Autotest – Honda E (2020)
Hippe elektrische stadsauto maakt enorm statement.
Het internet ontplofte bijna toen Honda in 2017 de Urban EV presenteerde. Zó enthousiast was men. Al helemaal toen werd aangekondigd dat het elektrische autootje over drie jaar al in de Europese showrooms zou staan. Het wachten is nu voorbij. Ten opzichte van die Urban EV is het uiteindelijke productiemodel wel redelijk anders, maar zéker niet minder leuk geworden. Lees hier alles over de nieuwe Honda e.
Wat is het precies?
De nieuwe Honda e is het eerste volledig elektrische model van het Japanse merk in Europa en meteen ook het meest aaibare. Het model is hip, retro en trendy tegelijk. Een echt hebbeding, beetje zoals de MINI en de Fiat 500. De Honda e is ook het kleinste model en de enige stadsauto in het aanbod van Honda.
De Honda e is 3,89 meter lang, 1,52 meter hoog en 1,75 meter breed. Het is officieel een vierzitter, aangezien achterin niet drie, maar twee gordels te vinden zijn. De kofferbak biedt een inhoud van 171 liter. Dat is niet heel veel om eerlijk te zijn, maar voldoende voor wat boodschappen en dergelijke. Fijn is dat je onder de laadvloer de laadkabel kunt opbergen. Als je de rugleuning van de achterbank plat legt, kun je wel veel spullen meenemen.
Wat valt op?
Jeetje, waar moeten we beginnen! Honda lijkt echt een statement te willen maken met deze auto. Het exterieurontwerp is opvallend modieus. Gezien de vele opgestoken duimen en enthousiaste reacties tijdens onze testperiode, is wel duidelijk geworden dat mensen het een heel leuke auto vinden om te zien. Maar dat is alleen de buitenkant. Wat dacht je van de binnenkant?
De Honda E heeft maar liefst vijf beeldschermen, over de gehele breedte van het dashboard. Daarvan is er één voor alle rij-informatie en zijn er twee voor het uitgebreide multimediasysteem, terwijl de buitenste twee het beeld weergeven van de digitale buitenspiegels. Jawel, kleine camera’s aan de buitenkant in plaats van spiegels om naar achteren te kijken. En nog standaard ook. Verder heeft de Honda e ook een binnenspiegel die in een handomdraai verandert in een beeldscherm.
Geheel in lijn met het speelse ontwerp van de Honda e kun je ook met het multimediasysteem eindeloos spelen. De twee beeldschermen die vrijwel naadloos met elkaar verbonden zijn, laten zich onafhankelijk van elkaar bedienen (ook handig voor de bijrijder). Je kunt ook het getoonde beeld van de twee schermen eenvoudig omwisselen, zodat je je als bestuurder niet hoeft uit te strekken om het rechter beeldscherm te bedienen. Werkt heel goed. Misschien wel het leukste is dat je een (bewegend) achtergrondbeeld kunt instellen, waaronder een aquarium met rondzwemmende visjes. Best geinig tijdens het rijden, toch?
Sowieso is het gehele interieurontwerp erg smaakvol. Afgezien van de beeldschermen is het heel strak en minimalistisch, met eenvoudige knoppen, een sofa-achtige stof voor de stoelen en portieren en veel gevoel van ruimte. Heel leuk gedaan.
Hoe ver kun je ermee rijden?
De Honda e is uitsluitend ontworpen voor 100% elektrische aandrijving. In de bodem van de auto ligt een 35,5 kWh batterij waarmee je volgens de officiële test (WLTP) 210 tot 222 kilometer kunt rijden, afhankelijk van de uitvoering. In werkelijkheid moet je echter rekening houden met zo’n 150 à 170 kilometer, afhankelijk van je rijstijl en of je veelal in de stad rijdt of op de snelweg. Want dat maakt nogal wat uit.
In de stad met veel start-stopverkeer verbruik je sowieso minder stroom per kilometer dan op de snelweg, maar je kunt ook meer energie terugwinnen en dus de actieradius vergroten. Dat gebeurt direct als je het gaspedaal loslaat. Daarbij kun je ervoor kiezen dat de auto blijft doorrollen zoals je gewend bent, of juist extra hard vertraagt om meer energie terug te winnen. In laatstgenoemde geval is de vertraging zelfs zo krachtig, dat je in stadsverkeer bijna geen rempedaal meer nodig hebt. Dit heet ‘one pedal driving’. Op een gegeven moment weet je precies hoe je met je gaspedaal moet doseren om zonder te remmen te stoppen voor een rood stoplicht. Het went vrij snel en het is heel fijn rijden.
Nog even over het opladen. Bij een openbare laadpaal in de woonwijk duurt het ruim vier uur om de batterij volledig op te laden. Dat gaat dan met een laadsnelheid van 6,6 kW. Je kunt de Honda e ook opladen bij een snellaadstation zoals Fastned. Dan is de batterij in 30 minuten tot 80% opgeladen. De laadaansluiting zit overigens aan de voorzijde, op de motorkap.
Hoe rijdt de Honda e?
Plezierig en comfortabel. Sportiviteit is hier niet aan de orde. De auto is mooi afgeveerd en je zit in een prettige bestuurdersstoel met goed zicht op alle schermen. Je kunt hier de hele dag wel zitten.
De Honda e is lekker wendbaar en laat zich heel makkelijk manoeuvreren. Doordat de elektromotor achterin ligt, hebben de voorwielen meer ruimte om te sturen. Het resultaat is een bijna lachwekkend kleine draaicirkel. Parkeren is werkelijk een fluitje van een cent, ook dankzij alle hulpcamera’s rondom.
Wat vooral opvalt, is hoe moeiteloos het is om met de Honda e te leven. Als je met de sleutel de portier ontgrendelt en instapt, staat de auto al direct aan. Je doet je gordel om, drukt op de D-knop (drive), trap het pedaal in en weg ben je. Het gaat zó makkelijk, met minimale handelingen. Dankzij de onmiddellijk reagerende elektromotor schiet de auto direct van z’n plek en met een vermogen van 100 kW (136 pk) of 113 kW (154 pk) (afhankelijk van de uitvoering) is de Honda e nog lekker vlot ook.
Die beeldschermen in plaats van reguliere buitenspiegels wennen overigens vrij snel. Dat komt omdat de schermen op de juiste plek zitten. Bovendien zorgen die camera’s voor een bredere kijkhoek, waardoor je bijna geen dode hoek meer hebt. Als een auto je links inhaalt, verschijnt die al in je ooghoeken als die uit je spiegel verdwijnt. Extra veilig dus.
Die digitale binnenspiegel is in feite een echte spiegel die verandert in een beeldscherm als jij dat wilt. Op het beeldscherm wordt het beeld getoond van de camera op de achterklep. Dat is handig als mensen op de achterbank zitten en het zicht naar achteren belemmeren. Het beeldscherm zorgt ook voor beter zicht in het donker. Het is alleen irritant als het regent en er precies een druppel op de cameralens zit. Dan zie je ineens niets meer en ben je aangewezen op de ‘ouderwetse’ spiegel.
Hoeveel kost de Honda e?
De Honda e is niet voordelig. De prijzen beginnen bij 35.330 euro voor de uitvoering Base. De tweede uitvoering op de prijslijst, de Advance, kost 38.330 euro. Daarmee is de Honda e bijvoorbeeld duurder dan de veel grotere Honda HR-V. Private lease is mogelijk vanaf 499 euro per maand, wat ook aan de hoge kant is.
Maar vergeet niet dat je er wel een buitengewoon leuke auto voor terug krijgt. Een auto met een frivool design, heel veel technologie, een fantastisch interieur en volledig elektrische aandrijving wat het rijden leuker en milieuvriendelijker maakt.
De standaarduitrusting is ook behoorlijk uitgebreid. Al die camera’s, beeldschermen en het uitgebreide multimediasysteem inclusief navigatie, Apple CarPlay, Android Auto, Bluetooth, digitale radio, 4 USB-poorten en zelfs een HDMI-aansluiting zijn allemaal standaard. Met de HDMI-aansluiting kun je trouwens een chromecast aansluiten om bijvoorbeeld via je smartphone een (Netflix-)serie naar het beeldscherm te streamen. Handig voor tijdens het opladen! Verder is de Base (met 136 pk) ook voorzien van automatische airco, led-koplampen en een uitgebreide reeks veiligheidssystemen die assisteren en ingrijpen indien nodig.
Als je kiest voor de Advance, krijg je niet alleen een sterkere motor (154 pk), maar ook zaken als voorruitverwarming, Honda Parking Pilot, verwarmbaar stuurwiel, multi-view camera, 230V-stopcontact en een hoogwaardiger audiosysteem.
Conclusie
Het altijd bescheiden automerk Honda laat zich met deze Honda e van zijn ondeugendste kant zien. De Japanners zijn vanaf het begin heel duidelijk geweest dat ze deze kekke stadsauto, met al die technische snufjes en beeldschermen, daadwerkelijk op de markt zouden brengen en dat hebben ze gedaan. Waarvoor hulde.
De Honda e is frisse nieuwkomer in het sterk groeiende segment van de compacte elektrische stadsauto’s. Gezien alle positieve reacties die wij tijdens de testperiode ontvingen, zou het een enorm succes kunnen worden als de prijs wat vriendelijker zou zijn.
De Honda e kost best een hoop geld gezien het formaat en de praktische bruikbaarheid. Ook de actieradius is beperkt, waardoor hij niet echt geschikt is voor lange afstanden. We verwachten dat de Honda e vooral wordt aangeschaft als tweede auto in het gezin. Laten we hopen dat het er veel zullen zijn. Van dit soort auto’s willen wij er meer zien op straat.
Nog geen reacties