Autotest – Porsche Taycan RWD (2022) – Dik 100.000 euro goedkoper!
De beste uitvoering is het goedkoopst?
Porsche lijkt weinig last te hebben van de coronacrisis. Er werden slechts 3% minder auto’s verkocht in 2020. De Taycan reed al 20.000 keer de showroom uit, maar dat aantal zal nog flink stijgen. Er is nu namelijk een nieuwe uitvoering, die ruim 100.000 euro goedkoper is dan de Taycan Turbo S. En het is misschien wel de beste uitvoering.
Porsche Taycan
In 2020 mochten we voor het eerst plaatsnemen achter het stuur van de elektrische Porsche Taycan, toen de razendsnelle Turbo S. De pijn in onze nek is eindelijk weg, maar Porsche komt alweer met een nieuwe uitvoering. Hij heet simpelweg Taycan, zonder enige toevoeging. Hij sprint niet zoals de Turbo S in 2,8 seconden naar 100 km/u, maar hij komt wel het verst van alle uitvoeringen.
Achterwielaandrijving
Dat komt namelijk omdat hij maar één elektromotor heeft en dus minder stroom verbruikt. Met de standaard 79 kWh-batterij komt hij 431 kilometer ver, maar met de optionele Performance-accu Plus batterij (93 kWh) schopt hij het tot 484 kilometer.
Het vermogen varieert van 326 pk voor de basis batterij, tot 380 pk bij de Performance-accu Plus batterij. Als je je voeten even op het rem- en gaspedaal drukt, activeer je launch control en beschik je tijdelijk over 80 tot 92 extra pk’s, afhankelijk van de batterij-variant.
Met het grote batterijpakket krijg je meer pk’s, maar sleur je ook meer gewicht mee. De 0 tot 100 sprint gaat bij beide batterij-varianten dan ook even snel: 5,4 seconden. De topsnelheid ligt bij de basis Taycan altijd op 230 km/u.
Dik 100.000 euro goedkoper
Prima cijfers dus, maar minder indrukwekkend in vergelijking met de Taycan 4S, Turbo en Turbo S. Maar het verschil in euro’s is wel indrukwekkend, zoals je in het onderstaande overzicht kunt zien. De basisuitvoering is zelfs ruim 100.000 euro goedkoper dan de Taycan Turbo S.
Taycan 89.200 euro
Taycan 4S 110.600 euro
Taycan Turbo 157.900 euro
Taycan Turbo S 191.700 euro
Razendsnel laden
De vraag is dus vooral wat belangrijker voor je is: acceleratie of actieradius. In het laatste geval kun je dus het beste voor de nieuwe basisuitvoering gaan. De Peformance-accu Plus kost je wel 6.044 extra, maar je kunt je afvragen of je deze wel nodig hebt.
Van de WLTP-actieradius van 431 kilometer blijft er bij gunstige weersomstandigheden in de praktijk zo’n 380 kilometer over. Meer dan voldoende om in Nederland je gang te gaan. En als de accu leeg dreigt raken kun je bij een snellader razendsnel laden: tot 230 kW (basis-batterij) of tot 270 kW (Peformance-accu Plus-batterij).
Zo kun je binnen vijf minuten tot 100 kilometer bijladen. Voorlopig zijn er nog geen EV’s die dat beter doen. Op vakantie naar het buitenland is dus ook geen probleem met de kleine accuvariant, zolang er maar laadpalen langs de route staan.
Plug & Charge
Laden gaat voortaan nog makkelijker met de Taycan. Modellen die nu uit de fabriek rollen kunnen gebruikmaken van het Plug & Charge-systeem. Met dit systeem hoef je voortaan geen laadpasje meer te gebruiken bij een laadstation en begint het laden automatisch zodra je de stekker in de auto steekt.
Voorlopig kan dat alleen nog bij Ionity-laadstations in Duitsland, Noorwegen, Denemarken, Zweden, Finland, Italië en Tsjechië. Maar Ionity rolt het systeem op korte termijn uit naar twaalf andere Europese landen, en het is een kwestie van tijd voordat dit ook in ons land mogelijk is.
Een echte Porsche
Bij de Turbo S viel ons al op dat de Taycan een echte Porsche is. Ook de nieuwe basisuitvoering maakt indruk in de bochten. Hij stuurt nauwkeurig en dankzij de optionele adaptieve luchtvering voelt hij ook erg comfortabel aan. Porsche heeft met de Taycan bewezen dat er een toekomst is voor sportauto’s en sportieve sedans. Ook zodra de wereld overgaat op elektrisch rijden,
Het achterwiel aangedreven basismodel mag dan minder pk’s hebben, je kunt er ontzettend goed mee spelen. Zeker als de weg een beetje vochtig is kun je heel gecontroleerd de achterkant een zwiep geven. Omdat de elektromotor zich heel nauwkeurig laat bedienen, kun je driften tot je rechtervoet niet meer kan, of de banden het opgeven. Als je wil kun je zelfs 55 minuten onafgebroken driften, bekijk de video hieronder zo maar eens!
Geen strepentrekker
Het bochtenwerk is waar de basisuitvoering in uitblinkt. In een rechte lijn maakt hij minder indruk. Van 0 naar 100 in 5,4 seconden is snel, maar we zijn gewend dat elektrische auto’s dat sneller doen. Je zult nog steeds als eerste bij het stoplicht weg zijn, maar die kans is kleiner als er een andere elektrische auto naast je staat.
Wil je weten hoe de Porsche Taycan rijdt en wil je alle details zien? Bekijk dan snel de video hieronder:
Nog geen reacties