Autotest – Peugeot 508 SW HYbrid (2020)
Nooit meer tanken met een 508?
Laat het maar aan de Fransen over om een comfortabele auto te maken. De nieuwe generatie Peugeot 508 is een echte kilometervreter. Echter wil Brussel graag dat je die kilometers wat zuiniger en schoner aflegt. Dat kan nu! De Peugeot 508 is er nu namelijk als plug-in hybride. In het Spaanse Sitges voelen we de Peugeot 508 HYBrid aan zijn leeuwentand.
508 plug-in hybrid
Aan het uiterlijk van de 508 heeft Peugeot – op een een HYbrid-badge na – niets veranderd. De 508 heeft nog steeds stoere samengeknepen koplampen, een rechtopstaande grille en LED-koplampen die lijken op slagtanden van een leeuw.
Onder de motorkap heeft Peugeot wel grote veranderingen doorgevoerd. Daar ligt namelijk een 1,6-liter viercilinder benzinemotor met 180 pk, maar ook een 110 pk sterke elektromotor. De motoren zijn samen goed voor 225 pk en een 0-100-tijd van 8,2 seconden.
Leuke getallen, maar uitstootcijfers is waar het echt om draait bij deze auto. En die zijn netjes. De Peugeot 508 Hybrid stoot namelijk slechts 30 gram CO2 per kilometer uit. Ruim onder de 95 gram CO2 per kilometer die Brussel eist. Om die cijfers te halen moet je hem natuurlijk nog wel even opladen.
Accu
Peugeot voorziet deze plug-in hybride 508 namelijk van een 11,8 kWh accu. Op papier kan de Peugeot 508 SW Hybrid daardoor 52 volledig elektrische kilometers afleggen. De sedan variant haalt 54 kilometer op een volle acculading.
Voor de gemiddelde Nederlander moet dit voldoende zijn. Die rijdt namelijk slechts 32 kilometer op een dag. Je kunt dus vrolijk het tankstation voorbij rijden, mits je de 508 Hybrid iedere dag netjes aan de lader hangt.
Ligt je eindbestemming verder? Dan ga je gewoon ouderwets volledig verder op de benzinemotor.
Benzinemotor
Je hoeft natuurlijk niet altijd volledig elektrisch te rijden in de 508 Hybrid. De elektromotor en de 1,6-liter PureTech benzinemotor kunnen namelijk ook perfect samenwerken. Die combinatie zorgt voor een bijzonder laag brandstofverbruik en voor een uiterst comfortabele rijervaring.
Tijdens het rijden hebben we soms nauwelijks door welke motor precies al het werk aan het doen is. Alleen als we het gaspedaal echt diep indrukken horen we de benzinemotor duidelijk aan het werk. De achttraps automaat doet zijn werk soepel en zorgt voor nog meer comfort tijdens het rijden. De topsnelheid is begrensd op 135 km/u als je volledig elektrisch rijdt.
Regeneratief remmen
De 508 Hybrid kan regeneratief remmen, net als een volledig elektrische auto. Alle energie die vrijkomt bij het remmen slaat hij op in de accu en kun je later weer gebruiken om elektrisch te rijden. Zo rijdt de 508 nog zuiniger, want er gaat minder energie verloren. Het vermindert ook nog eens slijtage aan de remmen.
Interieur
De 508 ziet er niet alleen van buiten goed uit. Ook het interieur is zeer stijlvol ontworpen. In een wereld waarin we steeds strakkere interieurs zien, met hooguit twee functieknoppen op het stuur, pakt Peugeot het heel anders aan. De Franse automaker deelt het dashboard zelfs in twee lagen op.
Je kijkt over het kleine sportstuur heen om gegevens in de hooggeplaatste i-Cockpit af te lezen. In het begin is dat even wennen, maar al snel merk je welk profijt het oplevert: je hoeft je ogen maar iets naar beneden te werpen om de snelheid af te lezen. Zo blijft je zicht meer op de weg.
Kilometervreter
Je kunt de 508 Hybrid natuurlijk meteen in sport modus zetten en alle 225 paarden laten galopperen, maar dan komt de auto niet het best tot zijn recht. Met de 508 Hybrid heeft Peugeot namelijk een echte kilometervreter in huis.
Je zet de auto dus in comfort mode, de stoelmassagefunctie met acht pneumatische pockets aan en in het navigatiesysteem geef je een verre bestemming in. In de comfortabele 508 Hybrid kom je gewoon heerlijk uitgerust op je bestemming aan.
E-SAVE
De 508 HYbrid heeft een speciale E-SAVE functie. In het E-SAVE menu kun je aan aantal elektrische kilometers die je wilt bewaren in de accu opgeven. De auto houdt deze kilometers vast, zodat je deze kunt inzetten op de momenten dat je volledig elektrisch wilt rijden. Erg handig als je bijvoorbeeld de laatste kilometers in je dorp of woonwijk stil en schoon wilt rijden.
Prijzen Peugeot 508 Hybrid
De prijs van de Peugeot 508 Hybrid begint bij 48.740 euro voor de sedan-variant. 508 SW-variant heeft een vanafprijs van 50.350 euro.
De Peugeot 508 Hybrid komt in de loop van 2020 naar Nederland.
Lees ook: Het is officieel: Hummer keert terug, krijgt 1000 pk
Nog geen reacties