BMW: elektrisch rijden heeft toekomst!
BMW Group voorziet een flinke boost in verkoop van elektrisch aangedreven auto’s in Nederland. Voor de eigen elektrisch aangedreven i3 rekent de producent in 2017 al op een plus van 25 procent. En er zitten meer volledig elektrische modellen in de pijplijn, zoals een Mini e in 2019 en een BMW X3 e in 2020. Voor 2021 moet de autonoom rijdende elektrische iNext productierijp zijn.
BMW Group voorziet een flinke boost in verkoop van elektrisch aangedreven auto’s in Nederland. Voor de eigen elektrisch aangedreven i3 rekent de producent in 2017 al op een plus van 25 procent. En er zitten meer volledig elektrische modellen in de pijplijn, zoals een Mini e in 2019 en een BMW X3 e in 2020. Voor 2021 moet de autonoom rijdende elektrische iNext productierijp zijn.
“1.700 BMW’s i3 rijden er nu in Nederland. Daar komen er dit jaar zeker nog 300 bij”, aldus Marc Bras, bij BMW Group Nederland verantwoordelijk voor BMW i, de divisie die zich bezighoudt met elektrisch rijden en de daarvoor benodigde technologie. “De spurt komt door de versie met de 94 Ah batterij en een rijbereik in de praktijk van circa 200 kilometer. Daarom rekenen we volgend jaar ook op een groei in verkopen van 25 procent.”
Emotie wint van bijtelling
“En de fiscale voordelen voor hybride-elektrische auto’s met een stekker (PHEV) verdwijnen per 1 januari, niet voor volledig elektrisch aangedreven voertuigen”, stelt Neil Fiorentinos, Managing Director BMW Group Nederland. “Teleurstellend is dat natuurlijk wel, want wij verkopen momenteel behoorlijk wat PHEV-modellen: een op de vijf verkochte BMW’s heeft een stekker. Aan de andere kant denken we dat vanaf volgend jaar emotie in plaats van bijtelling meer een rol gaat spelen bij de keuze van een auto. Als emotie de keuze bepaalt dan zitten we met onze merken in een gunstige uitgangspositie ook bij mensen en bedrijven die niet voor het voordeligste aanbod maar juist voor duurzaamheid gaan.”
20 minuten laden = 300 kilometer rijden!
BMW i is een van de partners in een project met het Nederlandse bedrijf Allego. Het plan is de opzet van een netwerk van ultrasnelle laders van 350 kW. 20 minuten laden is dan goed voor 300 kilometer rijden.
Dit Trans Europese Netwerk (TEN-T) bestaat uit corridors die Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk verbinden. In de eerste fase gaat het om 25 ultrasnelladers waarvan 5 in Nederland, 4 in België, 12 in Duitsland en 4 in Oostenrijk.
Het project vergt een investering van 13 miljoen euro. De Europese Unie neemt 6,5 miljoen euro voor zijn rekening in het kader van “Connecting Europe Facility” programma. BMW is een van de merken die vanaf 2018 een generatie elektrische voertuigen op de markt wil hebben die geschikt zijn voor de ultrasnelladers.
Marc Bras: “Een mooie ontwikkeling. Het opladen gaat dan straks zeven keer sneller dan met de huidige snelladers van 50 kW.”
Nog geen reacties