Autotest – Maxus eDeliver 3 (2021)
Elektrische besteller die doet wat hij belooft!
Door Wim Otten . Doorgewinterd journalist met heldere kijk op content. Thuis in de wereld van auto’s, vrachtauto’s en techniek maar vooral van motorfietsen. |
Dit is de nieuwste aanwinst van het Chinese Maxus voor de Europese markt. Om gelijk met de deur in huis te vallen. Geen koploper met innovatieve snufjes, maar wel met het halen van de opgegeven actieradius.
Pufje stroom
342 kilometer is het maximale rijbereik met volledig geladen batterij, maar dan moet je wel bij voorkeur in de stad rijden. Dus niet harder dan 50 kilometer per uur en met maximale recuperatie zodat de batterij telkens een pufje stroom terugkrijgt als je afremt voor een verkeerslicht, kruising of rotonde.
Reële actieradius Maxus eDeliver 3
Een maximaal opgegeven rijbereik is in de praktijk lastig te halen. Rijders van elektrische voertuigen zullen dat beamen. Maxus geeft voor de eDeliver 3 met 53 kWh batterij dan ook een reële gemiddelde actieradius op van 230 km (lange versie) tot 240 km (korte versie). Bij de 35 kWh batterij zijn dat respectievelijk 150 en 158 km.
Maxus eDeliver 3 (2021) – Deze elektrische bus ken je (nog) niet – AutoRAI TV
…en die is prima te halen
Het opgegeven gemiddelde rijbereik is zeer accuraat. We halen dat tijdens de test, met gemak, zelfs ook bij alleen snelweggebruik. Er zijn elektrische auto’s die dan toch de gemiddelde waarde niet halen. Maxus doet dat wel en doet dus wat het belooft. Natuurlijk zullen een zware lading en zware omstandigheden daaraan tornen, dat geldt echter ook voor andere merken.
Piepjonge speler maar niet klein
Maxus is in Europa nog een piepjonge speler op de markt van elektrische voertuigen. In 2019 maakt het merk de oversteek naar Europa. De van oorsprong Chinese bestelwagenbouwer manifesteert zich als één van de grote uitdagers van de Europese automobielindustrie.
Een van de grotere concerns in autoland
Het merk behoort tot de groep SAIC Motor, dat met een marktaandeel van 24% de grootste autofabrikant in China is. Ook het nieuwe MG met zijn elektrische modellen, behoort tot deze groep. SAIC Motor verkoopt jaarlijks meer dan 7 miljoen voertuigen. In China bouwt dit bedrijf jaarlijks 3 miljoen Volkswagens in licentie. In omvang is SAIC Motor de op zes na grootste autogroep ter wereld.
Prijs zeer interessant
De Maxus eDeliver 3 zit sinds kort in het gamma. Met zijn prijs vanaf 29.990 euro zit hij met gemak vijf mille onder concurrenten van vergelijkbare grootte en prestaties. Dat zijn onder meer de elektrische varianten van de Peugeot Expert, Citroën Jumpy en Opel Vivaro. En in tegenstelling tot dit trio is de Maxus eDeliver 3 puur als elektrische besteller ontwikkeld. Er is geen versie met diesel.
Ontworpen als elektrische besteller
Door deze ontwerpstrategie is een optimale plaatsing van de batterij in de bodem mogelijk. De compacte aandrijflijn vergt minder ruimte en dus kun je als designer van meet af aan focussen op veel laadvolume in compacte buitenmaten.
Lange en korte eDeliver 3
De Maxus eDeliver 3 in deze test is de lange uitvoering met een laadvolume van 6,3 kubieke meter. De lengte van de laadvloer is dan 2.770 mm. De ruimte is 1.665 mm breed en 1.330 mm hoog. De laadvloer is relatief laag, prettig voor in- en uitladen. De kortere versie heeft een laadvolume van 4,8 kubieke meter. De dubbele deuren achter geven goed toegang. De laadruimte is verder standaard toegankelijk via een schuifdeur aan de rechterkant (trottoirzijde).
Compacte buitenmaten en korte draaicirkel
De eDeliver 3 leent zich prima voor bezorgen van pakketten. De toch wel compacte buitenmaten en de korte draaicirkel maken hem wendbaar. Met achteruitrijcamera en parkeerssensoren gaat het manoeuvreren bovendien met speels gemak en vooral veilig.
Directe besturing
Het zicht vanaf de bestuurdersplek is goed. Grote buitenspiegels dragen daaraan bij. De besturing is licht en direct. Op de snelweg soms zelfs iets te direct, waardoor stuurcorrecties aanvankelijk wat bruusk uitvallen. Na verloop van tijd wen je aan het directe stuurkarakter.
Soepel komt de Maxus in beweging
De bediening is simpel. Sleutel in het contact, draaien, wachten op de aanduiding -ready- in het instrumentarium, de draaischakelaar van de transmissie naar D zetten, handrem los en rijden maar. Soepel komt de Maxus in beweging.
Voorbeeldige aandrijflijn
De aandrijflijn reageert voorbeeldig op de input van het stroompedaal. 255 Nm trekkracht zorgt ook voor genoeg acceleratiepower en voor het wegrijden op een steile helling. De elektromotor levert maximaal 90 kW (122 pk). De topsnelheid is begrensd op 120 km/uur. In de rijmodus ECO is dat 95 km/uur.
One pedal driving goed mogelijk
One pedal driving is mogelijk. In de hoogste recuperatiestand 3 vertraagt de eDeliver 3 heel sterk bij het loslaten van het stroompedaal. Gebruik van het rempedaal is dan nauwelijks nog nodig. De aandrijflijn is ook mooi stil. Eigenlijk is alleen wat windgeruis te horen.
Koppelen van telefoon
Maxus levert een infotainmentsysteem met DAB+ radio en bediening via een 7-inch touchscreen. Navigeren kun je prima via een gekoppelde telefoon. Je ziet de icoontjes van je mobiel op het scherm. Meer heb je niet nodig en het werkt gewoon goed.
Puristische verwarming
De verwarming is wat puristisch. Je zet die aan met een schakelaar en dan regel je de mate van warmtestuwing via de blower en met de -econ- knop . Temperatuur instellen met een draaiknop zou fijner zijn. Fijn is daarentegen zeker de standaard stoelverwarming voor beide zitplaatsen. Het is ook slim die te gebruiken. De actieradius wordt dan niet beperkt, bij gebruik van de kachel wel. Die gebruik je enkel even om op te warmen en daarna volstaat alleen de stoelverwarming.
Opladen, hoe snel kan dat?
Laden kan met wisselstroom maximaal met 7,2 kW per uur. Dus dan staat hij met volledig lege batterij acht uur aan de lader. In de praktijk zal dat altijd korter zijn omdat het zelden zal voorkomen dat je helemaal leeg rijdt. Snelladen kan met 50 kW per uur tot 80%. Dat gaat in maximaal 45 minuten. Kortom, het zijn gebruikelijke waarden.
Conclusie
Maxus zet met de eDeliver 3 een betaalbare en goed bruikbare besteller in de markt. Hij is ruim, heeft een goede aandrijflijn en biedt een bruikbare uitrusting. Toonaangevende innovaties, die je in de praktijk niet of nauwelijks gebruikt, zijn er niet. Dit is een rechttoe-rechtaan bedrijfsauto met een keurig rijbereik, zeker in de stad. Zoiets noem je een werkpaard. Voor luxe paarden moet je elders zijn.
Je ziet het ook in de keuze van Maxus voor de dealers. Dit merk is in zee gegaan met bedrijven die ook trucks verkopen. Grote ondernemingen met meerdere vestigingen die weten wat er in de transportwereld speelt en wat de bedrijven in deze sector willen. Inmiddels heeft Maxus een landelijk dekkend netwerk.
Het is een bewuste strategie, zo wordt al snel duidelijk. Maxus Nederland mikt op bedrijfsmatig gebruik en dan kies je voor dealers die de juiste inrichting of ombouw kunnen leveren. Die de bestelbus op maat kunnen afleveren en die ook 24/7 onderhoud en support bieden.
De eDeliver 3 krijgt later dit jaar gezelschap van een tweede nieuwekomer: de eDeliver 9. Die neemt dan het stokje over van de Maxus EV80 bestelwagen.
Nog geen reacties