen turbinewielen die de lucht aerodynamisch langs de coupé-SUV verplaatsen voor zo min mogelijk luchtweerstand.
Nog geen reacties