Autotest: Tesla Model 3 Performance (2019)
Compacte Model 3 blijkt grote verrassing
Als er een auto veelbesproken is, dan is het wel de Tesla Model 3. Bijna iedereen kent het verhaal van de enorme hoeveelheid wereldwijde voorbestellingen, maar ook van de sterk opgelopen levertijden. Deze misère heeft het merk achter zich gelaten, zodat we nu ook in Nederland met de Model 3 kunnen rijden. De kleine Tesla blijkt een grote verrassing…
Acceleratie Tesla Model 3
Al de eerste meters valt op hoe fel de Model 3 op het rechterpedaal reageert. De acceleratie is bijna onbehoorlijk, zelfs voor een sportauto, en in eerste instantie ook vrij lastig te doseren. De auto blijkt in de Sport-modus te staan, een rijstand die zijn naam duidelijk eer aandoet. Via het centrale scherm zet ik hem in de enige andere rijstand, Chill, die eveneens doet wat ‘ie belooft. Ineens loopt de Tesla niet meer te koop met zijn enorme snelheidspotentieel en reageert hij uiterst kalm op het ‘gaspedaal’. Zo kalm zelfs, dat een normale rijmodus een welkome middenweg zou zijn. De koude specs? Van 0 naar 100 km/u moet in 3,4 seconden achter de rug zijn en de Performance-uitvoering heeft een topsnelheid van 261 km/u.
Fijne dynamiek
De rijstanden ‘Chill’ en ‘Sport’ beïnvloeden alleen het motorvermogen en de manier waarop de aandrijflijn aanvoelt, niet het onderstel. De afstemming daarvan is dus ‘as is’ en daarin heeft Tesla een goede balans gevonden. Je voelt goed wat er onder de auto gebeurt, terwijl oneffenheden vrijwel zonder uitzondering keurig gedempt worden. Dat de koets bijzonder weinig overhelt in bochten verhoogt zowel het comfort als het dynamische gevoel, nooit heb je echt door met 1.847 kg gewicht op pad te zijn. Mocht je de besturing, die van zichzelf een fijne weerstand biedt, te zwaar of juist te licht vinden? Deze is via het menu in drie standen aan te passen.
Plakband
Heel aangenaam is de volgzaamheid van deze auto, het intuïtieve rijden. Je drukt het rechterpedaal in en er is meteen acceleratie, je stuurt in en de Model 3 verandert direct van richting waarbij het stuur ook nog eens voorziet in goede feedback. Eigenlijk rijdt hij heel gemakkelijk. Juist door dat gemak en de verbondenheid die dat schept merk ik dat deze Tesla, meer dan ooit, uitnodigt tot stevig doorrijden en dat vertragen voor bochten niet vaak nodig is. De gripgrens van deze auto ligt ver, heel ver weg. De vierwielaandrijving verdeelt merkbaar de aandrijfkrachten tussen alle wielen. Het zorgt ervoor dat de Model 3, zeker in combinatie met de zeer sportieve Michelin Pilot Sport 4S-banden, als plakband aan de weg kleeft. De keerzijde is het afrolgeluid, dat met deze sportieve bandenkeuze nadrukkelijker aanwezig is. Hierdoor is de Model 3 vanbinnen weliswaar stil, maar niet opvallend stil.
Ruim voldoende
De Model 3 heeft dus indrukwekkende specificaties en kan op sportief gebied dus heel veel, maar het blijft in de eerste plaats een bruikbare auto. Gelukkig is ook de kleinere Tesla onverminderd praktisch. Net als bij de Model S en X zijn er twee bagageruimtes, een grote achterbak en een bescheidenere, maar praktische bergruimte voorin. Mocht je willen, dan is er in totaal 542 liter beschikbaar. Voor zo’n waarde hoeft zelfs een stationwagen zich niet te schamen, en dan kan ook de achterbank nog in twee delen worden omgeklapt. Voor losse spullen biedt de middentunnel, die is voorzien van twee diepe bakken, veel ruimte.
Tien bestuurders
Voorin monteert Tesla comfortabele, goed (elektrisch) instelbare stoelen. Ze houden je stevig vast, ook bij het betere bochtenwerk. Wel zouden de zittingen iets langer of uitschuifbaar mogen zijn. Opvallend zijn de geheugenstanden van de stoelen, die zich laten koppelen aan de (maximaal 10!) bestuurdersprofielen. Ook het stuurwiel en de spiegels laten zich elektrisch verstellen en zijn aan hetzelfde profiel te koppelen. De manier waarop je stuur en spiegels instelt, via het centrale scherm en met behulp van de linker stuurknop, is even wennen maar eigenlijk heel vanzelfsprekend. De auto openen en wegrijden trouwens ook. Een flinterdun pasje of je telefoon fungeren als ‘sleutel’, starten doe je door simpelweg de transmissie in ‘D’ te zetten. Hierna kun je direct wegrijden. Ook uitzetten hoeft niet: op ‘P’ drukken is voldoende. Logisch bij een elektrische auto, maar toch is Tesla de enige fabrikant die het zo doet.
Glazen plafond
Zelfs als je niet rijdt beleven achterpassagiers een bijzondere sensatie. Tesla combineert namelijk dak en achterruit, waardoor er een ongekend ruimtelijk gevoel ontstaat. Ook heeft deze oplossing een goede invloed op de beschikbare hoofdruimte. Doordat het glas relatief dun is blijft er meer ruimte over voor kruinen van passagiers. Uitgesproken ruim is de Model 3 desondanks niet en zeker de voetenruimte is vrij beperkt, maar voor de meeste mensen is er voldoende bewegingsvrijheid. Het glazen dak heeft overigens geen afdekking, maar zelfs in de felle zon mis ik deze niet. Het glas is namelijk buitengewoon donker getint, waardoor het licht van boven niet hinderlijk wordt.
Tesla Model 3 interieur
Het interieur is zeer minimalistisch uitgevoerd. Over de gehele breedte van het dashboard is een houten sierstrip geplaatst, in het midden zit een 15 inch groot touchscreen. Uiteraard is er een stuur met daarnaast twee hendels en en in het dak zitten een SOS-knop en eentje voor de alarmverlichting. Daarmee heb je de niet-virtuele bedieningselementen wel gehad. De linker bovenhoek van het scherm dient als instrumentarium en laat snelheidsinformatie en controlelampjes zien. Het is even wennen, maar werkt eigenlijk erg gemakkelijk. Zelfs de ruitenwissers bedien je via het scherm, al zijn deze ook altijd in te schakelen met de linker stuurhendel.
Het hoofd koel
Over de gehele breedte van het dashboard is een ventilatieopening geplaatst. De luchtstroom hieruit is niet te bedienen zoals bij een reguliere auto, maar via het klimaatregelingsmenu. Door een vernuftig systeem, dat gebruik maakt van een extra uitstroomopening waarmee de lucht gestuurd wordt, is de ventilatie heel precies en over een heel groot bereik te regelen. Vanwege het ontbreken van een instrumentenpaneel is het zelfs mogelijk om de lucht recht in je gezicht te laten blazen – voor wie graag het hoofd koel houdt.
Opladen
De Tesla Model 3 is altijd voorzien van een 75 kWh groot accupakket, dat voor het eerst bij een Tesla ook kan worden opgeladen via de CCS-standaard voor snelladen. Zo kun je niet alleen razendsnel (tot 270 km rijbereik in 30 minuten) opladen bij Tesla’s eigen Supercharger-stations (in Nederland à 25 cent per kWh), maar ook bij snelladers van andere partijen. Thuisladen of laden aan een regulier laadpunt kan overigens met snelheden tot 11 kW, wat gelijk staat aan maximaal 65 km rijbereik per uur.
Actieradius Tesla Model 3
Tesla staat bekend als fabrikant van elektrische auto’s met een grote actieradius. Voor de Model 3 in Performance-uitvoering wordt een bereik van meer dan 530 km opgegeven, voor de reguliere Long Range-versie meer dan 560 km. Met het gemiddelde testverbruik van 18,9 kWh/100 km is het mogelijk om zonder zweten meer dan 350 km op een acculading te halen – en ook bijna 400 km is haalbaar. Daarbij is de Model 3 niet alleen zuiniger dan de grotere Model S, maar ook eenvoudiger zuinig te rijden.
Volks-Tesla
De Model 3 moet Tesla-rijden flink bereikbaarder maken. Dat lukt goed, want met een prijs vanaf 55.600 euro stap je nu inderdaad flink voordeliger in. Ter illustratie: de Model S kost minimaal 86.000 euro. Desondanks blijft het een fors bedrag, waardoor de Model 3 buiten bereik van veel particuliere kopers blijft. Voor hen werkt Tesla aan een nog voordeligere versie – in de VS is de auto er nu vanaf 35.000 dollar. De meest spraakmakende optie is en blijft Autopilot, waarmee zelfrijdende functies beschikbaar worden. De meerprijs hiervoor af-fabriek bedraagt 3.200 euro. Op onze testauto is hiervoor niet gekozen, maar alle sensoren en camera’s zijn standaard aanwezig waardoor het ook mogelijk is om Autopilot achteraf te activeren. De prijs wordt dan iets hoger, namelijk 4.300 euro.
Bijtelling en prijzen Tesla Model 3
Leaserijders profiteren van een lage 4 procent bijtelling over de eerste 50.000 euro, voor het bedrag daarboven wordt 22 procent bijgeteld. In het geval van de testauto, met een prijs van 70.318 euro, is het bijtellingsbedrag vergelijkbaar met een benzine- of dieselauto ter waarde van zo’n 30.000 euro. En de veelbesproken levertijd? Die is teruggebracht tot maximaal een paar maanden.
LEES OOK: Tesla Model 3 van 35.000 dollar nu leverbaar!
Verrassing
Tesla was altijd al een innovatief merk met in veel gevallen vooruitstrevende producten. Onverdienstelijk rijden deden ze ook al niet, maar zo leuk als de Model 3 was het nog nooit. Tenminste, als we de Roadster even buiten beschouwing laten. Met de Model 3 als nieuwe toevoeging aan het gamma laten de tech-boys en -girls van Tesla zien dat ze niet alleen met innovatieve computertechniek en indrukwekkende specificaties schermen, maar ook echte rijdersauto’s kunnen bouwen. Deze constatering maakt van de Model 3 een oprecht verrassende auto.
Nog geen reacties