Commotie in autosport door populariteit Formula E
Ook Mercedes-Benz en Porsche stappen in elektrische raceklasse
Voor de tweede keer in een week maakt een vooraanstaande autofabrikant bekend dat het een prestigieuze autosportklasse verruilt voor het FIA Formula E Championship. En dat zorgt voor aardig wat commotie.
Het FIA Formula E Championship is de eerste raceserie ter wereld waarbij alleen met volledig elektrisch aangedreven eenzitters wordt gereden. Sinds de eerste race in september 2014 is Formula E sterk in populariteit toegenomen.
Autofabrikanten zien de raceklasse als een ideaal platform voor verdere ontwikkeling van elektrische aandrijfsystemen voor productiemodellen. Onder meer Renault, Jaguar, DS en Mahindra zijn al actief en het aantal deelnemende merken neemt de komende jaren verder toe. Na Audi en BMW hebben ook Mercedes-Benz en Porsche hun toezegging gedaan. Maar dat gaat wel ten koste van andere autosportactiviteiten.
LEES OOK: Porsche bestormt EV-markt met spectaculaire Mission E
Mercedes-Benz stapt uit DTM
In de DTM-wereld werd geschokt gereageerd toen Mercedes-Benz eerder deze week bekendmaakte na seizoen 2018 uit de raceklasse te stappen. Mercedes-Benz is al sinds 1986 actief in de DTM en daarmee het langst betrokken van alle merken.
De DTM (Deutsche Tourenwagen-Masters) is het grootste toerwagenkampioenschap in Europa, waarin zo’n 5.000 werknemers actief zijn. De meeste races worden in Duitsland verreden, maar ook Zandvoort staat ieder jaar op de kalender.
Na het wegvallen van Mercedes-Benz blijven alleen Audi en BMW over, maar voor een volwaardig kampioenschap zijn ten minste drie merken nodig. Een gezonde DTM-toekomst zonder Mercedes-Benz is allerminst zeker. BMW en Audi, die beide ook in de Formula E gaan racen, overwegen nu ook om te stoppen met DTM.
Porsche stopt met LMP1-klasse
Afgelopen juni verscheen er voor het eerst in achttien jaar geen Audi aan de start van de befaamde 24 uur van Le Mans. De fabrikant maakte in de herfst van 2016 bekend dat het uit het FIA World Endurance Championship (WEC) stapt om zich te concentreren op het Formula E-kampioenschap.
Porsche en Toyota gingen wel door in 2017, maar na drie overwinningen op rij zegt nu ook Porsche vaarwel tegen de snelste LMP1-klasse van het WEC en daarmee ook de 24 uur van Le Mans. Het merk stapt in het seizoen 2019 met een fabrieksteam in de Formule E. Porsche blijft overigens wel met de 911 RSR actief in de GT-klasse van het WEC.
Zoals het er nu naar uitziet, zijn Toyota en het relatief onbekende ByKolles Racing Team de enige teams die volgend jaar in de LMP1-klasse uitkomen. En daar is Toyota niet bij gebaat. En zeker de 24 uur van Le Mans niet: het grootste autosportevenement ter wereld na de Indy 500.
Zal Toyota ook het WEC in ruilen voor de Formula E? Is er volgend jaar nog wel een LMP1-klasse in de 24 uur van Le Mans? We zullen het zien, maar het rommelt. Dat is zeker.
Nog geen reacties