Belangrijke mijlpaal voor elektrische Carver
Typegoedkeuring voor elektrische driewieler met kanteltechnologie
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Het Nederlandse Carver maakt zich op voor de marktintroductie van de elektrische Carver. Onlangs werd een belangrijke mijlpaal bereikt: de RDW gaf typegoedkeuring aan de elektrische driewieler. Dat betekent dat het voertuig officieel de weg op mag.
Historie Carver
Carver heeft al een aardige historie. In een notendop zetten we eerst even de highlights van Carver op een rij.
- 1994 – Productie eerste prototype Carver
- 1997 – Goedkeuring gegeven aan Carver One door RDW
- 2003 – Productie eerste oplage van Carver One
- 2006 – Productie Carver One op grotere schaal
- 2009 – Levering motor zorgt voor productieproblemen
- Juni 2009 – Faillissement Carver (patenten en bedrijf Carver Engineering blijven buiten faillissement)
- 2010 – Carver Technology keert terug op de markt, ontwikkelt kanteltechnologie door
- Maart 2015 – Deal bereikt met Chinese scooterproducent Sunra (Xinri), levering kantelprincipe in licentie. Project komt uiteindelijk niet van de grond.
- Eind 2015 – Carver start ontwikkeling elektrische Carver
- Begin 2017 – Prototype Carver krijgt goedkeuring van team om productieklaar te maken
- 2017 – Samenwerking met Accell Group, moederbedrijf van Batavus, Sparta en Babboe-bakfietsen
- 2017 – Holding opgericht tussen Carver en Velosophie
- April 2018 – Presentatie nieuwe Carver, opening orderboeken
- 2019 – gereed maken productie
Meer weten over de toekomstplannen van Carver? Lees dan ons exclusieve interview met Carver-topman Anton Rosier.
Leeuwarden
Carver richt zich nu dus op – naar eigen zeggen – duurzame mobiliteitsoplossingen om slimmer, sneller en duurzamer van deur tot deur te reizen. Het hoofdkantoor en de assemblagefabriek zijn gevestigd in Leeuwarden. De ontwikkelingsactiviteiten vinden plaats bij Carver Technology in ‘s Gravendeel. De elektrische Carver is ontwikkeld als vervoersalternatief voor forensen en stedelingen. Het voertuig is voorzien van kanteltechnologie en combineert feitelijk de voordelen van een auto met die van een scooter.
Elektrische aandrijving
De tweepersoons Carver heeft een topsnelheid van 45 km/u, is slechts 88 centimeter breed en helt dankzij de zogeheten Dynamic Vehicle Control maximale 40 graden in bochten. Elk achterwiel wordt aangedreven door een 2 kW sterke elektromotor met 150 Nm. De acceleratie van 0 naar 45 km/u duurt 8 seconden. Dankzij een 5,4 kWh accupakket moet de Carver 100 kilometer kunnen rijden. De oplaadtijd (tot 80%) bedraagt 4,2 uur en 6,5 uur voor 100% opladen. Grappig is de bagageruimte van 75 liter net achter het zitcompartiment.
De prijs
En wat moet dat kosten? Carver brengt voor het voertuig 7.990 euro in rekening. Er is keuze uit de kleuren Tangerine, White, Gun Metal Grey of Blue. Opties zijn er niet. In het geval dat een Carver voor zakelijke doeleinden wordt gekocht, kan de investering worden gereserveerd voor de VAMIL / MIA (aftrekposten Nederlandse milieu-investeringen).
Rekenvoorbeeld:
Aankoopprijs Carver ex. BTW: € 7.537
VAMIL: € 5.653 (= 75% van € 7.537)
MIA: € 509 (= 13,5% of 50% van € 7.537)
Totaal direct aftrekbaar: € 6.162
Aftrekbare vennootschapsbelasting:
Minder dan € 200.000 – 20%: € 1.232
Meer dan € 200.000 – 25%: € 1.540
Milieulijst
Om in aanmerking te komen voor de VAMIL / MIA moet het voertuig worden vermeld op de Milieulijst, de zogenaamde ‘milieulijst’. In het geval van de Carver is dit B3118. De Carver moet worden geregistreerd met een kenteken om in aanmerking te komen voor de VAMIL / MIA en valt daarom onder de 21% belastingregel.
Nog geen reacties