Citroën Ami-One: de kracht van eenvoud
Studiemodel is visie van Citroën op mobiliteit in de stad
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Om stil te staan bij het honderdjarig bestaan van Citroën in 2019 doet de Franse autobouwer zichzelf twee conceptcars cadeau. Dit is de eerste: de opvallende Citroën Ami-One met twee zitplaatsen. Het model geeft een beeld van de visie van Citroën op mobiliteit in de stad.
Elektrische aandrijflijn
Citroën heeft de Ami One Concept bedacht als een alternatief voor het openbaar vervoer (bus, tram, metro) en tweewielers (fiets, scooter of step). Zo’n visie van Citroën op mobiliteit in de stad kan maar één ding betekenen: een elektrische aandrijflijn. En hoewel je het niet direct ziet, oogt deze Ami-One toch meer productierijp dan je zou verwachten. Sterker nog: de kans is aanwezig dat we deze stadsauto binnen een jaar of drie in de showroom zien staan. Een mogelijkheid is dat Citroën hiervoor samenwerkt met de producent van de e-Méhari, genaamd Bolloré.
Haaks op de stoep parkeren
Afijn, dat is allemaal gissen. Eerst de feiten, ook al zijn die van de elektrische aandrijflijn nog vrij beperkt. Het studiemodel is volgens Citroën perfect afgestemd op stadsverkeer en rijdt tot 45 km/u. De actieradius bedraagt 100 kilometer. Citroën heeft de lithium-ion batterij onder de vloer verwerkt. Via een publieke laadpaal of een Wall box is de batterij binnen 2 uur op te laden. Met behulp van een verlengsnoer kan de Ami One Concept ook worden aangesloten op een standaard stopcontact thuis. Ami One Concept is zoals je direct ziet kubusvormig en ultracompact. Citroën monteert 18-inch wielen met vierspaaksdesign. Heel groot is de Ami-One ook niet. Hij is 2,5 meter lang, 1,5 meter breed en 1,5 meter hoog. Door die compacte buitenmate kun je hem haaks op de stoep parkeren, zoals ook bij de Smart Fortwo mogelijk is. De draaicirkel tussen stoepranden bedraagt 8 meter.
911 GT3 RS
De Citroën Ami-One weegt 425 kilogram en duikt daarmee onder de magische grens van 450 kilogram. Dat lage gewicht is bereikt doordat de Franse autoconstructeur veel koolstofvezel heeft toegepast. Citroën heeft het vooral simpel willen houden. Zaken die overbodig zijn, zijn weggelaten. Doordat de Ami-One minder dan 450 kilogram weegt, valt het voertuig in de brommerklasse. Dat betekent dat je alleen een bromfietscertificaat nodig hebt om in de Ami-One te rijden. In Nederland kan dat al vanaf 16 jaar. Met het oog gewichtsbesparing is ook het verchroomde Citroën-logo op de neus weggelaten. Citroën plaats wel een simpele sticker. Saillant detail: Porsche doet dit ook bij de 911 GT3 RS.
Keep it simple
De kracht van eenvoud. Volgens die filosofie heeft Citroën de Ami-One ontworpen. En met eenvoud bedoelen we ook manieren om onderdelen zo simpel mogelijk te maken. De portieren zijn aan beide kanten bijvoorbeeld gelijk, met als gevolg dat het portier aan de bestuurderskant aan de achterzijde scharniert – zorgt volgens Citroën voor een eenvoudige instap – en het portier aan de bijrijderskant gewoon aan de voorkant.
Elastieken
Veel luxe heeft de Citroën Ami-One niet. Verwacht dus geen elektrisch bedienbare ramen, exotische materialen of ander high-end spul. Nee, Citroën geeft meer belang aan functionaliteit. Om die reden heeft de Ami-One schuiframen die je met de hand moet openen, heeft het studiemodel elastieken als opbergmogelijkheden en is de boden gewoon van hard kunststof gemaakt. De auto openen gebeurt met een QR-code. Een portierslot ontbreekt. En ook een volwaardig instrumentarium schittert van afwezigheid. Citroën plaatst alleen een 5-inch scherm dat uitsluitend nuttige informatie (snelheid, waarschuwing richtingaanwijzers…) toont.
Car sharing
De Ami-One is volgens Citroën ideaal voor carsharing. Met een speciale app is het mogelijk om een paar minuten of juist enkele uren in de Ami-One te reserveren. “Het aanbod voor carsharing en autohuur kan persoonlijk aan de behoefte van de gebruiker worden aangepast”, aldus Citroën. Er zijn diverse mogelijkheden:
- 5 minuten of 5 uur: het vervoermiddel staat ter beschikking op een bepaalde plaats voor de gereserveerde tijd bij Free2Move. Via de app voor nieuwe mobiliteitsvormen kan de Ami One Concept met enkele clicks worden geselecteerd.
- 5 dagen: het vervoermiddel wordt aangeboden voor huur voor korte termijn. De klant kan deze vorm van gebruik online reserveren op de website Citroën Rent&Smile.
- 5 maanden: toegang tot de auto zonder contract voor een duur die korter is dan ‘standaard’ bezit.
- 5 jaar: het vervoermiddel komt met een leasecontract voor 5 jaar dat per maand wordt betaald (inclusief batterij, onderhoud en parkeren). In het aanschaftraject dat geheel online verloopt, kan de klant de plaats van aflevering zelf kiezen: thuis of bij het dichtstbijzijnde verkooppunt.
Tweede conceptmodel
Op het tweede conceptmodel van Citroën moet je nog even wachten. Die debuteert in mei van dit jaar in Parijs tijdens de vierde editie van de VivaTech beurs die plaatsvindt in Porte de Versailles, van 16 tot 18 mei 2019. Dit tweede model is volgens Citroën een weerspiegeling van ‘ultracomfort’.
Ik behoor gezien mijn leeftijd vast niet tot de doelgroep voor de Ami-One, toch zou ik dit vervoermiddel graag gaan gebruiken. Ik hoop dan ook dat Citroen de Ami-One ook echt tegen een betaalbare prijs gaat produceren. Het carsharing concept is aardig. Ik zou hem graag zelf aanschaffen. Het vervoermiddel is veel bruikbaarder dan een Twizy. De Microlino is een soortgelijk vervoermiddel.
Ik ben benieuwd wat er in de praktijk van komt.
geweldig leuk wagentje. idd voor stadsverkeer ideaal. kijk uit naar een uitvoering met waterstof cell ipv een accu!