Autosalon van Geneve: tien elektrische toppers
Aan elektrische auto’s geen gebrek op de Autosalon van Geneve (7-17 maart 2013). ZERAuto zet tien spraakmakende elektrische en plug-in hybride toppers op een rij.
Volkswagen XL1
De Volkswagen XL1 is de volgens de Duitse fabrikant de zuinigste productieauto ter wereld. In Genève presenteert Volkswagen voor het eerst de productievariant, het conceptmodel kende we al van voorgaande beurzen. Binnenkort vertoont de Volkswagen XL1 zijn kunsten op de openbare weg, de eerste 50 stuks worden zelfs al gebouwd.
Mercedes-Benz SLS AMG Coupé Electric Drive
Het productiemodel werd pas in 2015 verwacht, maar de Mercedes-Benz SLS AMG Coupé Electric Drive komt deze zomer al op de markt. We zijn blij verrast! Ook door de prestaties die de Duitsers vermelden. De vier elektromotoren van de Electric Drive leveren 552 kW en 1.000 Nm koppel. De auto schiet in 3,9 seconden naar de 100 km/u en de maximumsnelheid is afgeregeld op 250 km/u. Al dat elektrische geweld gaat niet gepaard met een oorverdovende stilte, dankzij de eSound-functie kunnen bestuurders ‘genieten’ van het geluid van een V8-motor. Och ja, waar kunnen we ons inschrijven voor een proefrit?
Nissan
Met wereldwijd meer dan 50.000 verkochte exemplaren is de Nissan LEAF de best verkochte volledig elektrische auto ter wereld. De nieuwe LEAF is volgens de Japanners op technische vlak ingrijpend vernieuwd. Wat resulteert in 24 kilometer meer actieradius – vooral bij lagere temperaturen. Ook kan de nieuwe LEAF dankzij een optionele 6,6 kW oplaadunit nu twee keer zo snel opladen. Veel van de aanpassingen aan de LEAF zijn direct voortgekomen uit de feedback die Nissan van vooruitstrevende Nissan LEAF-rijders ontving. We zijn benieuwd!
Landrover Defencer Electric Concept
De Land Rover Defender Electric is voorzien van een 69 kW sterke elektromotor die een maximumkoppel levert van 330 Nm. De auto slaat z’n energie op in een 300 Volt lithium-ion-accu met een opslagcapaciteit van 27 kWh. Het accupakket weegt 410 kg en hierdoor is de conceptauto ongeveer 100 kg zwaarder dan een standaard Defender. De actieradius is 80 kilometer.
BMW i3
De eerste elektrische BMW i3 mag natuurlijk niet ontbreken in deze top tien. De Duitsers maakten onlangs bekend dat hun eerste elektrische productieauto zelfs dit jaar al op de markt verschijnt. Vooral opvallend aan het model is de temperatuurregeling van de lithium-ion-accu. Zo heeft de i3 ook in koude winters dezelfde actieradius, slim!
Volkswagen Transporter e-Co-Motion
De Duitse autofabrikant presenteert in Geneve een elektrisch aangedreven conceptmodel van de Transporter, met een maximaal trekgewicht van 800 kilogram kan dit een toekomstige concurrent worden voor de Renault Kangoo Z.E.
Toyota i-ROAD
De Toyota i-ROAD is geen motor, geen scooter, maar een volledig elektrisch aangedreven Personal Mobility Vehicle (PMV) op drie wielen. De i-ROAD biedt plaats aan twee personen en vertoont grote gelijkenis met de Renault Twizy.
Audi A3 E-tron
Audi noemt de A3 e-tron een ‘realistisch voorproefje’ van hoe het merk de toekomst van mobiliteit gaat invullen. Kortom: er zitten meer plug-in hybrides met een elektrische aandrijving in de pijpleiding. De A3 E-tron combineert een 110 kW sterke 1.4 TFSI benzinemotor met een elektromotor van 75 kW. Deze aandrijflijn kan op drie manieren worden ingezet: puur op de elektromotor (max. 50 km en een top van 130 km/u), alleen op de benzinemotor, of gecombineerd.
Mitsubishi Outlander PHEV
De plug-in hybride Mitsubishi Outlander PHEV is een potentiële verkoopsensatie. In Nederland tekenden al 2.500 mensen een lease- of verkoopcontract, in juli verschijnt de plug-in hybride op de markt. De EV is voorzien van twee 60 kW sterke elektromotoren en een 70 kW brandstofmotor, die zowel het accupakket kan laden als de elektromotoren van energie kan voorzien. De actieradius van de Mitsubishi Outlander Plug-in-Hybride EV is ruim 800 kilometer. Pluspunt: de auto is ook op te laden bij snellaadpunten (ChAdeMO).
Cadillac ELR
De Cadillac ELR is voorzien van dezelfde range-extender techniek waarmee de Ampera en de Volt zijn uitgerust. De maximale elektrische actieradius van de ELR is 56 kilometer, afhankelijk van ondergrond, temperatuur en rijstijl. De totale actieradius van de auto is zo’n 480 kilometer. Qua luxe en design overtreft de semi-elektrische Cadillac zowel de Ampera als de Volt. De ELR is mooier (vinden wij), luxer én levert meer vermogen (152 kW tegenover 110 kW voor de Ampera).
Nog geen reacties