Autotest – Kia e-Niro 39 kWh (2021)
Stuk goedkoper, even goed?
De Kia e-Niro was in 2020 de op vier na meest verkochte volledig elektrische auto van Nederland. En dat snappen wij wel. Voor een nette prijs, krijg je een nette actieradius. Maar het kan altijd beter, toch? In ieder geval goedkoper vinden de Koreanen. Er is nu een nieuwe uitvoering op de markt, die 3.000 euro goedkoper is. Maar wat moet je daarvoor inleveren?
Kia e-Niro actieradius
Dat is heel simpel: pk’s en actieradius. De nieuwe uitvoering van de e-Niro heeft een accucapaciteit van 39 kWh. Dat is aanzienlijk minder dan de in ons land zo geliefde e-Niro met 64 kWh, die uiteraard leverbaar blijft.
De nieuwe variant komt uiteraard minder ver op een volle accu: 289 kilometer. Gelukkig is de e-Niro een zeer efficiënte EV, waardoor je in de praktijk dichtbij deze fabrieksopgave komt. We testen de auto tijdens een koude februarimaand, en hebben regelmatig de verwarming aan. Toch halen we met enig gemak 220 tot 240 kilometer.
Prijs Kia e-Niro
Naast de actieradius, is ook de prijs verlaagd. Een accupakket is het duurste onderdeel van een elektrische auto. Een kleiner accupakket betekent dus ook een goedkoper accupakket. De vanafprijs van de 39 kWh e-Niro ligt daardoor een stuk lager. In tegenstelling tot de 64 kWh uitvoering scheelt het 3.000 euro.
Uitvoering Vanafprijs
- Kia e-Niro 39,2 kWh 35.995 euro
- Kia e-Niro 64 kWh 38.995 euro
Snelladen
Die 3.000 euro kun je dus lekker in je zak houden, als je het tenminste niet erg vindt dat je wat minder ver komt. In de praktijk valt daar gelukkig goed mee te leven. De gemiddelde Nederlander zal niet vaak 200 of meer kilometer op een dag rijden. Volgens de meeste berekeningen rijdt de gemiddelde Europeaan niet verder dan 30 tot 50 kilometer op een dag.
Bovendien kun je de 39 kWh variant ook gewoon aan de snellader hangen. Het duurt dan zo’n 25 minuten om de accu van 10% tot 60% te laden.
Thuisladen kan met 3-fase tot 11 kW. In dat geval duurt het dik vier uur voordat de accu volledig vol zit.
Minder pk’s
Naast de nieuwe kleinere accu is er verder weinig verschil met de 64 kWh e-Niro. De motor is wel wat geknepen, en levert 136 pk in plaats van 204 pk. Het koppel is wel hetzelfde gebleven: 395 Nm.
In de praktijk blijkt het meer dan voldoende power te zijn. Dankzij het direct verkrijgbaar koppel van de elektromotor schiet de e-Niro snel uit de startblokken. De eerste paar seconden nadat je het gaspedaal diep intrapt wordt je verrassend hard in je stoel gedrukt. De accelaratie neemt vervolgens snel af, maar dat is geen schande in een brave gezinsauto.
Zwevend middenconsole
De 39 kWh uitvoering is aan de binnenkant ook ongewijzigd. Je krijgt een fraai zwevend middenconsole, met een grote ronde draaiknop waarmee je de auto in reverse, park of drive kunt zetten. De gebruikte materialen zijn netjes en veelal zacht, zoals je kunt verwachten in deze prijsklasse.
Driver Only
Als je alleen in de auto zit kun je gebruikmaken van de Driver Only-knop. Als je deze indrukt, gaan alleen de ventilatoren rondom de bestuurder aan. Zo ben je niet onnodig een lege passagiersstoel of achterbank aan het verwarmen of koelen. Dat kost natuurlijk veel energie en dat is niet goed voor de actieradius.
CO2
De temperatuur regel je via fysieke knoppen, maar een hoop andere zaken kun je gewoon via een 10-inch touchscreen bedienen. Het infotainmentsysteem reageert lekker vlot en uiteraard zit er Apple Carplay en Android auto op.
Ook kun je via een EV-menu zien hoe ver je hemelsbreed kunt rijden met je huidige actieradius. Daarnaast kun je zien hoeveel CO2 je tijdens een ritje bespaard hebt, doordat je niet gebruik maakt van een benzine- of dieselmotor. Dit zijn wel menu’s die je meestal een keer bekijkt, en daarna nooit meer.
Internetverbinding
De e-Niro is dankzij een simkaart altijd verbonden met het internet. Hierdoor kun je op de Kia-app op je telefoon allerlei informatie over de auto bekijken, zoals je actieradius. Je kunt ook aangeven wanneer de auto moet starten- of stoppen met laden.
De meest nuttige toepassing is het voorverwarmen- of koelen van de auto op afstand. De airco en verwarming zijn echte energievreters, en nu kun je ze mooi op afstand aanzetten terwijl de auto nog aan de laadpaal hangt. Zo blijft de accu vol tot je vertrekt.
Ruime achterbank
Op de tweede zitrij is er plaats voor drie passagiers. Dankzij een kleine middentunnel, kan iedereen zijn benen redelijk kwijt. Als ze alle drie hun telefoon of tablet willen opladen hebben ze alle pech. Er zijn namelijk geen USB-poorten aanwezig achter. Geen één! Dat is wel bijzonder in een gezinsauto. Helemaal in een hypermoderne elektrische auto…
Rijervaring
Wil je meer weten over de nieuwe Kia e-Niro en hoe hij rijdt? Bekijk dan snel de rijtest video!
Nog geen reacties