Autotest – Citroën e-C4 (2021)
Weer een échte Citroën
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De nieuwe Citroën C4 en Citroën e-C4 zijn geen traditionele vijfdeurs hatchbacks, maar crossovers die hoog op hun wielen staan. De e-C4 betreft de elektrische versie. Onderscheidend om te zien, maar ook prettig om in te rijden? Dat zoeken we uit.
Citroën is nu aan de beurt
Binnen Groupe PSA is ervoor gekozen om eerst elektrische modellen van andere merken binnen de groep te introduceren. De merken Opel, DS en Peugeot kregen simpelweg voorrang. Citroën is nu bezig met een inhaalslag. In september 2020 kwam het merk met de Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid en nu komt Citroën met een e-C4, een elektrische variant op basis van de reguliere C4.
Citroën e-C4 (2021) – Met magische tabletlade! – REVIEW – AutoRAI TV
Hoge verwachtingen
De verwachtingen van de nieuwe Citroën C4 zijn hoog. Dat komt onder meer omdat de Citroën C3 Aircross en C5 Aircross het bijzonder goed doen. Van de Citroën C3 zijn sinds 2017 al dik 300.000 exemplaren verkocht en van de C5 Aircross 200.000. Citroën richt zich nu op de terugkeer in het C-segment, een belangrijk segment met in 2019 een marktaandeel van 28 procent in Europa.
“Citroën positioneert de C4 en e-C4 nadrukkelijk in het C-segment.”
Bekend platform
Het platform deelt de Citroën C4 met de Peugeot 2008, DS 3 Crossback en Opel Mokka. Er is alleen een verschil: die Peugeot, DS en Opel zijn B-segment modellen. Citroën positioneert de C4 en e-C4 nadrukkelijk in het C-segment. Zijn afmetingen helpen daarbij. Dankzij de lengte, breedte en hoogte van respectievelijk 4.360 mm, 1.800 mm en 1.525 mm en de lange wielbasis van 2.670 mm komen de C4 en e-C4 terecht in het hart van het C-segment. Ten opzichte van de Peugeot, DS en Opel is de wielbasis van de C4 ook een stukje langer. En dat resulteert weer in meer interieurruimte.
Knipoog naar Citroën GS
Zowel de normale C4 als e-C4 heeft een schuin aflopende daklijn en een vaste achterspoiler. Om te zien is de C4 best een eigenaardige mix, maar wel op een manier die goed past bij het merk Citroën. Bovendien heeft de C4 wat styling betreft een sterke band met de Citroën GS en GSA van weleer. De daklijn, de koplampen en het ver doorlopende glasoppervlak zijn allemaal verwijzingen naar de GS (1971-1979) en GSA (1979-1987). Zo loopt ook de daklijn van de GS (en GSA) af en bespeuren we gesplitste lichtunits. Let ook op de vorm van de grille van de C4. Ook dat is een verwijzing naar de GS van toen. Leuk gedaan dus van Citroën. Hier staat echt een origineel ogende crossover.
“Hier staat echt een origineel ogende crossover.”
Interieur net zo opvallend?
Geldt dat ook voor het interieur? In het interieur zien we componenten die we ook in andere PSA-producten terugzien, maar Citroën geeft er wel een eigen draai aan. Het geheel oogt strak en is opgebouwd uit mooie, doorgaans zachte materialen. Opvallende elementen zijn het 10-inch infotainmentsysteem met ondersteuning van Apple CarPlay en Android Auto en de Citroën Smart Pad Support.
Citroën Smart Pad Support
‘De watte?’ horen we je denken. De Citroën Smart Pad Support is een uit het dashboard schuifbare lade voor de voorste passagier waar een tablet op kan worden geplaatst dankzij de houder voor een Apple iPad en Samsung Tablet, of een universele houder voor andere type tablets. Andere slimmigheden zijn er in de vorm van een grote opberglade in het dashboard met daaronder een separaat handschoenenkastje, de draadloze inductielader voor smartphones en drie USB-aansluitingen.
Advanced Comfort-stoelen
Ook noemenswaardig zijn de Advanced Comfort-stoelen. Die zitten voortreffelijk. Ze hebben een zitvlak met speciaal, 15 mm verdikt schuim. Dit nieuwe schuim met een hoge dichtheid zakt relatief weinig in, wat comfortabeler is tijdens lange ritten en bovendien voorkomt dat de stoelen na verloop van tijd zijn doorgezakt. Verder zijn de stoelen extra breed en bieden ze goede ondersteuning. Naar wens kunnen de Advanced Comfort-stoelen worden voorzien van stoelverwarming en massagefunctie. Klinkt comfortabel, nietwaar?
Ook praktisch?
De bagageruimte heeft een inhoud van 380 liter. De tildrempel is laag waardoor het in- en uitladen van boodschappen kinderspel is. Voor extra gemak kan de bagageruimte in twee delen worden opgedeeld of extra worden vergroot dankzij de neerklapbare achterbank. Tevens zijn er twee standen om de laadvloer schuin te houden, bijvoorbeeld om een koffer gemakkelijker in of uit te laden.
Geen transmissiehendel
In de Citroën C4 met automaat ontbreekt altijd een transmissiehendel. De Franse autobouwer gebruikt een schakelaar. Er zijn drie standen (D, N en R) voor gemakkelijke bediening en een separate P-knop om de parkeermodus te activeren. De C4 met automaat heeft een ‘M-knop’ waarmee de transmissie handmatig bediend kan worden met schakelflippers aan het stuurwiel.
“Ook noemenswaardig zijn de Advanced Comfort-stoelen. Die zitten voortreffelijk.”
B-knop
Bij de elektrische e-C4 is hier de ‘B-knop’ te vinden waarmee de recuperatiemodus geactiveerd kan worden om extra energie terug te winnen tijdens vertragen. Verder bieden de modellen een elektrische parkeerrem en drie rijmodi die het rijgedrag van de auto bepalen: Eco, Normal en Sport.
- Normal: optimaliseert de actieradius bij normaal gebruik.
- Eco: optimaliseert het energieverbruik door de werking van de verwarming en airconditioning aan te passen en zowel het vermogen als het koppel van de elektromotor te beperken.
- Power: optimaliseert de voertuigprestaties bij volle belading voor een vergelijkbaar rijgedrag als in de Normal-modus zonder lading.
De motoren
Goed, hoe zit het dan met de motoren? Er is keuze uit benzine, diesel en volledig elektrisch.
De motoren in een notendop:
- PureTech 130 man6 – 26.890 euro
- PureTech 130 EAT8 – 27.690 euro
- BlueHDi 130 EAT8 – 30.990 euro
- e-C4 50 kWh 136 – 38.190 euro
En andere motorversies?
Komen de PureTech 100, PureTech 155 EAT8 en BlueHDi 110 ook nog naar Nederland? Het antwoord op die vraag is simpel: ja. Citroën introduceert de PureTech 155 EAT8 naar verwachting in het eerste kwartaal van 2021. De PureTech 110 handbak en BlueHDi 110 met handbak worden op z’n vroegst in het tweede kwartaal van 2021 verwacht.
“De aandrijflijn in de e-C4 is een oude bekende.”
Op pad in de elektrische e-C4
Wij rijden in de nieuwe Citroën e-C4. De aandrijflijn is een oude bekende. We proefden er eerder van in de DS 3 Crossback E-Tense en Peugeot e-2008. De e-C4 beschikt over een 136 pk en 260 Nm sterke elektromotor die zijn energie haalt uit een 400V lithium-ion batterij met een capaciteit van 50 kWh, geplaatst in de bodemsectie van de auto. De actieradius is vastgesteld op 350 kilometer volgens de WLTP-testnorm. Haal daar ongeveer 20 procent range af en je hebt de werkelijke range: 280 tot 320 kilometer in de praktijk dus.
De aandrijflijn voelt krachtig en soepel aan. Zoals bij elke elektrische auto is er altijd trekkracht. En dankzij het one-pedal driving principe hoef je met goed anticiperen zelden nog je rempedaal te gebruiken.
Standaard 3-fase lader
Het opladen van de batterij gebeurt via het laadpunt verwerkt in het linker achterscherm. Via een 100 kW DC-laadstation (snellader) kan met een snelheid van circa 10 kilometer per minuut worden geladen. De 50 kWh-batterij is in dat geval in 30 minuten tot 80 procent opgeladen. Thuis opladen kan ook via een huishoudelijk stopcontact of een publiek of privaat laadpunt (Wallbox) dankzij de standaard on-board lader van 11 kW (3-fase). Citroën levert de elektrische C4 met een garantietermijn van 8 jaar of 160.000 kilometer voor 70 procent van de originele laadcapaciteit.
EV-menu’s
Via het centrale 10-inch touchscreen kun je een extra menu openen waarmee specifieke kenmerken van het elektrische voertuig kunnen worden ingezien, zoals de batterijstatus, energiestroom, verbruiksstatistieken en instellingen van vertraagd opladen. Als de batterij wordt opgeladen, is de resterende laadtijd, de geladen stroom (in %) en de toegenomen actieradius (in km) te zien.
Charge My Car-app
Bij de elektrische Citroën e-C4 is de Charge My Car-app van Free2Move Services het eerste jaar gratis. Hiermee kunnen gebruikers laadpunten zoeken (locatie, voordeligste, snelste) en routes inlusief laadstops instellen, die bovendien via de app direct naar het navigatiesysteem van de auto gestuurd kunnen worden (indien aanwezig).
“In de basis is de Citroën C4 weer een echte Citroën. Lekker eigenwijs en origineel van vorm.”
Private lease Citroën C4
De Citroën C4 is ook beschikbaar via private lease. De tarieven starten bij 399 euro per maand voor de C4 PureTech 130 S&S in de uitvoering Feel op basis van 60 maanden en 10.000 kilometer per jaar. De private leasetarieven van de Citroën e-C4 beginnen bij 499 euro per maand voor uitvoering Feel op basis van 60 maanden en 10.000 kilometer per jaar. De prijzen van de Citroën e-C4 beginnen zoals gezegd bij 38.190 euro voor de uitvoering Feel, met een netto bijtelling vanaf 93 euro per maand.
Dit is standaard
Zaken als Full LED-koplampen, LED-dagrijverlichtig, achterlichten met 3D-effect, 5,5-inch digitaal instrumentenpaneel met LED ‘ambi-light’, middenarmsteun, automatische airconditioning, infotainmentsysteem inclusief 10-inch touchscreen, Connect Box, Bluetooth, Digitale radio (DAB+), Apple CarPlay en usb-aansluitingen voorin zijn allemaal standaard.
Citroën Progressive Hydraulic Cushions
Ook het veersysteem met Citroën Progressive Hydraulic Cushions is standaard. Deze veertechniek maakt gebruik van conventionele veren en dempers in combinatie met dubbele hydraulische stops, waarvan één voor compressie en één voor decompressie. Bij een grote veerinslag wordt de demping niet opgevangen door een mechanische stop, maar nog eens extra geabsorbeerd door de hydraulische stop. Dit systeem maakt van rijden in deze Citroën een bijzonder aangename ervaring.
Rijhulpsystemen
Op het gebied van actieve rijhulpsystemen komt de C4 standaard met Active Lane Departure Warning System, Active Safety Brake met voetgangersherkenning, Coffee Break Alert, cruise control met snelheidsbegrenzer, Driver Attention Alert, Hill Start Assist, parkeersensoren achter en verkeersbordenherkenning. Highway Driver Assist combineert Adaptive Cruise Control met Stop & Go en Active Lane Departure Warning, waarmee de auto niet alleen de ingestelde snelheid aanhoudt en een veilige afstand tot de voorligger bewaart, maar ook automatisch stuurt om in de rijstrook te blijven.
Conclusie
In de basis is de Citroën C4 weer een echte Citroën. Lekker eigenwijs, origineel van vorm, bijzonder comfortabel en ook nog heel praktisch. De elektrische e-C4 voegt daar een extra niveau van comfort aan toe dankzij de fluisterstille aandrijflijn. Je komt er vooral in tot rust en dat kan na een lange dag arbeid best prettig zijn. Ten opzichte van de andere PSA-producten op dit platform is de C4 aanzienlijk ruimer achterin – logisch gezien de grotere wielbasis – maar Citroën vraagt er niet eens meer geld voor.
Met dank aan de GS
In tegendeel zelfs: een elektrische Peugeot e-2008 is zelfs duurder (40.930 euro). Een Opel Mokka-e is er vanaf 35.399 euro en een DS 3 Crossback E-Tense moet een vestige 43.290 euro kosten. Dan is de ruimere e-C4 met 38.190 euro gewoon prima geprijsd. Bovendien heeft de Citroën dankzij de aerodynamische vorm op papier ook nog de grootste range. Komt die historisch verantwoorde schuin aflopende daklijn toch nog goed van pas. Met dank aan de GS.
Pluspunten…
- Origineel uiterlijk
- Super comfortabel
- Prettig onderstel met fijne demping
- Ruim
Minpunten…
- Beperkt zicht naar achteren
- Beperkt stuurgevoel
- Niet het modernste infotainmentsysteem
- Geactiveerde B-stand wordt gedeactiveerd na achteruit rijden, je moet hem dan opnieuw inschakelen
Nog geen reacties