Autotest – SEAT Mii electric (2020)
Bescheiden van uiterlijk maar o zo gul met rijbereik
Door Wim Otten . Doorgewinterd journalist met heldere kijk op content. Thuis in de wereld van auto’s, vrachtauto’s en techniek maar vooral van motorfietsen. |
De Seat Mii electric is een van de meest compacte en meest betaalbare elektrische auto’s van 2020. Nu heb je een versie met een best behoorlijke batterij (36,8 kWh) voor een auto van dit formaat. Vol geladen kun je op papier in de stad zelfs tot 360 km afleggen. Gemiddeld geeft Seat een bereik op van 260 km.
Betaalbaar elektrisch rijden
Elektrisch rijden op de snelweg beperkt de actieradius, maar wij zien dat het verval bij de compacte Seat Mii electric beperkt blijft. We halen 225 kilometer. Dat is netjes. Bovendien rijdt de Mii ook best comfortabel op de snelweg, zeker bij het huidige maximum van 100 km/uur.
Hoe ver op een volle batterij?
Het echte bereik hangt van zoveel factoren af. Eerlijk gezegd kun je papieren waarden alleen maar gebruiken als vergelijk met het opgegeven rijbereik van andere elektrische auto’s. De praktijk wijst uit, net zoals bij auto’s met verbrandingsmotor, dat je meer verbruikt dan dat er in de folder staat.
Seat Mii electric en de vraag hoeveel je wilt afleggen?
Je kunt je bij elektrisch rijden afvragen of je wel voor een zo groot mogelijke batterijcapaciteit moet kiezen. Je betaalt meer, de auto wordt zwaarder, gebruikt daardoor meer energie en het laden duurt langer. Kortom, wat heeft het voor een zin als je een auto kiest met een forse batterij en meer dan 400 km actieradius als je dagelijks nooit meer dan 100 km rijdt. Een batterij met een lagere capaciteit is dan verstandiger.
Kleinere batterij is sneller vol
Op dat punt komen modellen als de Seat Mii Electric in beeld. Je bent veel efficiënter bezig. De Mii laadt de batterij aangesloten op een thuislaadpunt 3-fasen (7,2 kW) in 4 uur tijd van 0-80 procent. Op een snellader van 40 kW kan dat in 45 minuten.
Prima voor dagelijks rijden en kortere afstanden
De Seat Mii electric (en de technische gelijke VW e-Up! en Skoda CitiGo electric) is de juiste keuze als je een relatief lichte elektrische auto zoekt voor dagelijks gebruik met niet overdreven veel kilometers. Het volgens WLTP bepaalde gemiddelde rijbereik van 260 km moet prima haalbaar zijn in de mix van stad, buitenweg en snelweg. Wij haalden bij overwegend snelweg een rijbereik van 225 km. Dat zijn omstandigheden waar elke elektrische auto de kleinste actieradius biedt. Opvallend: bij constant rijden met 100 km/uur staat het stroomverbruik op 12.4 kWh/100 km!
Pittige acceleratie
De Mii electric heeft een elektromotor van 61 kW (83 pk). Het maximale koppel komt aan 212 Nm. Juist deze laatste waarde zorgt ervoor dat de elektrische Mii veel harder uit de startblokken komt dan zijn broertje op een driecilinder benzinemotor. Van stilstand naar 50 km/uur is hij zelfs menig andere auto te snel af. In 3,9 seconden zit je op die snelheid. 12,3 tellen duurt het totdat je honderd aantikt.
Uiterlijk en interieur
Uiterlijk en interieur verschillen bij de elektrische Mii niet van de versie met benzinemotor. Het gaat om details, zoals de vermelding Mii electric in sierletters op het dashboard en het aangepaste instrumentarium. Je ziet geen toerenteller, maar een stroomverbruiksweergave. En een andere meter geeft de resterende accucapaciteit weer. Daartussen zit de snelheidsmeter.
Handzaam en praktisch
De Seat Mii heeft stoelen met geïntegreerde hoofdsteun. Die aan de bestuurderszijde is in hoogte verstelbaar. De zitting is aan de korte kant, maar dat zie je bij meer compacte auto’s. Voorin heb je voldoende ruimte. Achterin is het beperkter, logisch natuurlijk gezien de compacte afmetingen. Fijn is de diepe laadruimte, met een apart vak voor de oplaadkabel. Klap je de achterbank neer, dan passen er behoorlijk grote voorwerpen in de Mii. Hij is gewoon bijzonder praktisch.
De middenconsole biedt redelijk wat opbergruimte en er zitten vakken in de voorportieren. De telefoonhouder bovenop het dashboard is een leuke gimmick. Gebruik je je telefoon voor navigatie dan is dat de beste positie voor de afleesbaarheid.
Prijzen en conclusie
De Seat Mii electric is er vanaf 23.400 euro en de uitvoering Plus komt op 24.900 euro. Eerlijk gezegd is de laatste een slimme keuze. Voor niet eens zoveel meer geld, krijg je heel veel meer uitrusting. Zoals bijvoorbeeld verwarmbare voorstoelen, die efficiënter je lijf opwarmen dan de kachel. Die vergt meer stroom en vermindert de actieradius. De Plus heeft ook het You&Mii Color Connection + infotainmentsysteem met kleurenscherm, DAB+ radio en 6 speakers. En lichtmetalen wielen, een licht- en ruitenwissersensor en een verwarmbare voorruit. De bekleding is speelser en die is versierd met witte stiksels. Ook biedt de Plus de SEAT CONNECT app om je auto via je smartphone te kunnen monitoren. Ook krijg je bij de Plus 6 jaar onderhoud. Doen dus, die 1.500 euro extra! Er is een maar! Voor dit jaar is de Seat Mii uitverkocht, horen we van de importeur. Het kan alleen zijn dat je nog een voorraadauto bij een dealer treft.
SEAT Mii Electric (2020) – AutoRAI TV
Nog geen reacties