Citroën CXPerience Concept: elegante plug-in hybrid
Citroën onthult op de Autosalon van Parijs (1-16 oktober 2016) een echte aandachtstrekker in de vorm van deze 4,85 meter lange CXPerience Concept. De Citroën CXPerience heeft een plug-inhybride aandrijflijn.
Onderhuids schuilt een benzinemotor met een vermogen van 110 kW (150 pk) tot 147 kW (200 pk). De motor is gekoppeld aan een 80 kW sterke elektromotor. Het systeemvermogen komt uit op 220 kW (300 pk).
In elektromodus (ZEV) heeft het studiemodel een actieradius van 60 kilometer. De elektromotor haalt zijn kracht uit een 3 kWh-batterij die in 4,5 uur of met een 6.6 kW-oplader in minder dan 2,5 uur is op te laden. Citroën koppelt de aandrijflijn aan een elektronisch aangestuurde achttraps automaat, geplaatst tussen de brandstofmotor en elektromotor. De compacte batterij is geplaatst onder de cabine en drijft de achterwielen aan. Op deze manier bleven de interieurruimte en het comfort onaangetast.
CXPerience demonstreert Merkambities
Hoe moeten we de CXPerience Concept zien? Volgens Citroën is het een uiting van merkambities in het hogere segment. Met andere woorden: de kans is aanwezig dat we hier kijken naar een nieuwe Citroën C6.
De naam CXPerience is natuurlijk een knipoog naar de vroegere CX, eveneens een bijzonder vormgegeven limousine met aflopende daklijn. Overigens is ook de designtaal een belangrijk kenmerk van dit prototype. Bepaalde elementen keren terug op toekomstige modellen van Citroën.
Échte showcar
De Citroën CXPerience is nog een échte showcar. Dat kun je zien aan verschillende details. Aan de forse 22-inch wielen bijvoorbeeld of het ontbreken van échte zijspiegels (nu compacte camera’s). De bestuurder heeft een 360-graden beeld rondom de auto dankzij diverse camera’s.
En hoe zit het met comfort?
Wat was een typisch kenmerk voor vroegere sedans van Citroën? Juist, comfort. Met als absolute comforthoogtepunt de C6. Volgens Citroën is de CXPerience ook een échte verwenner. De Franse autobouwer claimt dat oneffenheden in het wegdek haast onvoelbaar zijn. Het is een plek waarin je tot rust komt, une moment rouille.
Imponerend
De Citroën CXPerience Concept is ontworpen door Citroën Styling in het designcentrum in Vélizy, buiten Parijs. Niet alleen de lengte van 4,85 meter is imponerend. Wat te denken van een breedte van 2 meter? De dakhoogte bedraagt overigens maar 1,37 meter, waardoor een gedrongen auto ontstaat. De auto is gespoten in de kleur Mizuiro: een parelmoerachtige groen/zilveren tint.
19-inch HD-scherm
Een B-stijl ontbreekt. Wie de portieren opent, heeft volop ruimte om in te stappen in het futuristische interieur met plaats voor vier personen. Centraal op het dashboard plaatst Citroën een 19-inch HD-scherm met een beeldverhouding van 16:3. Het scherm neemt de rol van analoge knoppen over. Airco, hulpsystemen, navigatie en media: alles is te bedienen via het touchscreen.
Persoonlijke schermindeling
Het scherm is naar eigen smaak in te delen in een 1/3-2/3- of 2/3-1/3-opstelling. Ook de bijrijder kan volledig onafhankelijk van de bestuurder browsen door het infotainmentsysteem en bijvoorbeeld een film bekijken.
ConnectedCam, bekend uit de C3
De passagiers achterin hebben een tablet, waarmee ze de airco kunnen aanpassen, maar ook media met elkaar kunnen delen. Ook van de partij is de ConnectedCam. Deze slimme toevoeging, een Full HD-camera met een groothoeklens van 120 graden, maakt op afroep foto’s en korte video’s van twintig seconden. En in het geval van een ongeluk maakt de ConnectedCam automatisch een opname. Dit systeem debuteert overigens in de nieuwe Citroën C3.
Nog geen reacties