Bliksemsnel sprinten met elektrische Zero SR
Knappe motorrijder die de Zero SR in volle sprint weet bij te houden. In 3,3 seconden accelereert de elektrisch aangedreven motor vanuit stilstand naar 100 km/uur. Dat is echt heel snel. Eén ding ontbreekt echter: geluid.
Wil je snel van je plek komen? Dan heb je veel trekkracht nodig. En dat biedt dit krachtigste model van Zero, de 50 kW sterke SR, plenty. 144 Nm zelfs en dat is dik vijftig procent meer dan de DS van 40 kW die we vorig jaar hebben getest. De elektromotor levert zelfs meer koppel dan een sportmotor, zoals een BMW S 1000 RR. Die heeft maar 112 Nm. Het is dan toch wel kicken dat je die tot aan 100 km/uur met de Zero SR fluitend en zelfs met gemak kunt bijhouden in de sprint. Ook omdat hij slechts 182 kg weegt.
Waar is het geluid?
Fluitend is ook het geluid dat de SR produceert. Dat is een schril contrast met bijvoorbeeld een brullende Ducati. Bij de Zero is alleen ver op de achtergrond een hoogtonig gesnerp te horen en ook alleen bij flink optrekken. De emotionele input beperkt zich tot het getrek aan de armen en het verbluffend gemak waarmee door een korte draai aan de stroomhendel een auto bliksemsnel is te passeren. Remmen doet de SR ook prima, mede doordat de elektromotor een bijdrage levert door op dat moment energie terug te winnen.
Actieradius
De vraag is of de accu wel voldoende capaciteit heeft? Zelfs bij sportief rijden blijkt 100 km actieradius nog mogelijk. In de stand eco is zijn vermogen en trekkracht afgeroomd. Dan is in de praktijk zo’n 130 km mogelijk. In de stad geeft Zero een bereik van 220 km op. Voor wie meer wil is er een extra Powerpack leverbaar, waarmee de maximale batterijcapaciteit stijgt van 11,4 kWh naar 14,2 kWh. Dan is stadsverkeer een actieradius van 276 km mogelijk. Overigens geeft Zero 5 jaar garantie/160.000 km garantie op het batterijpakket. De oplaadtijd op 220 Volt bedraagt maximaal 7,4 uur en met een snellaadpakket kan dat binnen een uur.
Strakke afwerking
Mooie materialen zijn gebruikt en de afwerking oogt prima. Fraai is ook de combinatie van een zwart frame met de rode panelen op de plek bij de tank, maar dat niet is. Want benzine is niet nodig, wel een snoer om op te laden en dat zit in een uitneembaar bakje daar waar normaal de brandstoftank zit. De elektromotor zit vlak voor het achterwiel en die drijft dat wiel via een getande riem aan. De topsnelheid bedraagt 164 km/uur.
Terugbetalende investering
De Zero SR is een creatie van het in Californië (Santa Cruz) gevestigde bedrijf Zero motorcycles. In Nederland wordt dit model geleverd voor een prijs van 17.280 euro. Dat is een flinke investering. Daartegenover staan lage gebruikskosten. Laden kost geschat zo’n 2,34 euro. Je hebt daarvoor nog geen anderhalve liter benzine, terwijl je met volle accu minimaal weer honderd kilometer voort kunt. Ook onderhoudskosten zijn zeer laag. De verwachting van de importeur is dat de interesse vooral van ondernemers zal komen en dan degene die gebruik kunnen maken van de aftrekregelingen Mia en Vamil. Bij maximaal profijt rest nog slechts een investering van enkele duizenden euro’s.
Nog geen reacties