Autotest – Maxus eDeliver 9 (2021)
Reusachtig rijbereik maar is dat altijd zinvol?
Van Utrecht naar Maastricht en weer terug, het kan volgens Maxus met de nieuwe eDeliver 9. Met op de terugweg wel even een half uurtje snelladen, maar een paar jaar geleden was zo’n rit nog ondenkbaar met een elektrische, grote en hoge bestelbus.
Maxus is van het Chinese SAIC, dat op plaats 7 staat in de lijst van de grootste autofabrikanten ter wereld. Dan weet je wel hoe je auto’s moet ontwikkelen. De eerste indruk met de eDeliver 9 is zeker prima. Niet alleen als het gaat om actieradius. Besturing, wegligging en vering zijn van het niveau dat we bij bestelauto’s in Europa gewend zijn.
Modern en stevig interieur
De afwerking van het interieur in de cabine is netjes. De materialen zijn robuust. De vormgeving van het dashboard kan elke vergelijking met moderne bestellers aan. Kijk alleen maar naar het flinke 10-inch touchscreen dat midden op het dashboard goed binnen bereik staat. Ook de kloeke transmissiehendel wekt door vorm en handgrip het vertrouwen dat de bus solide is gebouwd en zo voelt hij ook als je haaks over een verkeersdrempel rijdt. Torderen is nauwelijks merkbaar. Daarbij: 5 jaar garantie sterkt het vertrouwen.
Remenergie terugwinnen in drie standen
De elektrische aandrijflijn van 150 kW (204 pk) en 310 Nm koppel reageert voorspelbaar progressief op het (stroom)pedaal. Met de transmissiehendel kun je de mate van afremmen op de motor (recupereren) bepalen in drie niveaus. In de zwaarste recuperatiemodus is de snelheid te regelen met een pedaal. Het rempedaal is dan alleen nodig voor heel hard vertragen.
Uitrusting Maxus eDeliver 9
De Maxus eDeliver 9 is bijzonder compleet uitgerust. Alle denkbare comfort- en veiligheidsitems zijn standaard en ook led-verlichting is standaard. Zo is er airconditioning en stoelverwarming. Parkeersensoren voor en achter plus een achteruitrijcamera maken manoeuvreren gemakkelijk en veilig. Wat veiligheid betreft, de lijst actieve hulpen is behoorlijk. Hierop staan onder meer Lane Change Assist, Blind Aera Monitoring, Lane Departure Warning en Adaptieve Cruise Control.
Maximaal 353 km
Zeker, de Maxus eDeliver 9 met de grootste batterij van 89 kWh heeft een indrukwekkend rijbereik van maximaal 353 km. Dat is alleen mogelijk in de stad, als je niet te hard rijdt en regelmatig afremt en zo stroom terugwint.
Actieradius Maxus eDeliver 9
Bij aanvang van onze testrit rond en door Amsterdam vermeldt de boordcomputer 291 km actieradius. Na een rit van circa 50 km, deels over de snelweg en deels door de stad, resteren er nog 259 km!
Lees ook: test Maxus eDeliver 3
Maxus doet wat het op papier belooft
De Maxus eDeliver 9 is kortom geen stroomvreter. De opgegeven actieradius lijkt zeer reëel. Of beter gezegd: deze Maxus doet wat hij op papier belooft. En als je zoals bij deze korte rijtest netjes rijdt en goed anticipeert op het verkeer dan kun je heel veel kilometers halen uit de stroomvoorraad. Dus Maastricht is echt niet (te) hoog gegrepen.
Keuze uit vier batterijen
Maxus biedt maar liefst vier verschillende batterijen. Naast de grote 89 kWh zijn er een 72 kWh, een 65 kWh (chassis-cabine) en een 52 kWh. Die laatste zit in de instapversie, de eDeliver 9 L2H2 vanaf 49.990 euro.
Kiezen voor grote batterij of meer laadvermogen
De keuze voor de batterij is ook een keuze voor laadgewicht. Hoe groter de batterij, hoe minder er aan kilogram lading mee kan. Bij de 52 kWh kan er 1.200 kg in de eDeliver 9, maar bij de grootste en zwaarste batterij is het laadvermogen gelimiteerd op 860 kg. Het maximale aanhangwagengewicht van 1.500 kg, dat voor alle versies geldt, maakt dat enigszins goed.
Waarvoor is de Maxus eDeliver 9 nodig?
Dat maakt meteen duidelijk dat kopers voor zichzelf goed moeten bepalen waarvoor de elektrische besteller wordt ingezet. Een groot rijbereik is niet handig als de ritten vooral kort zijn en veelal in de stad en de lading soms zwaar is. De 52 kWh batterij biedt in stadsverkeer een actieradius van maximaal 237 km en daar kun je in de stad prima een hele dag mee uit de voeten. Met 186 km maximaal voor de snelweg kan de 52 kWh-versie net weer te krap zijn. De gulden middenweg kan de 72 kWh zijn…met 980 kg laadvermogen.
Opladen van de Maxus eDeliver 9
Daarbij, het opladen van een grotere batterij kost meer tijd. Maxus compenseert dat door de versies van 89 kWh batterij te leveren met een 80 kWh lader voor snelladen. Bij de kleinere batterijen is dat 52 kWh. Overigens is bij alle versies van de eDeliver 9 een 3 fase AC-lader standaard en dat geldt niet voor alle bussen in dit segment. Laden met 11 kWh is dus mogelijk op het bedrijf of thuis met een daarvoor geschikt laadpunt/laadpaal.
Wanneer komt de eDeliver 9?
In juni start de levering van de eDeliver 9 in Nederland met de gesloten versie. Initieel is dan te kiezen uit twee lengtematen en twee dakhoogten. Daarna volgen snel de overige drie versies (Chassis Cabine, Dubbelcabine, Personenbus).
Zware N2-versie voor rijbewijs B
Bovendien levert Maxus de nieuwe eDeliver 9 L3H3 in een N2-versie (GVW 4,05 ton en 1.350 kg laadvermogen), die met B-rijbewijs is te rijden. Samen met het maximale trekgewicht van 1.500 kg is dan heel wat te verstouwen.
Welke uitvoeringen?
Maxus geeft 8 jaar garantie op de high voltage accu met een maximum van 160.000 kilometer. Vanaf eind juni 2021 is de 100% elektrische Maxus eDeliver 9 beschikbaar bij het Maxus bedrijfswagendealernetwerk op meer dan 25 locaties in Nederland.
Maxus eDeliver9 | Prijzen (ex. BTW) |
Panel Van L2H2 52 kWh | € 49.990,- |
Panel Van L3H2 & L3H3 52 kWh | In de zomer bekend |
Panel Van L3H2 72 kWh | € 63.990,- |
Panel Van L3H3 72 kWh | € 64.990,- |
Panel Van L3H2 89 kWh | € 71.490,- |
Panel Van L3H3 89 kWh N1 | € 72.490,- |
Panel Van L3H3 89 kWh N2 | € 73.490- |
Nog geen reacties