Autotest: Kia Niro Hybrid (2019) – Groot, Praktisch en Zuinig
Zuinig met de caravan op vakantie, het kan!
Een volledig elektrische auto is niet voor iedereen geschikt. Voor sommigen is de actieradius of trekkracht te beperkt. Voor anderen zijn de aanschafkosten simpelweg nog te hoog. Voor wie toch zijn steentje wil bijdragen aan een schonere duurzame wereld is er een alternatief: de Kia Niro Hybrid.
De drie Niro’s
Kia biedt momenteel drie Niro’s aan. De een nog zuiniger dan de ander, maar het prijskaartje loopt ook op. De meest voordelige Niro is de Niro Hybrid. Deze heeft dezelfde looks als zijn broertjes, de Niro PHEV en e-Niro, maar beschikt maar over een kleine batterij. Dit maakt de Niro Hybrid een stuk goedkoper.
Voordelen Plug-in Hybride
Door het ontbreken van een grote batterij rij je voornamelijk op de brandstofmotor. Die werkt gelukkig zeer handig met de compacte accu en elektromotor samen. Het resultaat? Deze grote bonkige SUV haalt 1 op 18.
Een ander voordeel van een brandstofmotor: je gooit hem in vijf minuten weer vol. Je kan dus zonder laad-planning met het hele gezin naar de camping in Zuid-Frankrijk rijden. En je hoeft geen rekening te houden met het gewicht wat je meeneemt. Achterin gaat namelijk 430 liter bagage. De bungalowtent gaat dus gemakkelijk mee. Maar wat als je iets luxer wilt kamperen? Geen probleem! De Kia Niro Hybrid mag een caravan tot 1300 kilo trekken. Daar heeft de e-Niro niet van terug! Die mag namelijk 0 kilo trekken.
Lees ook: De nieuwe Nissan Juke, wederom een succes?
Reizen in stijl
Lange ritten in de Niro Hybrid zijn geen straf. Het interieur is zeer fraai afgewerkt. We komen zwart glanzend pianolak tegen op de verschillende panelen en veel zachte materialen. De zitpositie is hoog en zorgt voor een goed overzicht op de weg en de stoelen zitten uitstekend.
Het centrale touchscherm reageert snel en ziet er goed uit. Het infotainmentsysteem heeft een duidelijke indeling maar kan je ook via een aantal fysieke knoppen bedienen. Wel zo handig tijdens het rijden. Uiteraard is Apple Carplay en Android Auto beschikbaar op het infotainmentsysteem.
Ook achterin zit je goed. Er is een zee van ruimte. Passagiers met lange benen passen met gemak op de achterbank en je moet wel erg lang zijn wil je met je hoofd het dak raken. Wel wat vreemd: er zitten achter geen USB-poorten. Je doet er dus verstandig aan om een extra lange USB-kabel achter in de auto te houden.
Soepel rijden
Wegrijden gaat soepel, de elektromotor doet voornamelijk al het werk. De 1.6 liter benzinemotor met 104 pk springt aan wanneer je het gaspedaal iets dieper indrukt. Op snelheden buiten de bebouwde kom doet de benzinemotor het meeste werk. Schakelen is verleden tijd. De Niro is standaard voorzien van een zestrapsautomaat.
De hybride Niro heeft een 0 tot 100 km/u tijd van 11.5 seconden. Daar is niets op aan te merken. Het direct beschikbare koppel van de volledige elektrische e-Niro heeft hij echter duidelijk niet. Die schiet in 7.9 seconden naar de 100 km/u.
Veiligheidssystemen
Aan boord zijn de nodige veiligheidssystemen te vinden. De Niro Hybrid zorgt dat je altijd binnen de lijntjes blijft, letterlijk. Lane Keep Assist stuurt automatisch bij wanneer je over de lijnen gaat. Bij scherpe bochten haakt het systeem af. Het is dan ook een assistent systeem, het echte stuurwerk moet je gewoon zelf doen.
Op de snelweg werkt het systeem op zijn best. Als bestuurder hoef je aanzienlijk minder mini-correcties uit te voeren op de snelweg om de auto binnen de lijnen te houden.
Wat ook fijn is: cruise control is een standaard functie. Adaptive cruise control houdt ook nog eens automatisch afstand tot je voorganger. De auto remt en accelereert dan automatisch. In combinatie met Lane Keep Assist kan de auto op de snelweg het werk bijna in zijn eentje doen.
Prijzen
De Niro Hybrid staat in de showroom met een vanafprijs van 28.995 euro. Een nette prijs, want de Niro Hybrid zit vol gadgets en heeft een stijlvol interieur. Wil je nog een stapje zuiniger rijden? De Kia Niro Plug-in Hybrid heeft een vanafprijs van 36.195 euro. Compleet groen ga je met de volledig elektrische Kia e-Niro. Het prijskaartje van deze auto bedraagt 42.510 euro, maar valt onder de lage bijtellingsregels.
Lees ook: OPEL AMPERA-E: DIRECT UIT VOORRAAD LEVERBAAR MET 4% BIJTELLING
Aardige recensie, maar waarom bijna allemaal foto’s van het ‘oude’ type? De Niro heeft namelijk een paar maanden geleden al een behoorlijke facelift ondergaan. En de Niro heeft een extra USB-poort onder de middenarmsteun.