China start met grootste elektrisch deelauto-programma ooit
Kandi Technologies
Het gemeentebestuur van Hangzhou heeft voor de aankoop van de 20.000 auto’s een deal gesloten met de Chinese EV-autobouwer Kandi Technologies. Het gaat hierbij zeer waarschijnlijk om de Kandi KD501 Mini-EV. Ook zijn bij de deal nog negen andere bedrijven betrokken, waaronder het lokale energiebedrijf van Hangzhou. Dit nutsbedrijf zorgt voor het leveren van accupakketten en de benodigde infrastructuur. Het autodeelproject is bovendien één van de grootste proeftuinen voor het vehicle-to-grid (V2G) of smart grid netwerk. Hierbij zijn de accu’s van de deelauto’s onderdeel van het energienetwerk. Bij overcapaciteit kunnen de accu’s stroom opslaan en later, bij ondercapaciteit, geven de accu’s de energie weer terug aan het net.
Ambitieuze strategie
Deze elektrische megaorder is zonder twijfel de grootste ooit en een behoorlijke financiële impuls voor Kandi Technologies. Het deelauto-project past bovendien in de ambitieuze EV-strategie van China om in 2015 500.000 elektrische auto’s op de weg te hebben. In 2020 moeten dit er zelfs vijf miljoen zijn. Ter vergelijking, het grootste volledig elektrische deelautoproject in Nederland is car2go. In Amsterdam zijn vanaf november 2011 circa 300 elektrische Smarts fortwo electric drive op de weg te vinden.
Nog geen reacties