Citroën testte in 1992 in Nederland al elektrische auto
Interessante historie onder 'hoogspanning' richting nieuwe ë-C4
Elektrisch rijden kent vele vaders. Citroën is een daarvan. Dit merk nam al in 1939 een elektrische auto in productie! De jongste telg is de ë-C4, die nog voor de jaarwisseling bij de dealers in Nederland staat.
Citroën lanceert binnenkort de 100% elektrische ë-C4 in Nederland. Een model voor de toekomst en het resultaat van de decennialange ervaring van Citroën op het gebied van elektrisch rijden. Ervaring die al sinds 1939 wordt opgedaan…
De TUB van Citroën
…want in 1939 presenteerde Citroën de TUB, die je kunt beschouwen als de stamvader van alle moderne bestelwagens. Met zijn voorwielaandrijving, laadruimte die hoog genoeg was om rechtop in te kunnen staan en schuifdeur aan de zijkant, was de TUB de blauwdruk van de busjes zoals we die tegenwoordig kennen.
Lees ook: Autotest Citroën ë-C4
Elektrisch door brandstofschaarste
Doordat brandstof tijdens de Tweede Wereldoorlog oorlog steeds schaarser werd, ontwikkelde het bedrijf Fenwick een elektrisch aangedreven versie van de TUB. De brandstofmotor werd vervangen door een elektromotor die gevoed werd door een accupakket van 540 kilo dat in de laadruimte werd geplaatst. De topsnelheid bedroeg 50 km/u, maar het advies was om niet sneller te rijden dan 25 km/u omdat de accu’s anders te snel hun lading zouden verliezen.
Citroën C15 en C25
Mid jaren zeventig met de oliecrisis nog vers in het geheugen, deed Citroën opnieuw onderzoek naar elektrisch aangedreven auto’s. Tien jaar later, in de zomer van 1987, werd de nodige praktijkervaring opgedaan tijdens een test met een kleine serie elektrische prototypes op basis van de Citroën C15 bestelwagen. De test leidde eind 1991 tot de presentatie van twee elektrische Citroëns: de C15 en C25 Électrique.
16 of 28 accu’s
Bij de C15 waren zestien accu’s gemonteerd die de elektromotor van stroom voorzagen; de C25 had er 28. De elektromotor werkte bij het afremmen als dynamo om de accu’s weer op te laden, regeneratie dus zoals we die nu ook kennen.
Testen in Nederland
De elektrische aandrijftechniek stond begin jaren negentig nog behoorlijk in de kinderschoenen: de topsnelheid van de C15 en C25 Électrique bedroeg slechts 80 km/u met halve belading. Al na 70 km moesten de accu’s opnieuw worden opgeladen, wat gemiddeld acht uur in beslag nam. Begin 1992 kwamen ook enkele exemplaren van de elektrische C15 en C25 naar Nederland voor praktijktests, onder andere in ’s-Hertogenbosch en op het autovrije Waddeneiland Schiermonnikoog.
Citroën AX Electrique
Na de elektrische bedrijfswagens was het de beurt aan een elektrische aangedreven personenauto: de Citroën AX Électrique, die eind 1993 werd gepresenteerd. Citroën besloot samen met Peugeot tot een grootschalig experiment in de Franse stad La Rochelle om het gebruik van elektrische auto’s in de praktijk te kunnen onderzoeken.
Deelautoproject
Dertig inwoners kregen twee jaar lang een elektrische Citroën AX tot hun beschikking. Niet voor persoonlijk gebruik, maar als deelauto, lang voordat bekende deelautodiensten van start gingen! Citroën zorgde niet alleen voor de auto’s, maar regelde ook de benodigde infrastructuur, van laadpalen tot toegangspasjes voor de gebruikers. Er werd zelfs een snellader geïnstalleerd. Opmerkelijk detail: de AX Électrique moest af en toe ook nog even langs de benzinepomp. Aan boord was namelijk een brandstoftankje van 8 liter gemonteerd, zodat in de winter de kachel gestookt kon worden.
Elektrische Saxo en Berlingo
Ook de opvolgers van de AX en de C15, de Citroëns Saxo en de Berlingo, werden in een elektrisch aangedreven versie aangeboden. Het merendeel van die auto’s bleef in Frankrijk, maar er kwamen ook enkele tientallen exemplaren naar ons land. Onder andere de Rotterdamse reinigingsdienst Roteb, gemeente Alphen aan den Rijn en Schiphol hadden diverse exemplaren in gebruik.
Citroën C-Zero de betaalbaarste
Een nieuwe stap voorwaarts vormde de Citroën C-Zero, die in december 2009 werd onthuld. Destijds was dit een van de eerste écht bruikbare elektrische auto’s op de markt. Bijzonder was ook dat de C-Zero te koop was voor particulieren. Door de jaren heen daalde de verkoopprijs, waarmee de C-Zero op een gegeven moment de meest betaalbare vierpersoons elektrische auto van Nederland werd.
Elektrificatie nu in stroomversnelling
Vorig jaar startte Citroën met een groot elektrische offensief, waarbij versneld een groot aantal geëlektrificeerde modellen op de markt worden gebracht. Belangrijke voorbeelden zijn de recent geïntroduceerde plug-in hybride SUV, de C5 Aircross Hybrid, en de volledig elektrische ë-Jumpy en ë-Jumper. Met de revolutionaire Ami zet Citroën een nieuw concept neer voor een elektrische (deel)auto in de stad. En over enkele weken kun je dus rijden met de Citroën ë-C4.
Nog geen reacties